Τετάρτη 19 Απριλίου 2023

"Πάτερ παντοκράτορ, καί Λόγε καί πνεῦμα,..."

 


 «Πάτερ παντοκράτορ, καί Λόγε καί πνεμα,

 τρισίν νιζομένη, ν ποστάσεσι φύσις, περούσιε

καί πέρθεε, ες σέ βεβαπτίσμεθα, καί σέ

ελογομεν, ες πάντας τούς αἰῶνας.»

Τό λυτρωτικόν μως ργον το Χριστο καί πειρόθεος χάρις τς γέρσεως τελονται μέν ν χρόν πί τς γς πό το νανθρωπήσαντος Υο καί Λόγου το Θεο, λλά καί ς σχέδιον π᾿ αἰῶνος συλληφθέν καί ς ργον γχρόνως πί γς πραγματοποιηθέν εναι προϊόν τς Θείας τριαδικς βουλς, ν τ ποί συμμετέχουν λα τά πρόσωπα τς γίας Τριάδος, καί μάλιστα κατά τό γνωστόν σχμα «κ Πατρός, δι᾿ Υο ν γί Πνεύματι». Διά τοτο καί μνδός στρέφων τό βλέμμα του κ το στορικο χώρου τς οκονομίας, αρει τοτο ες τόν ϋλον χρον τς Τριάδος, διά νά ελογήσ ατήν ες πάντας τούς αἰῶνας.

Ποος δέ εναι προσφορώτερος μνος τς Τριάδος; σφαλς ρθή κφρασις το τριαδικο μυστηρίου, ες τήν διατύπωσιν τς ποίας διά λιτν καί καιρίων γραμμν μεταβαίνει μνδός. Οτω συνοψίζων τό τριαδικόν δόγμα τς πίστεως ξαίρει τήν νότητα τς φύσεως, τό τριαδικόν τν ποστάσεων καί τήν πειρίαν τς οσίας το Θεο. Α ποστάσεις τς θεότητος εναι Πατήρ, Λόγος καί τό Πνεμα τό γιον. Αται μφαίνουν τόν τρόπον τς ϊδίου πάρξεως ατς. Τά ντίστοιχα ποστατικά τν προσώπων διώματα εναι τό γέννητον διά τόν Πατέρα, τό γεννητόν διά τόν Υόν καί τό κπορευτόν διά τό Πνεμα τό γιον. Α διακρίσεις αται δέν σημαίνουν διαφορότητα τν προσώπων κατά φύσιν, στε ν τ Τριάδι νά πάρχουν τρες κεχωρισμέναι θεότητες τρες πί μέρους θεοί. Ες τάς τρες ποστάσεις τς θεότητος πάρχει μία καί μόνη νιζομένη φύσις. καστον πρόσωπον, δηλαδή, εναι φορεύς λοκλήρου τς θεότητος, στε ες καί μόνος Θεός νά πάρχ δέ ποστάσεις γαπητικς μπεριχωροσαι λλήλας, φ᾿ νός μέν διακρατον τήν ν τ βουλήσει νότητα το Θεο, φ᾿ τέρου δέ φυλάττουν σύγχυτον τήν ποστατικήν διαφορότητα ατν. κκλησία διεφύλαξεν παράφθορον τό περί γίας Τριάδος δόγμα τς πίστεως ατς, καταπολεμήσασα π᾿ ρχς λας τάς αρέσεις κείνας, α ποαι ετε διά πτωχείαν ουδαϊκήν κατέστρεφον τήν τριαδικότητα τν προσώπων, ετε δι᾿ φθονίαν θνικήν παρέβλαπτον τήν νότητα τς Τριάδος. Κατά τόν ερόν μνδόν οσία τς Τριάδος εναι περούσιος καί πέρθεος, περβαίνει δηλαδή πολύτως πσαν κτιστήν οσίαν καί δυνατότητα, εναι πειρος καί ληπτος, μή δυναμένη νά καταστ προσιτή ες τήν πεπερασμένην τν νθρώπων διάνοιαν.

 νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας

Πηγή: https://www.imaik.gr/?cat=216


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου