Τετάρτη 28 Αυγούστου 2024

Η Κοίμηση της Θεοτόκου στο Καψούρι 2024

 Με την χάρη Του Θεού γιορτάσαμε και φέτος την Κοίμηση της Υπεραγίας Θεοτόκου, με το παλαιό ημερολόγιο, στο χωριό Καψούρι στον ευρύτερο χώρο του Καβοντόρου.

Οι ευλαβείς προσκυνητές είχαν προσέλθει από νωρίς στον ναό και έδωσαν ζωή για λίγες ώρες στο ήσυχο χωριό.

Λειτουργός ήταν ο π. Δωρόθεος Μητρογιάννης, εφημέριος του Ι.Ν. Τιμοθέου και Μαύρας Καρύστου και τους ύμνους απέδωσαν οι ιεροψάλτες του προαναφερθέντος ναού.

Χαρήκαμε που είδαμε ξενιτεμένους αδερφούς μας που ζούν στην μακρινή Αυστραλία και έρχονται κάθε χρόνο με αγάπη να επισκεφτούν την ιδιαίτερη πατρίδα τους.

Πολλά συγχαρητήρια  στην οικογένεια Ρουχλιώτη για την άψογη συντήρηση του ιερού ναού και σε όλους όσους συμβάλουν σ' αυτό!

Τους ευχαριστούμε και για την Αβραμιαία φιλοξενία! Η Παναγία μας να μας σκεπάζει όλους να ξανά ανταμώσουμε! 































Ο ευρηματικός κ. Κυριάκος Ρουχλιώτης πραγματοποιεί πλειστηριασμό σε διάφορα αντικείμενα, ρούχα, σεντόνια κλπ. και με τα έσοδα προχωρά στην αναστήλωση και στολισμό του ναού. 






Δευτέρα 19 Αυγούστου 2024

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος - Γεώργιος Ι. Μαντζαρίδης, Ομότιμος Καθηγητής Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.


Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έχει κεντρική θέση στην Ορθόδοξη Εκκλησία και Θεολογία. Είναι το γεγονός που αποκαλύπτει την δόξα της Εκκλησίας και των πιστών. Είναι η μαρτυρία της νέας καταστάσεως που εισάγεται με την έλευση του Χριστού στην ιστορία.

Κατά την Μεταμόρφωση, ο Χριστός φανερώνει μέσα από την ανθρώπινη φύση Του την άκτιστη δόξα της θεότητός Του. Ταυτόχρονα προσλαμβάνει στην άκτιστη θεϊκή δόξα τους ανθρώπους που τον περιβάλλουν.

Ο Μωϋσής και ο Ηλίας μετέχουν στην ίδια λαμπρότητα με τον Χριστό. Η μόνη διαφορά είναι ότι ο Χριστός αποτελεί την πηγή, ενώ αυτοί τους δέκτες της θείας λαμπρότητας. Ο λόγος για τον οποίο μεταμορφώθηκε ο Χριστός ενώπιον των Μαθητών, ήταν η προσέγγιση της ημέρας της Σταυρώσεώς Του: «῞Ινα ὅταν σὲ ἴδωσι σταυρούμενον, τὸ μὲν πάθος νοήσωσιν ἑκούσιον» .

Με την Μεταμόρφωση ο Χριστός από την μια μεριά βεβαιώνει την θεότητά Του, που λίγο νωρίτερα είχαν ομολογήσει οι Μαθητές με το στόμα του Αποστόλου Πέτρου, ενώ από την άλλη προσφέρει μια πρώτη εμπειρία της ελεύσεως της Βασιλείας Του. Ο εορτασμός της Μεταμορφώσεως στις 6 Αυγούστου δεν μας βοηθεί ίσως να θυμηθούμε τον άμεσο σύνδεσμό της με τον Σταυρό του Χριστού. Μόνο αν σκεφθούμε ότι μετά μερικές εβδομάδες, στις 14 Σεπτεμβρίου, γιορτάζεται η Παγκόσμιος Ύψωσις του Τιμίου Σταυρού, που θυμίζει την Μ. Παρασκευή, βρίσκουμε την ιστορική συνάφεια της Εορτής.

Ως ιστορικό δηλαδή γεγονός, η Μεταμόρφωση πραγματοποιήθηκε λίγες εβδομάδες πριν το Πάθος. Στο εκκλησιαστικό εορτολόγιο θα είχε από ιστορική σκοπιά την θέση της λίγες εβδομάδες πριν το Πάσχα· ίσως τόσες, όσες την χωρίζουν τώρα από την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού. Και δεν πρέπει να θεωρείται τυχαίο ότι στην θέση αυτὴ τοποθέτησε η Εκκλησία μας μιαν άλλη εορτή· την εορτή του θεολόγου του Θαβωρείου Φωτός, του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Έτσι η δεύτερη Κυριακή της Μ. Τεσσαρακοστής, πέντε εβδομάδες πριν το Πάσχα, είναι αφιερωμένη στον Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά.

Είναι εξάλλου χαρακτηριστικό, ότι και στα τρία συνοπτικὰ Ευαγγέλια το γεγονός της Μεταμορφώσεως αναφέρεται αμέσως μετά την δήλωση του Χριστού, ότι «εἰσί τινες τῶν ὧδε ἑστηκότων, οἵτινες οὐ μὴ γεύσωνται θανάτου ἕως ἂν ἴδωσι τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ἐληλυθυῖαν ἐν δυνάμει». Έτσι η Μεταμόρφωση του Χριστού, όπως επισημαίνεται και στην Πατερική Παράδοση, έρχεται ως «ἐν δυνάμει» φανέρωση της Βασιλείας του Θεού.

Ο Χριστός με τη Μεταμόρφωσή Του επαληθεύει και ενισχύει την πίστη στην θεότητά Του, που ήδη ομολόγησαν οι Μαθητές. Κατά την Μεταμόρφωση ο Χριστός δεν προσέλαβε κάτι που δεν είχε πριν, αλλά φανέρωσε, στα μέτρα και πάλι της δεκτικότητας των Μαθητών Του, την δόξα που είχε πάντοτε ως Θεάνθρωπος. Η δόξα δηλαδή που είδαν οι τρεις Μαθητές στο όρος Θαβώρ δεν ήταν κάποιο παροδικό φαινόμενο, αλλά το αιώνιο Φως της θείας φύσεως του Χριστού. Αυτό δηλώνει και ο υμνογράφος της Εκκλησίας μας, όταν λέει:

«Μετεμορφώθης ἐν τῷ ὄρει, Χριστὲ ὁ Θεός, δείξας τοῖς μαθηταῖς σου τὴν δόξαν σου καθὼς ἠδύναντο» .

Το φως της Μεταμορφώσεως είναι το Άκτιστο Φως της Βασιλείας του Θεού, που ήρθε στον κόσμο με την έλευση του Χριστού. Βέβαια η Βασιλεία του Θεού ως άναρχη και ατελεύτητη δεν περιορίζεται στον χρόνο, αλλά τον υπερκαλύπτει και τον μεταμορφώνει. Δεν αρχίζει μετά το τέλος της ιστορίας, αλλά υπάρχει ήδη μέσα σ᾿ αυτήν και πάνω από αυτήν, και θα εξακολουθεί να υπάρχει πέρα από αυτήν.

Στην πραγματικότητα δηλαδή η «ἐν δυνάμει» έλευση της Βασιλείας του Θεού δεν είναι τίποτε άλλο, παρά η «εν δυνάμει» φανέρωσή Της. Δεν έρχεται κάτι που δεν υπήρχε προηγουμένως, αλλά φανερώνεται αυτό που υπήρχε και θα υπάρχει πάντοτε. Όπως το Άκτιστο Φως, που φανερώθηκε κατά την Μεταμόρφωση στους Μαθητές, υπήρχε εξαρχής και παραμένει αιώνια στη θεανθρώπινη υπόσταση του Χριστού, έτσι και η Βασιλεία του Θεού, που ήρθε στον κόσμο με τον Χριστό, φανερώνεται μερικές φορές στους πιστούς, ως προανάκρουσμα του Μέλλοντος Αιώνος.

Η χριστιανική Πίστη δεν στηρίζεται σε κάποια ηθική αρχή ή ιδεολογία, αλλά θεμελιώνεται στην φανέρωση της Βασιλείας του Θεού εν Χριστώ μέσα στην ιστορία. Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρία του Αποστόλου Πέτρου, που αναφέρεται ακριβώς στην εμπειρία του από τη Μεταμόρφωση, προκειμένου να δηλώσει την αλήθεια του χριστιανικού κηρύγματος: «Οὐ γὰρ σεσοφισμένοις μύθοις ἐξακολουθήσαντες ἐγνωρίσαμεν ὑμῖν τὴν τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ δύναμιν καὶ παρουσίαν, ἀλλ᾿ ἐπόπται γενηθέντες τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος» .

Χωρίς την εμπειρία των ουρανίων δεν ελευθερώνεται ο άνθρωπος από τους πειρασμούς των επιγείων. Οι Απόστολοι του Χριστού, οι Μάρτυρες, οι Άγιοι και οι Ασκητές της Εκκλησίας δεν θα μπορούσαν να νικήσουν τον κόσμο και να προσφέρουν τα πάντα για τον Χριστό, αν δεν είχαν κάποια γεύση της ουράνιας μακαριότητας. Η εν Χριστώ υιοθεσία κερδίζεται από την παρούσα ζωή. «Νῦν τέκνα Θεοῦ ἐσμεν», γράφει ο Απόστολος και Ευαγγελιστής Ιωάννης, «καὶ οὔπω ἐφανερώθη τί ἐσόμεθα· οἴδαμεν δὲ ὅτι ἐὰν φανερωθῇ, ὅμοιοι Αὐτῷ ἐσόμεθα, ὅτι ὀψόμεθα αὐτὸν καθώς ἐστι» .

Την αίσθηση της εν Χριστώ υιοθεσίας αποκτά ο άνθρωπος στη ζωή του με την τήρηση των θείων εντολών. Με την αυταπάρνηση και την αυτοπροσφορά του στον Θεό και το θέλημα του Θεού, που αποτελεί μια μορφή θανάτου, γίνεται ο πιστός μέτοχος της θείας Ζωής και Βασιλείας.

Η γεύση της αιωνιότητας δεν αρχίζει μετά τον Σταυρό, αλλά με τον Σταυρό. Η υπακοή στο θέλημα του Θεού «μέχρι θανάτου» είναι ήδη μετοχή στην ανάσταση. Όπως η δόξα του Χριστού αρχίζει με τον Σταυρό, που συντρίβει τις δυνάμεις του πονηρού, έτσι και η δόξα των χριστιανών αρχίζει με την εκούσια αποδοχή του θανάτου για τον Χριστό, που συντρίβει τον παλαιό άνθρωπο και αποκαλύπτει το νέο.

Η Μεταμόρφωση του Χριστού είναι η προετοιμασία του Σταυρού. Και ο Σταυρός του Χριστού είναι η αφετηρία της δόξας Του ως ανθρώπου. Ο Χριστός με την Μεταμόρφωση δεν αποκτά τίποτε καινούργιο, αλλά ενισχύει τους Μαθητές ενόψει της Σταυρώσεώς Του. Οι Μαθητές χρειάζονταν την ενίσχυση αυτή, για να αντιμετωπίσουν τον Σταυρό του Διδασκάλου τους, όπως και το δικό τους σταυρό αργότερα για το όνομα του Διδασκάλου τους.

Η πύλη της Βασιλείας του Θεού είναι ο Σταυρός. Και η δόξα του Θεού μέσα στον κόσμο αρχίζει με τον Σταυρό. Κάθε φανέρωση της δόξας του Θεού μέσα στην ιστορία, πριν ή μετά την έλευση του Χριστού, αποτελεί προτύπωση ή προέκταση του Σταυρού του Χριστού. Κάθε εμπειρία της δόξας του Θεού κατά την παρούσα ζωή προαναγγέλλει ή συνοδεύει την εμπειρία του Μυστηρίου του Σταυρού.

Πηγή: Περιοδικό «Ορθόδοξη Μαρτυρία» (Κύπρου), αρ. 49/Άνοιξη-Καλοκαίρι 1996, σελ. 1-8

https://www.pemptousia.gr/2022/08/i-metamorfosi-tou-sotiros/

Παρασκευή 16 Αυγούστου 2024

Οἱ ἐχθροί ἐμοῦ τε καί τοῦ Υἱοῦ μου ἐπλησίασαν.

 


Ο χθροί μο τε καί το Υο μου πλησίασαν.

Θαυμαστές παρεμβάσεις τς περαγίας Θεοτόκου σέ περιπτώσεις πόπειρας αρετικν νά μολύνουν τήν Πίστη τν ρθοδόξων.

Γράφει  Φώτης Μιχαήλ, ατρός



Στίς μέρες μας, ντίχριστος κάνει τήν δουλειά του μέ πρωτοφανή δόλο καί μάλιστα ντελς νεπαίσθητα. Μς ξεγελάει πανεύκολα μέ διάφορες προφάσεις καί ψευτοδικαιολογίες καί χωρίς νά τό καταλάβουμε, μς δηγε στήν ρνηση καί τήν περιφρόνηση τς ρθοδόξου Πίστεώς μας. 

Μς λένε, τι λες ο θρησκεες εναι δοί σωτηρίας. Μς λένε, τι ο αρετικοί εναι ''κκλησίες''. Μς λένε, τι ο παπικοί καί ο προτεστάντες χουν ερωσύνη καί μυστήρια γκυρα (Ενώ οι παλαιοημερολογίτες κατ' αυτούς δεν έχουν μυστήρια. σημείωση του Blog). Μς λένε, νά κρατήσουμε καθαρή μονάχα τήν γάπη καί τήν λήθεια νά τήν στρογγυλέψουμε. Μς λένε, τι μπορομε νά συμπροσευχόμαστε δημοσίως μέ τόν ποιοδήποτε αρετικό, κόμη καί μέ λλόθρησκο. 

Δέν μς λένε, μως, γιά λα τά παραπάνω, πρτον, τί λέει τό Εγγέλιο. Δεύτερον, τί μς διδάσκουν ο γιοι Πατέρες τς κκλησίας μας. Τρίτον, τί προβλέπεται, γιά λες τίς παραπάνω δογματικές καί κκλησιολογικές παρεκτροπές, τόσον πό τούς ερούς Κανόνες, σον καί πό τίς ποφάσεις τν Οκουμενικν μας Συνόδων. 

χθρός, γιά σους προσέχουν καί νδιαφέρονται γιά τήν σωτηρία τους, εναι λοφάνερο τι δέν βρίσκεται πλά ντός τν τειχν, λλά χει πλέον θρονιαστε στό κέντρο τς κκλησίας: στίς καρδιές τν περισσοτέρων ξιωματούχων της. Γι' ατό καί δέν τόν ποψιαζόμαστε, γι' ατό καί παρασυρόμαστε χωρίς τήν παραμικρή ντίσταση. λεγε γαπημένος μας γιος Γέροντας Παΐσιος: Ζομε στά χρόνια το ντιχρίστου καί κοιμόμαστε μέ τά τσαρούχια. 

νθρωποκτόνος παναίρεση το οκουμενισμο (γιος ουστνος Πόποβιτς) χει διεισδύσει γιά τά καλά στίς περισσότερες νορίες μας καί μες συνεχίζουμε νά ζομε, σάν νά μή συμβαίνει πολύτως τίποτε! 

Κλρος καί λαός χουμε πέσει σέ πνο βαθύ, πνο θανατηφόρο. Τό δηλητήριο τς παναιρέσεως το οκουμενισμο χει δηλητηριάσει καί νον καί καρδίαν. Μς χει πνωτίσει καί μς σπρώχνει κατευθεαν πρός τήν λέθρια θεΐα, τοτέστιν πρός τήν πώλεια. 

μες, σήμερα, ν νόματι μις νοθευμένης καί ψεύτικης γάπης, νομάζουμε τούς αρετικούς ''δελφές κκλησίες''. Τούς προκαθημένους τους, τούς προσφωνομε ''γιώτατους'' καί τούς πολυχρονίζουμε ψαλμωδικς ντός τν ερν μας Ναν. Τούς καλομε καί συμπροσευχόμαστε μαζί τους μέσα στίς κκλησιές μας, λειτουργούμαστε παρέα μαζί τους κ.α.π. 

Ρωτήσαμε τήν Παναγιά μας, πού λέμε τι θά τήν τιμήσουμε στίς δεκαπέντε το μηνός, άν συμφωνε μέ λα ατά τά βριστικά καί παίσχυντα ’’κατορθώματά μας’’; Διότι Παναγιά μας χει φανερώσει τήν στάση Της πέναντι στούς αρετικούς καί στάση Της εναι ντελς διαφορετική πό τήν δική μας: πάρχουν θαυμαστές στορικές μαρτυρίες, πού βεβαιώνουν, τι Δέσποινά μας, Κυρία Θεοτόκος, λους τούς αρετικούς, λλά καί τούς ’’μέτερους’’ λατινόφρονες, τούς ποκαλε ''χθρούς δικούς Της καί το Κυρίου, ποκριτές καί σεβέστατους’’. 

Στίς 15 Αγούστου ορτάζομε τήν πάνσεπτο Κοίμησή Της. 

Πόσοι πό μς, τούς βαπτισμένους στήν κολυμβήθρα τς ρθοδόξου κκλησίας μας, θά βροντοφωνάξουμε τήν μέρα ατή μολογιακς, πως καί κείνη τό πραξε, τό χι στήν παρουσία αρετικν καί λατινοφρόνων μέσα στούς ερούς μας ναούς; (Γερμανία, Σμύρνη, Φανάρι κ.α.) 

Πόσοι πό μς, τούς βαπτισμένους στό νομα το Πατρός, το Υο καί το γίου Πνεύματος, τήν μέρα τς Παναγίας, θά μιμηθομε τήν Κυρία μας Θεοτόκο καί, γαπντες ν ληθεί, θά διαμηνύσουμε φωναχτά στούς σύγχρονους Χριστομάχους καί Πνευματομάχους (παδούς το Κολυμπαρίου), τι εναι χθροί το Κυρίου μν ησο Χριστο καί τς Παναγις μας, σεβέστατοι καί ποκριτές; 

Γιά το λόγου τό ληθές καί γιά σους χουν λίγο παραπάνω πομονή στό διάβασμα, παρατίθενται στήν συνέχεια καί ο προαναφερθεσες σχετικές μαρτυρίες

θαυματουργή εκόνα το ’’ΧΑΙΡΟΒΟ’’

Βρισκόμαστε στά 1274. Ατοκράτορας στήν Πόλη εναι Μιχαήλ Παλαιολόγος καί πατριάρχης μείλικτος διώκτης τν ρθοδόξων γιορειτν πατέρων, λατινόφρων ωάννης Βέκκος. Μόλις χει πογραφε στήν Λυών ψευδοένωση ρθοδόξων καί παπικν, καί πεσταλμένοι το πάπα μαζί μέ ’’δικούς μας’’ νωτικούς καταφθάνουν στό γιον ρος, γιά νά πιβάλλουν τήν φαρμογή τς προδοτικς συμφωνίας. 

Σέ να κελλί, πού βρίσκεται σέ πόσταση πό τήν ερά Μονή Ζωγράφου, σκήτευε τότε νας γέροντας πολύ μεγάλης ρετς. νάρετος ατός γέροντας ελαβετο βαθύτατα τήν Κυρία Θεοτόκο καί εχε καθημερινό κανόνα τήν παναλαμβανόμενη νάγνωση τν Χαιρετισμν τς Παναγίας, σέ ρθια μάλιστα στάση μπροστά στήν Εκόνα της. 

Κάποια μέρα καί ν βίωνε ψηλές πνευματικές καταστάσεις λέγοντας μέ λαχτάρα τό ’’Χαρε Νύμφη νύμφευτε’’, κουσε τήν Παναγία πό τήν ερή Της εκόνα νά το λέει: ’’Χαρε καί σύ, Γέρων το Θεο. Μή φοβο, λλά πελθών ταχέως ες τήν Μονήν, νάγγειλον τος δελφος καί τ Καθηγουμέν, τι ο χθροί μο τε καί το Υο μου πλησίασαν. στις ον πάρχει σθενής τ πνεύματι, ν πομον κρυβήτω, ως παρελθεν τόν πειρασμόν. Ο δέ στεφάνων μαρτυρικν φιέμενοι, παραμενέτωσαν ν τ Μον. πελθε ον ταχέως...’’. 

γέροντας, μετά πό ατό, δέν στάθηκε οτε λεπτό. μέσως ξεκίνησε γιά τό μοναστήρι, τήν ερά Μονή Ζωγράφου, γιά νά νημερώσει τούς πατέρες καί νά τούς μεταφέρει τίς δηγίες τς Παναγίας. Φτάνοντας στήν ερά Μονή, ελαβής καί νάρετος γέροντας ζε τό θαμα γιά δεύτερη φορά: Μπροστά στήν πύλη το Μοναστηριο βλέπει ρθια τήν εκόνα τς Παναγίας το κελλιο του, πό τήν ποία καί κουσε τήν φωνή τς Θεοτόκου! 

Κρατντας, τώρα, στήν γκαλιά του τήν θαυματουργή εκόνα τς Παναγίας, παρουσιάζεται νώπιον το γουμένου καί τν πατέρων καί τούς λέει: Σεβαστοί μου πατέρες, Κυρία Θεοτόκος μο ποκάλυψε, τι ο χθροί Της καί χθροί το Υο Της σέ λίγο καταφθάνουν στό Μοναστήρι. ποιοι πό τούς πατέρες καταλαβαίνουν, τι δέν θά ντέξουν στό μαρτύριο, μέχρι νά συχάσουν τά πράγματα, ς κρυφτον κάπου μακριά. σοι, μως, πατέρες εναι τοιμοι νά μιμηθον τούς Μάρτυρες καί νά στεφανωθον, ς παραμείνουν στό Μοναστήρι. 

Ο πατέρες πραξαν, πως άκριβς ρισε Παναγία. Ο σθενέστεροι κρύφθηκαν μέσα στό δάσος. Ο πιό δυνατοί, γούμενος καί λλοι 25 μοναχοί, παίρνοντας μαζί τους τήν θαυματουργό εκόνα τς Παναγίας κλείστηκαν στόν πύργο τς Μονς, περιμένοντας τούς χθρούς Της. 

Πράγματι, σέ λίγο κατέφθασαν ο πεσταλμένοι το νωτικο ατοκράτορα καί το λατινόφρονα πατριάρχη Βέκκου, συνοδευόμενοι καί πό μάδα πεσταλμένων το πάπα. Ο 26 μολογητές τς ρθοδόξου Πίστεως πατέρες δέν κάμφθηκαν οτε στιγμή πό τίς ποσχέσεις καί τά καλοπιάσματα τν αρετικν. ρνήθηκαν ξ ρχς νά συλλειτουργήσουν μέ τούς παπικούς καί τούς λατινόφρονες ’’δικούς μας’’. πέκριναν ντονώτατα τίς νωτικές πόπειρες καί κατεδίκασαν εθέως τίς πλάνες τν παπικν. 

Σέ λίγο, πύργος τς Μονς παραδόθηκε στήν πυρά. ργή τν νωτικν καί τν παπικν πεσταλμένων, διά τς πυρς, δήγησε τούς μολογητές πατέρες κατευθεαν στήν γκαλιά το Τριαδικο μας Θεο. πό τόν πύργο τόν κατακαμένο σώθηκε μονάχα θαυματουργός εκόνα τς Παναγίας, πού πό τότε τήν ποκαλον ’’Χαίροβο’’ (στά Βουλγαρικά σημαίνει τό Χαρε τό ρχαγγελικό). Αυτά συνέβησαν στίς 10 κτωβρίου 1274. 

κκλησία τιμ τούς μολογητές ερομάρτυρες κάθε χρόνο στίς 10 κτωβρίου, τήν μέρα, δηλαδή, το μαρτυρίου τους. 

θαυματουργός εκόνα τς Παναγίας μας, Παναγία το Χαίροβο, φυλάσσεται στήν Ι.Μ. Ζωγράφου, γιά νά μς θυμίζει τήν στάση Της πέναντι στούς αρετικούς καί τούς ’’δικούς μας’’ λατινόφρονες. 

***

Θαυμαστή διήγηση γιά τόν μοναχό, πού εχε στό κελλί του  αρετικά κείμενα το Νεστορίου

Στήν Λαύρα το Καλαμνος κοντά στόν ορδάνη, βς Κυριακός πρεσβύτερος διηγήθηκε στούς προσκυνητές τό παρακάτω συμβάν: ’’να βράδυ εδα σάν ζωντανό ραμα στόν πνο μου μιά γυνακα πολύ σεμνή, ντυμένη στά πορφυρά, χοντας κοντά Της δύο τίμιους καί εροπρεπες νδρες. Στέκονταν καί ο τρες ξω πό τό κελλί μου. Καθώς βλεπα τήν σεμνοπρεπή γυνακα, τήν πρα γιά τήν Δέσποινά μας, τήν Κυρία Θεοτόκο. Καί τούς δυό νδρες πού ταν μαζί της, γιά τόν γιο ωάννη τόν Πρόδρομο καί τόν γιο ωάννη τόν Θεολόγο. 

Βγκα ξω καί παρακαλοσα τήν Παναγία νά μπε στό κελλί μου καί νά μο δώσει τήν εχή καί τήν ελογία Της, μά κείνη δέν θελε νά περάσει μέσα. γώ πέμενα καί κάποια στιγμή κούω τήν Θεοτόκο νά μο λέει: 

Μέσα στό κελλί σου χεις τόν χθρό μου καί ρχεσαι νά μέ καλέσεις νά μπ καί γώ κεΚαί λέγοντας ατά στράφηκε λλο καί φυγε. 

Ξύπνησα τρομαγμένος καί προβληματισμένος, προσπαθντας νά βρ τί διωξε τήν Παναγία πό τό κελλί μου. Πέρασε πολλή ρα ρευνντας τόν αυτό μου, τίς πράξεις, τίς σκέψεις μου, λλά, δέν βρισκα νά χω κάνει κάτι, νά χω πε κάτι βλάσφημο γιά τήν Παναγία πού νά εναι φταίξιμο καί προσβολή γιά κείνην. 

Προκειμένου νά διώξω τήν λύπη καί τούς στενάχωρους λογισμούς, πού μέ κατέλαβαν, πρα στά χέρια μου να βιβλίο το μακαρίου συχίου το πρεσβυτέρου νά διαβάσω. νοίγοντας, μως, τό βιβλίο κενο, βρίσκω, μέ πολλή μεγάλη μου κπληξη, στίς τελευταες σελίδες, δύο λόγους το βριστο τς Θεοτόκου, το  αρετικο πατριάρχη Νεστορίου. Τότε κατάλαβα, τι χθρός τς περαγίας Δεσποίνης μν Θεοτόκου ταν ατοί ο λόγοι. 

Σηκώθηκα καί τό πέστρεψα τό βιβλίο σέ κενον, πού μο τό εχε δανείσει. Το ξήγησα τό τί συνέβη καί κενος ελογημένος δελφός, χωρίς νά χάσει καιρό, κοψε πό τό βιβλίο τά φύλλα μέ τούς λόγους το αρετικο Νεστορίου, τά ριξε στήν φωτιά καί επε: Δέν θά φήσω νά παραμείνει οτε μιά στιγμή μέσα στό κελλί μου χθρός τς περαγίας μν Θεοτόκου. 

***

Παναγία το Πόπσκαγια

(Παναγία παπαδική -ερά Μονή Χιλανδαρίου)

Στό γιον ρος, στήν ερά Μονή Χιλανδαρίου, πάρχει εκόνα τς Παναγίας μέ τήν νομασία ’’Πόπσκαγια’’, πού σημαίνει ’’Παναγία τν παπάδων’’. 

Κάποτε, παρουσιάστηκε στήν Μονή νας γνωστος παπάς, ποος ατοσυστήθηκε μέ τό νομα ερώνυμος. ταν, μως, αρετικός καί στόχος του ταν νά παρασύρει τούς πατέρες το μοναστηριο στήν κακοδοξία του. 

Σέ μιά λιτανεία, ν κρατοσε διος στά χέρια του τήν εκόνα τς Θεοτόκου, κούστηκε φωνή πό τό Θεο Βρέφος νά τόν ποκαλε ποκριτή, σεβέστατο καί αρετικό. μέσως αρετικός ερέας πεσε κάτω νεκρός. τσι εκόνα λαβε τήν νομασία ’’Παναγία τν παπάδων’’ καί ο πατέρες τς Μονς τήν τιμον πό τότε μέχρι καί σήμερα, διότι τούς προστάτεψε πό τόν παπά τόν αρετικό. 

ΠΗΓΕΣ:

Τά κείμενα μέ τά θαυμαστά γεγονότα λιεύθηκαν πό τήν λ. δ/νση: 

http:/alavastronblogspot.com/2016/08/Panagia-Theotokos-1.html

γινε μετατροπή τν κειμένων στό πολυτονικό καί παρουσιάστηκαν τό μέν πρτο διασκευασμένο, ν τά λλα δύο ατούσια. 

5.8.2018

https://paterikos.blogspot.com/2024/08/blog-post_24.html

Ενορίες UOC που δεν θα ενταχθούν στην Εξαρχία του Φαναρίου θα εκκαθαριστούν


 

σ.σ. Οι διώκτες της Εκκλησίας πολεμοκάπηλοι αμερικάνοι σε μία τελευταία απέλπιδα προσπάθεια να ελέγξουν την κανονική Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (να μην «πέσει» στα χέρια των «κακών Ρώσων») ετοιμάζονται να την καταργήσουν ολοσχερώς και μετά να την εντάξουν στον δήμιό Της πατριάρχη Βαρθολομαίο. Πιθανώς να την μεταφέρουν σταδιακά στους αχειροτόνητους αλλά ίσως και αυτό να μην γίνει διότι ο Ορθόδοξος Ουκρανικός λαός δεν τσίμπησε και τους γύρισε την πλάτη. Και όπως πριν μας έλεγαν, έτσι και τώρα, όλα τα κάνουν για τους «γνωστούς» λόγους: για την «ενότητα», την «ειρήνη», και πάνω απ’ όλα για την «ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης» των Ουκρανών!!

Ο Αμερικανός δικηγόρος δημοσίευσε την ουσία των εγγράφων σχετικά με την UOC, τα οποία ετοιμάστηκαν στο Γραφείο του Ουκρανού Προέδρου.

Ο επικεφαλής της διεθνούς εταιρείας ανθρωπίνων δικαιωμάτων Amsterdam & Partners LLP, Ρόμπερτ Άμστερνταμ, έγραψε επείγουσα επιστολή στον Πρόεδρο της Ουκρανίας Βλαντίμιρ Ζελένσκι σχετικά με την εκστρατεία κατά της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και τα σχέδια απαγόρευσης της UOC στις 20 Αυγούστου και στη συνέχεια την ένταξή της στην OCU μέσω του Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, αναφέρει ουκρανικό γραφείο ειδήσεων το Strana.

Ο Άμστερνταμ αναλύει ένα Σημείωμα που συντάχθηκε, όπως υποθέτει, από το Γραφείο Ουκρανού Προέδρου, το οποίο καθορίζει μια στρατηγική πορεία που περιλαμβάνει την εκκαθάριση της UOC ως ανεξάρτητης οντότητας και την πιθανή ενοποίησή της με την OCU υπό τον κανονικό και διοικητικό έλεγχο του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης.

«Για την υλοποίηση αυτής της μετάβασης, το Στρατηγικό Σημείωμα Πορείας ορίζει σχέδια για τη μεταφορά των ενοριών της UOC υπό το «προσωρινό ωμοφόριο του Οικουμενικού Πατριαρχείου«, που στην πραγματικότητα σημαίνει τη δημιουργία νέας εξαρχίας στην Ουκρανία. Φαίνεται ότι πρόκειται για ένα προσωρινό μέτρο, το οποίο το Σημείωμα περιγράφει ως «κανονική εναλλακτική λύση με τη μεσολάβηση του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την επακόλουθη υπαγωγή αυτών [δηλαδή των ενοριών] στην OCU με τη βοήθεια των εξαρχείων του Οικουμενικού Πατριαρχείυ». Οι προκλήσεις που περιέχει το ορθόδοξο κανονικό δίκαιο στην εφαρμογή αυτού του σχεδίου δεν λαμβάνονται υπόψη. Επίσης, το έγγραφο δεν απευθύνεται στην ευρεία αντιπολίτευση που θα δεχτεί αυτό το σχέδιο από την πλευρά της UOC και της παγκόσμιας Ορθοδοξίας», γράφει ο δικηγόρος.

Σύμφωνα με το σχέδιο που καθορίζεται στο εν λόγο Σημείωμα, οι ενορίες της Ουκρανικής Ορθοδόξου Εκκλησίας του Μακ. Μητροπολίτη κ. Ονούφριου που δεν επιθυμούν να μεταφερθούν στη δομή του Επιφάνιου, υπόκεινται σε εκκαθάριση ως νομικό πρόσωπο και ως θρησκευτική οργάνωση. Το έγγραφο αναφέρει επίσης ότι μετά από αυτό «θα συναφθεί συμφωνία με την υπόλοιπη ηγεσία που θα προβλέπει τη στέρηση των παροχών της εν λόγω θρησκευτικής οργάνωσης ή την ακύρωση της κρατικής εγγραφής της σε περίπτωση ανοιχτών ή συγκεκαλυμμένων πολιτικών και άλλων δραστηριοτήτων προς την ζημία της εθνικής ασφάλειας και σε αντίθεση στα εθνικά συμφέροντα της Ουκρανίας. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν θα θεωρηθεί ως αποδεκτός περιορισμός της ελευθερίας της θρησκείας ή των πεποιθήσεων σύμφωνα με την ΕΣΑΔ (Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων)», κατέγραψε τον «οδικό χάρτη» εκκαθάρισης της UOC ο δικηγόρος κ. Άμστερνταμ.

Όπως ανέφερε η ΕΟΔ, ο υπερασπιστής της UOC έγραψε επιστολή στον Ουκρανό Πρόεδρο Ζελένσκι σχετικά με τη δημιουργία της Εξαρχίας του Φαναρίου Phanar στην Ουκρανία και τον προειδοποίησε για αυτό το βήμα.

Ένωση Ορθόδοξων Δημοσιογράφων

https://aktines.blogspot.com/2024/08/uoc.html

Δευτέρα 12 Αυγούστου 2024

Παναγία, ἡ τοῦ κόσμου Παράκληση

 

 

Στόν γάμο τῆς Κανᾶ (Ἰωάν. 2), ἡ Μητέρα τοῦ Κυρίου πλησίασε τόν Υἱό της μέ πολλή διακριτικότητα καί ταπείνωση, ὄντας ταπεινή καί ἁγία Παρθένος, γιά νά τοῦ ἀναγγείλει μέ πραότητα: «Οἶνον οὐκ ἔχουσιν». Ἐνῶ ἀκόμη πρόφερε τά λόγια αὐτά, γεννήθηκε στήν καρδιά της ἡ σκέψη ὅτι ἴσως εἶχε ἔλθει ἡ ὥρα νά φανερώσει ὁ Κύριος τή δόξα Του, γιατί τό πνεῦμα της μελετοῦσε τά μεγαλειώδη γεγονότα, στά ὁποῖα ἡ ἴδια εἶχε παραστεῖ ὡς μάρτυρας ἀπό τήν ἡμέρα ἀκόμη τοῦ Εὐαγγελισμοῦ. Ὁ Κύριος ἀποκρίθηκε στόν βαθύ αὐτό συλλογισμό τῆς καρδιᾶς της, καί ἡ ἀπάντησή Του καταδεικνύει μέ ποιόν τρόπο ἡ ἐπικοινωνία στό πνευματικό ἐπίπεδο στοχεύει τήν οὐσία τοῦ θέματος, παρακάμπτοντας τά προκαταρκτικά στάδια τῆς συνήθους συζητήσεως.

Ἡ ἁγία Παρθένος εἶχε παρευρεθεῖ στό ἐπίκεντρο τῶν πιό ἀσυνήθιστων καί ὑπερφυσικῶν γεγονότων: τῆς συλλήψεως καί γεννήσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, τῆς λατρευτικῆς προσκυνήσεως τῶν Μάγων πού ἀκολούθησε τή γέννησή Του, τῆς ἐμφανίσεως τῆς χορείας τῶν Ἀγγέλων, τοῦ ὀνείρου τοῦ Ἰωσήφ, μέ τό ὁποῖο ὁ Κύριος ἀπομάκρυνε κάθε ἀμφιβολία ἀπό τήν καρδιά του, τῆς φυγῆς στήν Αἴγυπτο, τῆς προστασίας τοῦ Θεοῦ κατά τή διάρκεια τῆς σφαγῆς χιλιάδων βρεφῶν ἀπό τόν Ἡρώδη, τῆς κλήσεως τῶν πρώτων μαθητῶν μετά τή Βάπτιση τοῦ Κυρίου. Ὅλα αὐτά τά γεγονότα πρόσφεραν πλούσια καί εὔγλωττη μαρτυρία ἐκ μέρους τοῦ Θεοῦ γιά τά πρόσωπα τοῦ Χριστοῦ καί τῆς Ὑπεραγίας Μητρός Του. Ἐπί τριάντα χρόνια ἡ Θεομήτωρ τά εἶχε φυλάξει ὡς πολύτιμο θησαυρό μέσα στήν καρδιά της. Ὅταν τό Ἅγιο Πνεῦμα κατέβηκε ἀπό τούς οὐρανούς καί ἀναπαύθηκε πάνω στόν Κύριο κατά τή Βάπτισή Του –«ἐν εἴδει περιστερᾶς», προκειμένου νά μαρτυρήσει τή θεότητα τοῦ Υἱοῦ πρίν ἀπό ὅλους τους αἰῶνες, ἡ καρδιά της ἄρχισε νά πλημμύριζει ἀπό ἅγια προσδοκία. Ἀνέμενε νά δεῖ τήν στιγμή, πού ὁ Κύριος θά ἀποκάλυπτε τή δόξα Του. Τώρα λοιπόν ἡ Μαριάμ, ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ, προσεγγίζει τόν Υἱό της μέ μεγάλη συστολή, ὅπως θά ἅρμοζε σέ κόρη μᾶλλον παρά σέ μητέρα, καί Τοῦ λέει: «Οἶνον οὐκ ἔχουσιν». Ὁ Κύριος ἀποκαλεῖ τή Μητέρα Του «γυναίκα», προσηγορία πού θά Τῆς ἀπευθύνει ἐπίσης καί κατά τή σταύρωση: «Γῦναι, ἴδε ὁ υἱός σου!» (Ἰωάν. 19, 26). Ἡ ἀπάντησή Του εἶναι ἴσως ἀρκετά αὐστηρή, ἀλλά ὁπωσδήποτε εὐγενής: «“Γῦναι, τί ἐμοί καί σοί;» Ἀδυνατῶ νά ἐκπληρώσω τίς ἐπιθυμίες τῆς μητέρας μου, γιατί πρέπει νά φέρω εἰς πέρας τήν ἀποστολή τοῦ Πατέρα μου καί ἡ ὥρα μου δέν ἔχει ἔλθει ἀκόμη».

Μέ τόν τρόπο αὐτό ὁ Κύριος ἐκκόπτει τίς ἐπιθυμίες τῆς μητέρας Του καί φαίνεται νά τίς ἀγνοεῖ. Ἄν δέν εἶχε υἱοθετήσει τή στάση αὐτή, δέν θά μποροῦσε ἀργότερα νά προφέρει τόν λόγο: «Εἴ τις ἔρχεται πρός με καί οὐ μισεῖ τόν πατέρα ἑαυτοῦ καί τήν μητέρα καί τήν γυναίκα καί τά τέκνα καί τούς ἀδελφούς καί τάς ἀδελφάς, ἔτι δέ καί τήν ἑαυτοῦ ψυχήν, οὐ δύναταί μου μαθητής εἶναι» (Λουκ. 14, 26). Ὅπως ἔλεγε ὁ Γέροντας Σωφρόνιος, ὁ Κύριος ποτέ δέν παρέδωσε ἐντολές, τίς ὁποῖες δέν εἶχε ὁ Ἴδιος πρῶτα τηρήσει στή ζωή Του. Ζώντας σύμφωνα μέ τίς δικές Του ἐντολές, Αὐτός πού εἶναι ἡ Ὁδός, παρέδωσε στούς μαθητές Τοῦ ὁδό ζωῆς. Ἐπί τριάντα χρόνια ἔζησε μέ ὑπακοή στούς γονεῖς Του, σύμφωνα μέ τό κατά Λουκᾶν εὐαγγέλιο. Ἀλλά εἶχε ἔλθει ἡ ὥρα νά τά ἀφήσει ὅλα πίσω Του χάριν τῆς θεϊκῆς ἀποστολῆς Του γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου.

Ὁ ἐχθρός ὡστόσο κατεδίωκε τόν Κύριο ἀμείλικτα, προσπαθώντας νά συλλάβει Ἐκεῖνον, ὁ Ὁποῖος ἦταν ἀκηλίδωτος καί ὡς πρός τήν ἐλάχιστη ἁμαρτία, γιατί αὐτό θά ἦταν ἀρκετό, γιά νά ἀκυρωθεῖ ὅλο τό σωτηριῶδες ἔργο Του. Ὁ Κύριος ὄφειλε, κατά συνέπεια, νά τηρεῖ πολύ αὐστηρή στάση σέ κάθε περίσταση, ὥστε νά μήν παραχωρήσει στόν ἐχθρό καμία πρόφαση. Πράγματι, ὁ Ἴδιος ἐξεπλήρωσε τόν νόμο μέ τέλεια ὑποταγή στό θεῖο θέλημα τοῦ Πατρός Του. Ἡ ὑπακοή στούς ἐπίγειους προστάτες Του εἶχε, σέ τελική ἀνάλυση, δευτερεύουσα σημασία. Ἡ ἀδιαφορία τοῦ Κυρίου γιά τό θέλημα τῶν συγγενῶν Του ἐκδηλώθηκε καί σέ ἄλλη περίπτωση, ὅταν ἡ Μητέρα Του καί οἱ ἀδελφοί Του ἤθελαν νά Τόν ἀπομακρύνουν ἀπό τό πλῆθος πού ἀπειλοῦσε νά Τόν σκοτώσει: «Τίς ἐστιν ἡ μήτηρ μου καί τίνες εἰσίν οἱ ἀδελφοί μου;» (Ματθ. 12, 48).

Ἡ Θεομήτωρ ἀποδέχθηκε τήν ἀπάντηση τοῦ Υἱοῦ της μέ ἀκράδαντη πίστη, παραμερίζοντας τή δική της ἐπιθυμία μέ πράξη αὐτοκενώσεως. Ἦταν ἕτοιμη νά ἐλπίσει παρ’ ἐλπίδα, ὅπως ἔκανε ὁ Ἀβραάμ. Μπορεῖ νά μήν ἐννόησε τούς λόγους τῆς ἀρνήσεως τοῦ Κυρίου, ἀλλά εἶχε ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη ὅτι κάθε ἐνέργειά Του ἦταν ὀρθή. Στήν Κανᾶ παρά τό ὅτι ταπεινώνεται ἀπό τόν Υἱό της, ἐμφορούμενη ἀπό τέλεια πίστη, προτρέπει τούς ὑπηρέτες: «Ὅ,τι ἄν λέγη ὑμῖν, ποιήσατε».

Ὁ Κύριος τίμησε τή Μητέρα Του. Τό νερό μετατράπηκε σέ κρασί καί ὁ ἀρχιτρίκλινος τῆς ἑορτῆς ἐπαίνεσε τόν γαμπρό λέγοντας: «Πᾶς ἄνθρωπος πρῶτον τόν καλόν οἶνον τίθησι, καί ὅταν μεθυσθῶσι, τότε τόν ἐλάσσω· σύ τετήρηκας τόν καλόν οἶνον ἕως ἄρτι». Οἱ Πατέρες μᾶς διδάσκουν ὅτι ὁ Θεός πάντοτε διαφυλλάσει τόν «καλόν οἶνον» γιά τό τέλος. Προηγοῦνται παθήματα καί θλίψεις, καί μόνο πρός τό τέλος μᾶς προσφέρεται τό ἐκλεκτό κρασί τῆς χάριτός Του.

Σέ ὅλη τή διάρκεια τῆς ἐπίγειας ἀποστολῆς Του ὁ Κύριος κατέστησε σαφές ὅτι χρεωστοῦσε ἀφοσίωση πρωτίστως στόν Θεό, μέ τήν ὑπακοή στίς ἐντολές Του. Ἀποδεικνύοντας στούς μαθητές Του ὅτι εἶχε ἔλθει στή γῆ, γιά νά ἐκπληρώσει τό θέλημα τοῦ Οὐρανίου Πατρός Του, ἐντούτοις ποτέ δέν παραμέλησε τή Μητέρα Του. Ἐξαρχῆς ἡ Παναγία ἀποτέλεσε τό μεγαλύτερο ὄργανο γιά τήν πραγμάτωση τοῦ σωτηριώδους ἔργου Του. Τήν ὥρα τῆς σταυρώσεώς Του, καί ἐνῶ ὁλόκληρη ἡ ἐπίγεια ἀποστολή Του φαινόταν νά αἰωρεῖται πάνω ἀπό τήν ἄβυσσο τοῦ αἰώνιου θανάτου, ἀκόμη καί τότε, ἐπιδείκνυε ἄγρυπνο ἐνδιαφέρον γιά τήν προστασία τῆς (Ἰωάν. 19, 26-27). Ποιός ἄλλος θά μποροῦσε νά ἐμφορεῖται ἀπό πνεῦμα ὑπακοῆς καί αὐτοθυσίας περισσότερο ἀπό τήν Ἁγία Μητέρα Του; Ἀποδέχθηκε τό θέλημα τοῦ Υἱοῦ της, θυσιάζοντας τό δικό της μέ τέλεια ταπείνωση, πίστη καί ὑπομονή. Ὁ Κύριος τῆς ἀντέτεινε: «Οὔπω ἤκει ἡ ὥρα μου». Ἀλλά καθώς ἡ Θεομήτωρ ἐγκολπώθηκε τήν ταπείνωση αὐτή μέ μεγάλη πραότητα, ἔδωσε στόν Κύριο τή δυνατότητα νά ἐκδηλώσει πολύ σύντομα τό μεγαλεῖο της δόξας Του. Μέ τήν ταπείνωση καί τήν κένωσή της ἡ Ἁγία Παρθένος ἐπέσπευσε τήν ὥρα τῆς δόξας τοῦ Υἱοῦ της. Στό κατά Ἰωάννην εὐαγγέλιο ἡ «ὥρα» Του εἶναι αὐτή τῆς φανερώσεώς Του ὡς Μεσσία (Ἰωάν. 5, 25,28· 7,30· 8,20· 13,1), ἐνῶ σέ πολλά ἄλλα χωρία ἀναφέρεται στή σταύρωσή Του. Τότε ἡ δόξα Του ἐπρόκειτο νά ἀποκαλυφθεῖ σέ ὑπέρτατο βαθμό στήν ἕως θανάτου ἀγάπη Του, τήν ὁλοκλήρωση τοῦ ἔργου Του γιά τή σωτηρία τοῦ κόσμου. (Ματθ. 26, 45· Μάρκ. 14, 41).

Τό ἴδιο εἶδος κενώσεως συναντοῦμε στούς βίους πολλῶν Ἁγίων, ὅπως καί πολλῶν πιστῶν χριστιανῶν. Τήν ὥρα τῆς ἐγκαταλείψεως, τοῦ πόνου καί τῆς δοκιμασίας ἐναποθέτουν ὅλη τήν ἐμπιστοσύνη τους στόν Κύριο, καί παρότι εἶναι βυθισμένοι σέ ὀλέθριο καί ζοφερό ἅδη, μέ ἕνα ἅλμα γεμᾶτο ἀνδρεία βρίσκονται ἀπροσδόκητα στό φῶς τῆς Βασιλείας τῶν οὐρανῶν. Ὅπως προφητικά γράφει ὁ βασιλιᾶς Δαβίδ στούς Ψαλμούς του: «Ἐγώ δέ εἶπα ἐν τῇ ἐκστάσει μου· ἀπέρριμαι ἀπό προσώπου τῶν ὀφθαλμῶν σου. Διά τοῦτο εἰσήκουσας τῆς φωνῆς τῆς δεήσεώς μου» (Ψαλμ. 31, 22). Ὁ Θεός παραχωρεῖ στούς Ἁγίους νά ὑποστοῦν πλήρη κένωση, τήν ὁποία ἐκεῖνοι ἀποδέχονται μέ ἀπόλυτη ἐμπιστοσύνη, προσηλωμένοι μέ ἀταλάντευτη διάνοια στήν αἰώνια μακαριότητα πού ἐπιφυλάσσει ὁ Θεός στούς δικαίους Του. Ἔτσι πραγματοποιεῖται ἡ διάβαση ἀπό τό ψυχολογικό ἐπίπεδο στό ὀντολογικό, ὅπως ἔλεγε συχνά ὁ Γέροντας Σωφρόνιος. Στήν κατάσταση ἀκριβῶς αὐτή γινόμαστε μέτοχοι της θεϊκῆς ἐνέργειας τοῦ μεγάλου ἐλέους τοῦ Χριστοῦ.

Ὅπως ἀκριβῶς ἡ κένωση τῆς Θεομήτορος διευκόλυνε τήν ἔλευση τῆς ὥρας τοῦ Υἱοῦ της, κατά τήν ὁποία ἀποκάλυψε τή δόξα Του καί οἱ μαθητές Του στερεώθηκαν στήν πίστη τους, παρόμοια καί στούς βίους ὅλων τῶν Ἁγίων, ἡ ἀπαρασάλευτη πίστη τους καί ἡ παρ’ ἐλπίδα ἐλπίδα τους ἐπισπεύδει τήν ὥρα τοῦ μεγάλου ἐλέους τοῦ Κυρίου. Μερικές φορές δέν εἶναι σέ θέση νά ἐννοήσουν τούς λόγους γιά τή δοκιμασία πού ὑφίστανται, ἀλλά γνωρίζουν μέ ἀπόλυτη βεβαιότητα ἕνα πράγμα: ὅτι ἡ δικαιοσύνη καί ἡ ἀρετή ἀνήκουν μόνο στόν Θεό, ὁ Ὁποῖος μένει ἀγαπητός καί εὐλογητός εἰς τούς αἰώνας. Ὁ Γέροντας Σωφρόνιος βεβαίωνε ὅτι, ὅταν προσφέρουμε γνήσια μετάνοια ἕως θανάτου, κατά τά πρότυπα τῶν Ἁγίων, δέν ἁρμόζουν σέ μᾶς ἐρωτήματα τοῦ εἴδους: «Γιατί μοῦ συμβαίνει αὐτό; Γιατί μοῦ τό κάνεις αὐτό, Κύριε;». Σέ μᾶς ἡ ἀληθινή σοφία ὑπαγορεύει τό ἐρώτημα: «Πῶς πρέπει νά ἐνεργήσω τώρα, Κύριε, ὥστε νά ἀποφύγω τήν ἁμαρτία καί τήν ἀποτυχία στίς ἐπαγγελίες Σου;».

Ὅσον ἀφορᾶ τή ζωή τῆς Θεομήτορος, ἔχουν καταγραφεῖ στίς Γραφές πολύ λίγοι ἀλλά ἐξαιρετικά σημαντικοί μαργαρίτες, οἱ ὁποῖοι ὡς θυρίδες μᾶς ἐπιτρέπουν νά εἰσδύσουμε στό ἐξέχον μυστήριό Της. Ὁ σκοπός τοῦ θαύματος τοῦ Κυρίου στήν Κανᾶ ἦταν νά ἐνισχύσει τήν πίστη τῶν μαθητῶν Του. Ἡ ἀποκάλυψή Του σέ αὐτούς ἔπρεπε νά προηγηθεῖ τῆς φανερώσεώς Του στά πλήθη. Ὅταν ὁ Κύριος μετέτρεψε τό νερό σέ κρασί, οἱ ὀφθαλμοί τῶν μαθητῶν διανοίχθησαν. Συντελέσθηκε ὅμως μεγάλη ἀλλαγή στή ζωή τῆς Θεομήτορος. Ὁ Χριστός, πειθαρχώντας στόν νόμο, εἶχε πλήρως ὑποταχθεῖ σέ Αὐτήν, ἐφεξῆς ὅμως ἐκείνη γίνεται ὑποτακτική Του, ὡς Μητέρα καί ὡς διάκονός Του.

Ὁ σκοπός τῆς ζωῆς μας εἶναι νά ἀναγγείλουμε μέ τά ἔργα μας τή δόξα τοῦ Θεοῦ, γιά τήν ὁποία ἐξαρχῆς μᾶς δημιούργησε καί μᾶς συντηρεῖ. Ἀκόμη καί ὅταν πεθαίνουμε, ἀποβλέπουμε στή δόξα Του, στή μετοχή μας καί στήν αἰώνια παραμονή μας σέ αὐτήν. Ὁ Κύριος μετέσχε στήν ἀνθρώπινη ζωή ὡς ξένος, ὡς ἐπισκέπτης, καί χάρη στήν ταπεινή ἐμφάνισή Του μπόρεσε νά ἑδραιώσει τή Βασιλεία Του. Ὑπῆρξε προσκεκλημένος καί στόν γάμο τῆς Κανᾶ, ἀλλά ἀξιοποίησε τήν εὐκαιρία, γιά νά ἱδρύσει τή δική Του θεϊκή οἰκογένεια, τήν Ἐκκλησία, τήν ἐπίγεια Βασιλεία Του, κάνοντας ἀρχή ἀπό τήν Πανάχραντο Μητέρα Του καί τούς μαθητές Του.

Ὅπως ὁ Κύριος ἀπό τό νερό προκάλεσε ἀφθονία ἐκλεκτοῦ κρασιοῦ, ἔτσι καί ὅταν ἐπεμβαίνει στήν ἐνδεῆ ζωή μας, ἐκχέει μέσα της τόν πλοῦτο τῆς δικῆς Του ζωῆς, ἀνακαινίζει, ὀμορφαίνει καί νοηματοδοτεῖ ὅλη τήν ὕπαρξή μας. Ἐξάλλου ὁ Ἴδιος ἀνήγγειλε: «Ἐγώ ἦλθον ἵνα ζωήν ἔχωσι καί περισσόν ἔχωσιν» (Ἰωάν. 10, 10).

Ἀρχιμ. Ζαχαρία (Ζάχαρου)

https://www.imaik.gr/