Σάββατο 13 Μαΐου 2023

Χρωστᾶμε μεγαλύτερη τιμὴ στόν ἄλλο, ὅπως ὁ Χριστὸς ἀπέδωσε στήν Ἐκκλησία - Κυριακὴ Σαμαρείτιδος

 

Στή μέση τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς, κκλησία χει θεσπίσει τν προσκύνηση το Τιμίου Σταυρο, στε νά τονώσει τν μπνευση κα νά μς νισχύσει στόν γνα νά προευπρεπίσουμε τίς ψυχς μας, γιά νά εσέλθουμε στήν ζωοποι παρουσία το ναστάντος Κυρίου. Παρομοίως στήν μέση τς περιόδου το Πεντηκοσταρίου ορτάζουμε τήν Μεσοπεντηκοστή, πο ναδαυλίζει τήν δίψα γιά τ Φς το Παρακλήτου, κα κατ’ ατν τν τρόπο μς νισχύει νά προσκαρτερήσουμε μέ προσευχ κα λοένα αξανόμενο πόθο, «ως ο νδυθμεν δύναμιν ξ ψους». Διότι ν δέν λθει τ Πνεμα τ γιο νά μς συνδέσει μέ τν Χριστ αώνια, δέν μπορομε νά «περιπατήσωμε ν καινότητι» τς «ζως», πο μς χαρίζει Σταυρς κα νάσταση το Κυρίου.

Στήν σημεριν περικοπή, τς Σαμαρείτιδος, βλέπουμε τήν δίψα το Θεο γιά τήν σωτηρία το νθρώπου κα τήν δίψα το νθρώπου γιά τν λήθεια το Θεο. Διακρίνουμε τ μέγαλεο τς γάπης το Θεο, πο κενώνεται κα κυνηγάει τν νθρωπο σ λους τος δρόμους τς ζως του κα τ μέγαλεο το νθρώπου, πο π τν σχάτη πτώση, μπορε, ταν συνεργήσει μέ τν Θεό, νά νέβει σ ψη γγελικά.

Γιά τος ουδαίους ο Σαμαρετες ταν μιαρο κα αρετικοί. διαίτερα συνομιλία μέ γυνακα Σαμαρείτιδα θεωρετο κάτι κρως ποτιμητικό. Χριστς κανε τν πέρβαση κα πέδειξε τι κενο πού διακρίνει τος νθρώπους εναι τ πνευματικ τους χάρισμα. ταν νεργε χάρη το γίου Πνεύματος, κάθε εδος νθρωπίνης διακρίσεως καταργεται. θνος τν Χριστιανν δέν εναι ο λληνες ο Ῥῶσοι ο ουμάνοι, λλ σοι χουν λάβει τ γιο Βάπτισμα. χοντας νδυθε τν Χριστό, καθίστανται «γένος κλεκτόν, βασίλειον εράτευμα, θνος γιον, λας ες περιποίησιν».

Χριστς στήν πορεία Του π τν ουδαία πρς τήν Γαλιλαία διάβηκε π τήν Σαμάρεια. ν κάθισε νά ναπαυθε στό πηγάδι το ακβ περιμένοντας τος μαθητς Του νά γοράσουν τρόφιμα, λθε μιά γυνακα Σαμαρείτιδα μέ τασθαλ βίο νά ντλήσει νερό. Παντογνώστης Κύριος πού πειν κα διψ μέχρι θανάτου γιά τήν σωτηρί το κάθε νθρώπου, ταπεινώθηκε μπροστ στήν γυνακα ατ κα τς επε: «Δός μοι πιεν». πιθυμώντας νά θεραπεύσει τίς πληγές πού τς εχε προξενήσει μαρτία, τν τίμησε, γιά νά ποκαταστήσει τν ξιοπρέπειά της κα νά τν προετοιμάσει νά προσλάβει τν ποκάλυψη τς ληθείας Του.

Στήν κπληξη τς γυναίκας πού τς πηύθυνε λόγο νας ουδαος αββνος, Κύριος ρχισε νά τς μιλ γιά τ «δωρ τ ζν», τήν δωρεά το γίου Πνεύματος. παράδοξος λόγος το Κυρίου στόχευε νά διεγείρει στήν Σαμαρείτιδα πνευματικ νταση κα διάθεση συνεργείας γιά τ θαμα πού θ πιτελετο, τν νακαίνιση τς ψυχς της, τήν μεταποίηση μις γυναίκας αρετικς κα διαβεβλημένης στήν γία μάρτυρα κα σαπόστολο Φωτεινή. Στήν συνέχεια, γνωρίζοντας Χριστς τι γιά νά δεχθε γυνακα τν φθαρτη δωρε το Πνεύματος, πρεπε νά προσέλθει μέ καθαρή καρδία, μ πολ λεπτ τρόπο, χωρς νά τν κατακρίνει, ρχισε νά λέγχει τήν βιοτήν της.

πάρχει λεγχος πού ξουθενώνει κα συντρίβει, κα λεγχος προφητικός, πο ναγενν κα μπνέει. ταν λόγος το Θεο νεργε, φωτίζει κα ποκαλύπτει τν μαρτία το νθρώπου, συγχρόνως μως τν θεραπεύει. λεγχος ατς πρόκειται μλλον γιά προφητικ ήση, ποία φωτίζει τν κροατή νά σπασθε οκειοθελς τν λόγο ατν κα νά ναλάβει τν κπλήρωσή του μέ μπνευση.

Τ παθήματα πού Θες πιτρέπει νά πλήξουν τν νθρωπο κα παιδεία Του δέν εναι κδίκηση τιμωρία. ντιθέτως, εναι κφραση το πόθου Του νά φέρει τν ποστάτη τς χάριτός Του σ κατάσταση πού νά μπορε νά δεχθε τήν δωρεά Του, νά τν κτιμήσει, νά τήν διαφυλάξει κα νά τν πολλαπλασιάσει πρς σωτηρία δικ του κα τν συνανθρώπων του.

ταν Κύριος ζήτησε π τήν Σαμαρείτιδα νά φωνάξει τν νδρα της, κείνη προσπάθησε νά συγκαλύψει τν λήθεια τν μαρτιν της. στόσο, Χριστς δέν τν ξευτέλισε, λλ τίμησε τήν μικρή δόση ληθείας πού περικλειόταν στό ψεδος της, παναλαμβάνοντας μέ μφαση, «καλς επας» καί, «τοτο ληθς ερηκας». Κύριος δέχθηκε κα καλλιέργησε τ σπέρμα τς ληθείας τς Σαμαρείτιδας, σπου ρίμασε κα ξελίχθηκε σ πίγνωση τς ληθείας Του.

καρδία της λλοιώθηκε κα νος της νοιξε π τν νέργεια τς παρουσίας κα το λόγου το Κυρίου. ρχισε νά ναζητ ρθ προσανατολισμό, γιά νά καθορίσει τν πορεία της. Παρόλη τν θικ καταστασία τς ζως της, Σαμαρείτιδα εχε δίψα Θεο κα θεολογικς σκέψεις, πο «ς σμ εωδίας» ελκυσαν τ Πνεμα το Θεο νά παναπαυθε πάνω της, στε νά δεχθε τν ψιστη ποκάλυψη π τν Κύριο ησο: «γώ εμι Μεσσίας».

Θες δέν κατανοεται μέ τν νο, λλ πείθει μέ τν παρουσία Του. λόγος τς χάριτός Του γίνεται νόμος ζως, «γγεγραμμένος ν πλαξ καρδίαις σαρκίναις». Σαμαρείτιδα προσδοκοσε τν ρχομ το Μεσσία. παφή μέ τν Κύριο φώτισε τν νο κα τ Πνεμα τ γιο πλάτυνε τν καρδία της. Στήν κλήση το Χριστο νταποκρίθηκε πως κα ο πόστόλοι. φησε τ πάντα κα δραμε νά εαγγελισθε στούς μοεθνες της τι «ηρε τν Μεσσίαν».

φήγηση ατ δείχνει εκρινς πς νυψώνεται διάνοια το νθρώπου σταδιακ πρς τν ληθιν θεογνωσία, π τήν στιγμή πού θ δεχθε τν λόγο το Χριστο. Κατ’ ρχς ασθάνεται στήν καρδία του τήν θεϊκ δύναμη το λόγου ατο κα πίστη του κραταιώνεται. Στήν συνέχεια ναζητ τν ρθ δόγμα, τ ποο καθαίρει τν σωτερικ του φθαλμό, κα τσι ρχίζει νά διακρίνει τήν μορφή το Κυρίου. ταν μολογε τν λήθειά Του, Φς κχέεται στήν ψυχ του πού τν καθιστ τέκνον μέρας. Τότε νώνεται μέ τν Θεό πού πρτος τν γάπησε κα τν τίμησε κα Τν λατρεύει «ν Πνεύματι κα ληθεί».

πιπλέον, τρόπος συνδιαλλαγς το Χριστο μέ τήν γυνακα ατ δίνει πόδειγμα προφητικς συναναστροφς μέ τος συνανθρώπους μας. Χριστς πρτα τίμησε τήν Σαμαρείτιδα, στήν συνέχεια τν λεγξε μέ εγένεια ψυχς, κα ταν ατ δέχθηκε τν παιδεία Του κα νος της μετατέθηκε σ πνευματικ νοήματα, τς ποκάλυψε φ’ νός τι Ατς ταν ναμενόμενος Μεσσίας κα φ’ τέρου τήν γνήσια λατρεία το Θεο «ν Πνεύματι κα ληθεί».

Γιά τος Προφτες λων τν γενεν ναφύεται τ πρόβλημα, πς νά μεταδώσουν στούς συνανθρώπους τους τν λήθεια πού γνώρισαν. Συχν προσποιονται τι χουν νάγκη π κάτι πού λλος μπορε νά τος προσφέρει, στε νά βάλουν τν αυτ τους χαμηλότερα, κα τσι νά το μεταδώσουν χάρισμα πνευματικό.

λη πίγεια ζω το Χριστο, πως διαγράφεται στήν Γραφή, μαρτυρε τι, Κύριος «οκ λθε διακονηθναι, λλ διακονσαι κα δοναι τν ζων Ατο λύτρον ντ πολλν». Διδάσκει μπρακτα τν λόγο το ποστόλου Παύλου: «Τ ταπεινοφροσν λλλους γομενοι περχοντας αυτν».

Παντοδύναμος Κύριος σ κάθε παφ Του μέ τος νθρώπους βαζε τν αυτ Του κάτω π τν συνομιλητ Του, γιά νά τν φέρει σ φιλότιμο, νά νοίξει καρδία του στόν Θεο λόγο, κα τσι νά μπορέσει νά το μεταδώσει καινότητα ζως. Δέν πιτίμησε τν Ναθαναήλ πού Τν προσέγγισε μέ αθάδεια, ντιθέτως, τν τίμησε, κα τν κανε πόστολο. Δέν πέπληξε τν Νικόδημο γιά τήν δειλία του, ταν λθε σ Ατν κρυφά, γιά νά μν χάσει τν κοινωνικ του θέση. Τν τίμησε μέ τν ποκάλυψη τς ληθείας Του κα Νικόδημος γινε μαθητς Του, κρυφός μέν, λλ χοντας πιστότητα μέχρι θανάτου. Δέν μέμφθηκε τήν Σαμαρείτιδα γιά τν στατο βίο της οτε γιά τ ψέμμα πού Το επε. Σ κάθε στάδιο τς συνομιλίας Του μαζ της οδέποτε τς πέβαλε τήν Θεία βουλή, φήνοντάς την λεύθερη νά δεχθε τήν δωρεά Του χι. Κατ’ ατν τν τρόπο τν τίμησε, τν ποκατάστησε στήν ξιοπρέπεια το κατ’ εκόνα Θεο προσώπου, κα τν νύψωσε στό ξίωμα το ποστόλου κα το Μάρτυρα.

Χριστιανισμς δέν εναι νας π τος πολλος πίγειους ργανισμούς. Εναι παράδοξη βιοτή, μίμηση το γγελικο βίου. στάση το Κυρίου εναι τ πόδειγμα γιά τος πιστούς, διαίτερα γιά σους πωμίζονται ποιμαντικ διακονία μέσα στήν κκλησία. Ο σχυρο φείλουν νά βαστάζουν τ βάρη τν δυνάτων, νά ταπεινώνονται μπροστ σ λους, πως κα πόστολος Παλος, γιά νά σώσουν μερικούς. ξουσία πού τος δίνεται δέν εναι γιά νά συντρίψουν τν λλο, λλ γιά νά τν παρηγορήσουν, νά τν νισχύσουν, νά τν μπνεύσουν, νά τν ναγεννήσουν μέ τν λόγο τους, νά τν καταρτίσουν, νά τν οκοδομήσουν διακονώντας τήν σωτηρί του.

ρχιμ.Ζαχαρίας Ζάχαρου

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου