Σάββατο 2 Αυγούστου 2025

Τὸ πάθημα τοῦ ἀσκητοῦ


 

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ

Τὸ πάθημα τοῦ ἀσκητοῦ

  «ἐν τούτῳ δὲ καὶ αὐτὸς ἀσκῶ ἀπρόσκοπτον συνείδησιν ἔχειν πρὸς τὸν Θεὸν καὶ τοὺς ἀνθρώπους διὰ παντός» (Πράξ. κδ΄, 16). (Δηλ.: Διότι δὲ περιµένω νὰ γίνῃ ἀνάστασις τῶν νεκρῶν, διὰ τοῦτο καὶ ἐγὼ ἐργάζοµαι καὶ µοχθῶ προσπαθῶν νὰ ἔχω πάντοτε συνείδησιν ἐλευθέραν ἀπὸ κάθε µοµφὴν καὶ τύψιν, τόσον ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, ὅσον καὶ ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων).

  •  Ὁ ἱερὸς Χρυσόστομος τονίζει, πῶς ὁ ἀγωνιστὴς νικᾶ τούς ἀοράτους δαίμονες:

  «Τοὺς μὲν θεατὲς δὲν τοὺς ἐνοχλεῖ κανείς, ἀλλ’ ὁ ἀντίπαλος (=ὁ διάβολος) ἐπιτίθεται ἀπ’ ὅλους μόνο σ’ ἐκεῖνον, ὁ ὁποῖος ἐκλέχθηκε γιὰ τὴν πυγμαχία καὶ γυμνάστηκε καὶ κατέβηκε στὸν ἀγῶνα, κι ἐπὶ τοῦ ὁποίου (διαβόλου) κατορθώνει θανατηφόρα κτυπήματα στὸ κεφάλι καὶ τὸ πρόσωπο».

  Καὶ συνεχίζει: «Ἦλθες, ὄχι γιὰ νὰ παραδοθῆς στὴν ἀνάπαυση, ἀλλὰ γιὰ νὰ μάθης ν’ ἀγωνίζεσαι, νὰ γίνης ἀθλητὴς στὸ παγκράτιο κι ἐνῶ εἶσαι ἄνθρωπος, νὰ νικᾶς τὴ δύναμη τῶν ἀοράτων δαιμόνων».

  • «Δύο ἀσκητὲς κάποτε πῆγαν σὲ μία ἀγρυπνία, στὴν μνήμη τῆς Παναγίας.

  Μετὰ τὴν ὁλονύκτια καὶ πολύωρη ἀγρυπνία, στὴν τράπεζα παρέθεσαν ψάρι καὶ ρεβύθια, ἐπειδὴ ἦταν ἡμέρα Παρασκευή.

   Ὁ ἕνας ἀπὸ τοὺς δύο ἀσκητὲς εἶπε: Θὰ φάω ψάρι σήμερα τῆς Παναγίας νὰ τὴν τιμήσω!

  Ὁ ἄλλος εἶπε: Θὰ νηστέψω καὶ θὰ φάω ρεβύθια εἰς τιμὴν τῆς Παναγίας!

  Μετὰ τὴν τράπεζα πῆραν τοὺς ντορβάδες τους καὶ πορεύονταν γιὰ τὰ ἀσκητήριά τους. Μέσα τους εἶχαν τὸν λογισμό, ποιὸς ἀπὸ τοὺς δύο ἆραγε νὰ εὐαρέστησε τὴν Παναγία;

   Στὸν δρόμο κάθισαν νὰ ξεκουραστοῦν λίγο…

 Ὁ ἕνας ἀποκοιμήθηκε ἐλαφρὰ καὶ βλέπει τὴν Παναγία νὰ λέγη σ’ ἐκεῖνον τὸν μοναχό, ποὺ ἔφαγε τὸ ψάρι, ”σ’ εὐχαριστῶ!” καὶ στὸν ἄλλον ποὺ ἔφαγε τὰ ρεβύθια, ”στὸ χρωστῶ!”».

  • Εἶχαν καλέσει τὸν Ἅγιο Γέροντα τῶν Πατρῶν π. Γερβάσιο Παρασκευόπουλο νὰ διαβάση κάποια δαιμονισμένη. Ἐπειδὴ πείναγε σκέφθηκε νὰ πάη πρῶτα στὸ σπίτι του νὰ φάη κάτι καὶ μετὰ νὰ πάη. Πράγματι πῆγε σπίτι του καὶ ἔφαγε καὶ πῆγε νὰ τὴν διαβάση. Ὅταν ξεκίνησε νὰ τὴν διαβάση, εἶπε ὁ δαίμονας: «Πήγαινε νὰ φᾶς καὶ κανένα πιάτο ἀκόμη καὶ ἔλα νὰ μὲ βγάλης». Τὰ ἔχασε ὁ Γέροντας. Ἀπὸ τότε ἔγινε ὁ ἀγωνιστὴς τῆς νηστείας.
  • Ἀπὸ τὸ Γεροντικὸ παραθέτουμε “τὸ πάθημα ἑνὸς ἐρημίτη”.

  «Ἕνας ἐρημίτης ζοῦσε πολὺ αὐστηρὴ ζωή. Νήστευε, ἀγρυπνοῦσε, προσευχόταν, κακοπαθοῦσε καὶ κατατυραννοῦσε τὸ σῶμα του. Ὁ Θεὸς γι’ αὐτούς του τοὺς κόπους τοῦ ἔδωκε τὸ χάρισμα νὰ βγάζη δαιμόνια καὶ νὰ θεραπεύη ἀρρώστιες. Κάποτε ἀποφάσισε ἕνα ταξίδι στὴν Κωνσταντινούπολη καὶ ἐπισκέφθηκε τὸν αὐτοκράτορα. Εἶχε δώσει ἐντολὴ ὁ αὐτοκράτορας, ὅταν ἕνας ἐρημίτης ἤθελε νὰ τὸν ἰδῆ, νὰ τὸν ἀφήνουν ἐλεύθερα ν’ ἀνεβαίνη στὸ παλάτι. Ὁ βασιλιὰς τὸν δέχθηκε μὲ πολὺ φιλοφροσύνη, ἄκουσε μὲ προσοχὴ τοὺς ψυχωφελεῖς λόγους του, καὶ ὅταν ἔφυγε τοῦ ἔκαμε δῶρο ἕνα σακουλάκι μὲ χρυσὰ νομίσματα. Ὁ μοναχὸς τὰ πῆρε καὶ πῆγε στὸ ἐρημικὸ κελλί του. Ἐκεῖ, μὲ τὰ χρυσὰ νομίσματα, ἄνοιξε πηγάδι, καλλιέργησε κῆπο καὶ ἀνάπαυε τὸ βασανισμένο ἀπὸ τὶς ἀσκήσεις σῶμα του.

  Κάποτε τοῦ ἔφεραν ἕνα δαιμονισμένο καὶ τὸν παρακαλοῦσαν νὰ ἐλευθερώση τὸ πλάσμα τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τὴν τυραννία τοῦ διαβόλου. «Φύγε πονηρὸ καὶ ἀκάθαρτο πνεῦμα, μὴ κατατυραννῆς τὸ πλάσμα τοῦ Θεοῦ, φύγε καὶ πήγαινε εἰς τὰ ὄρη καὶ τὰ ἀκατοίκητα μέρη». «Ὄχι δὲν φεύγω», τοῦ ἀπαντοῦσε ὁ διάβολος. «Καὶ γιατί δὲν φεύγεις;». «Ὅταν κακοπαθοῦσες καὶ νήστευες καὶ βασανιζόσουν σὲ φοβόμουνα. Τώρα ποὺ καλοτρῶς καὶ καλοπίνεις καὶ ἀναπαύεις τὸ σῶμα σου δὲν σὲ φοβᾶμαι». «Τί ἔπαθα!», λέγει ὁ ἐρημίτης. «Αὐτὴ ἡ ἀνάπαυσή μου, καὶ ἡ ὀλίγη μου καλοπάθεια μὲ ἔκαναν περίγελο εἰς τοὺς δαίμονας». Φράσσει τὸ πηγάδι,-χαλάει τὸν κῆπο καὶ ἀρχίζει, ὅπως πρῶτα νὰ βασανίζη τὸ σῶμα του καὶ νὰ κατατυραννῆ τὸ κορμί του. Καὶ οἱ δαίμονες τὸν ἔτρεμαν, καὶ ἔφευγαν μόνο μὲ τὸ ἄκουσμα τοῦ ὀνόματός του.

  “Τοῦτο τὸ γένος (τῶν ἀκαθάρτων πνευμάτων) ἐν οὐδενὶ δύναται ἐξελθεῖν, εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ”, εἶπεν ὁ Κύριος».

orthodoxostypos

https://aktines.blogspot.com/2025/08/blog-post_32.html

Ο νούς των πατέρων (π. Σεραφείμ Ρόουζ)

 


Ο π. Σεραφείμ επεσήμανε ότι η διδασκαλία των πατέρων δεν είναι για μια εποχή μόνον: «Η ορθοδοξία, φυσικά, δεν αλλάζει από μια ημέρα στην άλλη, ή από έναν αιώνα στον επόμενο. Εξετάζοντας τον προτεσταντικό και ρωμαιοκαθολικό κόσμο, μπορούμε να δούμε ότι ορισμένα πνευματικά κείμενα γίνονται ανεπίκαιρα (μη εκσυγχρονισμένα). Μερικές φορές, επιστρέφουν πάλι στην επικαιρότητα, μερικές φορές αποσύρονται. Είναι προφανές ότι συνδέονται με τα κοσμικά πράγματα, τα οποία απευθύνονται στους σύγχρονους ανθρώπους, ή μάλλον στο πνεύμα της εποχής. Αυτό δεν συμβαίνει με τα ορθόδοξα πατερικά κείμενα. Μόλις αποκτήσουμε ολόκληρη την ορθόδοξη χριστιανική οπτική -ή απλώς χριστιανική οπτική- που έχει παραδοθεί από το Χριστό και τους Αποστόλους στην εποχή μας, τότε όλα γίνονται σύγχρονα. Διαβάστε τα λόγια κάποιου όπως ο Άγιος Μακάριος, ο οποίος, παρότι έζησε στις ερήμους της Αιγύπτου τον τέταρτο αιώνα, μιλά ευθέως σε εσάς τώρα. Οι συνθήκες στις οποίες αναφέρεται είναι λίγο διαφορετικές, αλλά μιλά κατ’ ευθείαν σε σας, στην ίδια γλώσσα. Κατευθύνεται στο ίδιο μέρος, χρησιμοποιεί την ίδια σκέψη, έχει τους ίδιους πειρασμούς και τις ίδιες πτώσεις και δεν υπάρχει τίποτα διαφορετικό σχετικώς με αυτόν. Το ίδιο ισχύει με όλους τους άλλους πατέρες από τότε μέχρι την εποχή μας, όπως με τον Άγιο Ιωάννη της Κροστάνδης. Όλοι μιλούν την ίδια γλώσσα, ένα είδος γλώσσας, τη γλώσσα της πνευματικής ζωής, στην οποία πρέπει να εισχωρήσουμε». Ο π. Σεραφείμ υπογράμμισε ότι «η γνήσια, αμετάβλητη διδασκαλία του χριστιανισμού παραδίδεται σε αδιάσπαστη διαδοχή, τόσο προφορικά όσο και με γραπτά λόγια, από τον πνευματικό πατέρα στον πνευματικό υιό, από τον δάσκαλο στον μαθητή». Δεν υπήρξε διάστημα, είπε, που να μείνει η εκκλησία χωρίς αγίους πατέρες, ή να είναι απαραίτητο να αποκαλυφθεί μια «χαμένη» πατερική διδασκαλία. «Ακόμη και όταν μπορεί να είχαν παραμελήσει πολλοί ορθόδοξοι χριστιανοί αυτήν την διδασκαλία (όπως συμβαίνει, παραδείγματος χάριν, στις μέρες μας), οι αληθινοί εκπρόσωποί της την παρέδιδαν ακόμα σε εκείνους που διψούσαν να την παραλάβουν».

Η ζωή και τα έργα του π. Σεραφείμ Ρόουζ τόμος β.