Σάββατο 7 Μαρτίου 2020

ΤΙ ΞΕΡΕΙΣ ΕΣΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ; (ΜΕΡΟΣ Β)



Επατε τι « Χριστς στιν εκν το Θεο το ορτου». Δν ταυτζεται σ᾿ ατ τν περπτωση « εκνα», Χριστς, μ τ πρωττυπ της, τ ρχτυπ της, τν Θε-Πατρα;

Κα σ᾿ ατ τ θμα χουμε πντηση π τν γιο Πατρα μας Θεδωρο τ Στουδτη. σιος Πατρ κνει να διαχωρισμ νμεσα στ «φυσικ» εκνα κα στν «τεχνητ» εκνα. Στ «φυσικ» εκνα, τ πρωττυπο, κα εκνα ταυτζονται «οσιωδς», ς πρς τν οσα, λλ διαφρουν ς πρς τν πσταση, χουν διαφορετικς ποστσεις.
Χαρακτηριστικ παρδειγμα «φυσικς» εκνας προβλλει σιος Θεδωρος Στουδτης τ σχση το Χριστο πρς τν Πατρα Του κατ τ θετητ Του κα τ σχση Του πρς τ Μητρα Του κατ τν νθρωπτητ Του. Χριστς εναι Σαρκωμνος Θες κα Λγος, ποος εναι παρλλακτη εκνα το Θεο-Πατρα ς πρς τ θετητα. ν κατ τν νθρωπτητα εναι φυσικ εκνα τς Μητρας Του, τς περαγας Θεοτκου. Κα σον φορ τ θετητα, μ βση τν τριαδικτητα, διαφρει ς πρς τν πσταση. Διτι λλη εναι πσταση το Θεο-Πατρα κα λλη το Υο κα Λγου το Θεο. Κατ τν διο τρπο μπορε Χριστς ν ταυτζεται, ς πρς τν νθρπινη φση Του μ τ Μητρα Του, «τν τεκοσαν Ατν Θεοτκον», λλ ν διαφρει μως ποστατικς π ατν, διτι Χριστς, ς νθρωπος, εχε ποστατικ διματα τ ποα διφεραν π τς Μητρας Του. ν «τεχνητ» εκνα -τ εκνισμα πο χουμε στος Ναος κα στ σπτια μας- ταυτζεται μ τ πρωττυπ της «τ μοισει», ς πρς τν μοιτητα τς μορφς, λλ διακρνεται π ατ «φυσικς», ς πρς τν οσα.
Παρδειγμα: «τεχνητ» εκνα το Χριστο εναι διαφορετικ ς πρς τν οσα π τ πρωττυπ της, τ Σαρκωμνο Λγο το Θεο, λλ συνδεται μ ατ γιατ ναπαριστ τ πρσωπο το πρωτοτπου, φρει τ νομα του κα τσι ταυτζεται ποστατικ μ ατ (κατ τν μοωση). «Τ πρωττυπον κα εκν ν μν στι τ ποστατικ μοισει, δο δ τ φσει», λει γιος Νικηφρος. Γι᾿ ατ «εκν το Χριστο Χριστς», κατ τν γιο ωννη τ Δαμασκην.

Στν εκνα το Χριστο ποι π τς δο φσεις εκονζεται;

Τ διο ρτημα θεταν κα ο εκονομχοι. Γι᾿ ατ λεγαν πρς τος πρμαχους τν γων εκνων: Τ πεικονζει εκνα το Χριστο, τ θεα φση τν νθρπινη; Κα πς εναι δυνατν ν περιγρφεται Θες πο εναι «σχημτιστος», «περγραπτος», κα «ποσος»; ν πλι, λεγαν, εκονζετε τν νθρπινη φση, πς εναι δυνατν ν χωρζεται θεα φση π τν νθρπινη στν εκνα το Χριστο; Στ ρωτματα ατ γιος ωννης Δαμασκηνς δωσε τν ξς πντηση: «Πλαι μν Θες, σματος κα σχημτιστος οδαμς εκονζετο. Νν δ σαρκ φθντος Θεο κα τος νθρποις συναναστραφντος, εκονζω το Θεο τ ρμενον». Δηλαδ: Τος χρνους πρ τς νανθρωπσεως, Θες, σματος, σχημτιστος δν εκονιζταν πουθεν. Τρα μως πο λαβε σρκα κα φανερθηκε κα συναναστρφηκε μ τος νθρπους, εκονζω τν ρατ Θε. Κα σ λλο σημεο πλι λει: «Δι θαρρν εκονζω Θεν τν ἀόρατον, οχ ς ἀόρατον, λλ᾿ ς ρατν, δι᾿ μς γενμενον μεθξει σαρκς τε κα αματος. Ο τν ἀόρατον εκονζω θετητα, λλ᾿ εκονζω το Θεο τν ραθεσαν σρκα». Δηλαδ: Γι᾿ ατ παρνω θρρος κα εκονζω Θε τν ἀόρατο, χι ς ἀόρατο, λλ μ τ σωματικ Του πσταση μ τν ποα γινε σ μς ρατς, φο προσλαβε γι τ δικ μας σωτηρα σρκα κα αμα.
  σρκωση το Θεο, λνε ο ρθδοξοι, μς δνει τ δικαωμα ν Τν πεικονζουμε, ν ζωγραφζουμε τν εκνα Του, χωρς ατ ν σημανει τι χωρζουμε τ σρκα Του π τ θετητ Του. Γιατ ν δν πεικονσουμε τν Κριο, ρνομαστε τν νθρπινη φση Του. Θ εμαστε ττε Μονοφυστες-διτι ατο παραδχονται μνο τ θεα φση Του- Δοκητς -διτι ατο πιστεουν στ φαινομενικ παρουσα το Χριστο π τς γς.
λλ σ᾿ ατ τ σημεο γιος Θεδωρος Στουδτης ντιμετπισε τος αρετικος εκονομχους μ μι πι σαφ θεολογικ τοποθτηση κα λυσε παντελς τ κανθδες ατ πρβλημα. κανε δηλαδ να σαφ διαχωρισμ, μι εστοχη δικριση νμεσα στ φση κα στ πρσωπο-πσταση. Κα μς δδαξε τι εκνα ξεικονζει, χι τ φση, λλ τν πσταση το εκονιζμενου. «Παντς», λει «εκονιζομνου, οχ φσις λλ᾿ πστασις εκονζεται». δ σγχρονος εκονολγος Michel Quenot λει τι «στν εκνα το Χριστο δν εναι οτε θετητα οτε νθρωπτητ Του (δν πρκειται γι τς φσεις πο παριστνονται), λλ γι τ μοναδικ πρσωπο πο ννει τς δο φσεις».

Τ ννομε μ τν ρο «πσταση»;

Εναι ελογο τ ρτημα κα οσιαστικ. Πρκειται γι να σημαντικ θεολογικ ρο πο σαφς λειπε π τν εκονομαχικ σκψη. Στν προχαλκηδνιο περοδο, ο ροι «φσις», «πστασις» κα «πρσωπο» ταυτζονταν, ταν συννυμοι. τατιση μως ατ δημιουργοσε σοβαρς δυσκολες γι τν κατανηση τς τριαδικτητας το Θεο φ᾿ νς, λλ κα τς ντητας Θεο κα νθρπου ν τ προσπω το ησο Χριστο φ᾿ τρου. Τ δγμα τς Χαλκηδνας κανε ατ τ σαφ δικριση νμεσα στ «φση» κα στν «πσταση», τ πρσωπο.
τσι ποσαφηνστηκε τι «πστασις ταυτν οσα πρς τ πρσωπον», εναι κτι περισστερο π τ «φση», διτι προϋποθτει, περιλαμβνει τ «φση». Κα γι ν τ καταλβουμε καλτερα, ο ροι «οσα» κα «φσις» δηλνουν πλς τ «εναι», τ γενικ, τ καθολικ, τ εδος τ κοιν σ λους, π.χ. τ θεα φση, τν γγελικ τν νθρπινη. ν «πσταση» ποδηλνει τ καθεαυτ εναι, τ πρσωπο, τν διατερο, τομικ κα προσωπικ τρπο πρξεως. «φσις» εναι κοιν σ λους. Τ πρσωπο προσθτει σ᾿ ατ τ σνολο τν τομικν διωμτων, τν διατερων χαρακτηριστικν Π.χ. νθρπινη φση εναι κοιν σ λους τος νθρπους. Τ πρσωπα μως μπορε ν εναι πολυριθμα, λλ τ καθνα π᾿ ατ εναι μοναδικ, συγκεκριμνο κα ναντικατστατο, χει δ τ δικ του, τ τομικ του διματα κα χαρακτηριστικ.
γιος ωννης Δαμασκηνς διευκρινζει πλρως τν ρο πσταση κα λει: «πειδ δ πολλο εσιν νθρωποι, καθες νθρωπος πστασς στιν, οον δμ, πστασις στι, κα Εα λλη πστασις, κα Σθ τρα πστασις». Δηλαδ: πρχουν πολλο ββαια νθρωποι, λλ καθνας εναι ξεχωριστ, διατερη πσταση, π.χ. δμ εναι πσταση ξεχωριστ, Εα λλη πσταση, Σθ διαφορετικ πσταση. Γι ν καταδεξει δ ερς Πατρ τ διαφορ μεταξ ποστσεως κα οσας, φσεως εδους, ναφρει τ παραδεγματα τς γας Τριδος, τν γγλων κα τν νθρπων. Λει λοιπν: «σον φορ τν γα Τριδα χουμε τρες ποστσεις. Εναι Πατρ, Υἱός κα τ γιο Πνεμα. Φση κα οσα εναι μα, περοσια κα κατληπτη Θετητα. Στος γγλους ποστσεις εναι Μιχαλ κα Γαβριλ κα ο λοιπο κατ μρος γγελοι, ν οσα, τ περιεκτικ εδος, εναι γγελικ φση. Τ διο μπορομε ν πομε κα γι τος νθρπους. τσι ξεχωριστς ποστσεις εναι Πτρος, Παλος, ωννης κα ο λοιπο κατ μρος νθρωποι. Περιεκτικ δ εδος ατν, οσα τους, εναι νθρωπτης».
Κα ο λοιπο Πατρες λεγαν: Κοιν, μα φση τν νθρπων, λλ μυριοϋπστατη. Μονς Θες, λλ Τρισυπστατος. Τρα πρσωπα, τρες ποστσεις πο τ καθνα χει τ δικ του προσωπικ διματα. εκνα ναπαριστ λοιπν τ πρσωπο, τν πσταση το πρωτοτπου της κα φρει τ νομα του.
τσι κριβς καθσταται δυνατ γνση ατο το προσπου. Χρη σ᾿ ατ τ δεσμ « τς εκνος τιμ π τ πρωττυπον διαβανει». Στ ρτημα λοιπν πο θεταν ο εκονομχοι -κα θτουμε κι μες πολλς φορς- «ποι φση εκονζεται, θεα φση, εκονζεται νθρωπος Χριστς, νθρπινη φση χωρισμνη π τ θετητα;», ρθδοξα σκεπτμενος θ δσει τν πντηση πο δωσε σιος Θεδωρος Στουδτης: Οτε τ θεα φση εκονζουμε οτε τν νθρπινη. Εκονζουμε τν πσταση, τ πρσωπο. « Χριστς εναι περιγραπτς καθ᾿ πστασιν, κν ν τ θετητι περγραπτος», μς λει σ λλο σημεο ερς Πατρας.
Κα Λεωνδας Οσπνσκυ, Ρσος θεολγος το αἰώνα μας, θεολογε μ βση τος Πατρες κα λει: «ναπαριστνοντας τν Κρι μας, δν ναπαριστνουμε οτε τ θεα οτε τν νθρπινη φση Του, λλ τν πστασ Του, τ Πρσωπ Του, τ ποο σμφωνα μ τ δγμα τς Χαλκηδνας ννει συγχτως κα διαιρτως τς δο φσεις». δ VΙ. Lossky λει τ ξς γι τν ρο πσταση: « πστασις περιλαμβνει μφοτρας τς φσεις. ν Χριστ πρχαν δο διφοροι φσεις ν μι ποστσει».

πρχαν πργματι κτροπα κ μρους τν εκονφιλων, τν περοδο τς εκονομαχας;

ναφρεται τι πρχαν πλανεμνοι τρποι προσκνησης τν ερν εκνων. Προσκυνοσαν κα λτρευαν κατ κποιο τρπο τ ξλο τς εκνας κα χι τ εκονιζμενο πρσωπο. Εχαν δηλαδ κπσει ο εκονολτρες σ να εδος εδωλολατρεας, πδιδαν μαγικς διτητες στς εκνες κα φταναν πολλς φορς σ φοβερς περβολς. ερες ξυναν τ χρματα τν εκνων κα τ προσθεταν στ Τμια Δρα, γι ν τ δσουν στ συνχεια στος πιστος ν κοινωνσουν! λλοι ερες πλι τελοσαν τ Θεα Εχαριστα πνω σ μι εκνα ντ στν γα Τρπεζα.
 πειτα ο ζωγρφοι στοροσαν εκνες πο σκανδλιζαν μ τν κλεπτυσμνο ασθησιασμ τους τος πιστος. Ο εκνες ατς δν ταν δυνατν ν ντικατοπτρσουν τ δξα το Θεο κα τν γων κα ν εσαγγουν τος προσευχμενους στν πνευματικ κσμο, στν περβατικ τμσφαιρα πο δημιουργε Βυζαντιν εκνα, πως διαμορφθηκε ργτερα μ τ πγια κενα ντινατουραλιστικ χαρακτηριστικ πο χουμε δη περιγρψει. τσι ταν σχεδν βλασφημα κα παρουσα ττοιων εκνων μσα στς κκλησες, ταν να εδος προσχρησης στν εδωλολατρεα.

Δηλαδ δν δημιουργοσαν προβλματα στν κκλησα μνο ο εκονομχοι, ταν κα ο εκονολτρες.

Δν ταν μνο ο εκονομχοι κα ο εκονολτρες, ταν κα ο Δυτικο κα ο Μανιχαοι, ο ουδαοι, ο Εδωλολτρες, λλ κα σοι δν εχαν νημερωθε κα δν εχαν πλρη γνση, ο ποοι γονταν κα φρονταν κα παρασρονταν π τος φανατικος. Διτι ττε δν εχε διαμορφωθε κμη θεολογα τς εκνας.
Ο Πατρες δωσαν τ μχη γι ν κρατσουν τν ρθδοξη βωση κα τ ρθδοξο δγμα. Διαγρφουν τν καταστασα πο πικρατοσε τν περοδο ατ σα μς λει π. Βασλειος Γοντικκης στ βιβλο του «Θεολογικ σχλιο στς τοιχογραφες τς ερς Μονς Σταυρονικτα», τ ποα διατραννουν συγχρνως κα τν ρθδοξη πατερικ ποψη: «Ο εκονοκλστες», μς λει, «σπζουν τς εκνες κα ρνονται ργ τ σρκωση το Λγου. Ο εκονολτρες λατρεουν τν λη τς εκνας κα χνουν τν Θε. Ο Δυτικο τ θεωρον διακοσμητικ στοιχεο (πφαση τς Συνδου τς Φραγκφορτης 794).
ρθδοξη κκλησα μως μνει πιστ στν Σαρκωθντα Λγο το Θεο κα ρνεται λες ατς τς πεπλανημνες δοξασες. Δν πορρπτει τν λη Μανιχαϊκ, οτε τ λατρεει παγανιστικ, οτε τ θεωρε διφορα θεολογικ, λλ μολογε τν πστη της δι στματος το γου ωννου το Δαμασκηνο: Λατρεω τν Θε πο μ σωσε, πο γινε λη γι μνα. Κα δν θ πψω ν σβομαι τν λη δι τς ποας σθηκα κα ποα εναι μπλεως τς θεας Χριτος.
Γι᾿ ατ μ σεβασμ κινομαι μσα στν κτση πο τ βλπω ν στρφτει π τ φς το ναστντος πο γμισε τν Οραν, τ γ κα τ καταχθνια. Προσκυν πντα Ναν Θεο γιον κα πν φ᾿ Θες νομζεται, ο δι τν ατν φσιν, λλ᾿ τι θεας νεργεας εσ δοχεα». Πο θ πε: Προσκυν κθε γιο Να το Θεο κα καθετ τ ποο χει νεργσει κα π το ποου χει φανερωθε Θες. Δν τ προσκυν πειδ εναι θεα π τ φση τους, λλ πειδ εναι δοχεα τς θεας κα κτιστης νργειας.

Δηλαδ λη τς εκνας γνεται μπλεως τς θεας Χριτος;

Ββαια, πως μς νφερε δη γιος ωννης Δαμασκηνς, γνεται λη τς εκνας μπλεως τς θεας Χριτος δι τν κτστων νεργειν ατς τς θεας Χριτος,«τι θεας νεργεας εσι δοχεα». δια Χρη το γου Πνεματος, π τν ποα ταν πληρωμνοι ο γιοι κατ τν πγεια ζω τους διαπερν κα διαποτζει κα τς εκνες τους. θεα Χρη εναι κενη πο ννει πρωττυπο κα εκνα (λη).

Στς εκνες πρπει ν πονμουμε προσκνηση λατρεα; Τ εναι προσκνηση κα τ λατρεα;

γιος ωννης Δαμασκηνς ναφρει τι προσκνηση εναι σημεο ποταγς, ποβιβασμο κα ταπεινσεως «σημεον ποπτσεως, τουτστιν ποβιβασμο κα ταπεινσεως».Στν προσευχ πο κνουμε νπιον τν εκνων, σν σ μι λλη «ερ πρθεση», καταθτουμε κα ναποθτουμε τ ατματ μας, διτι εκνα λειτουργε «ς μεστρια» στν πλυτα προσωπικ μας προσευχ.
τσι δημιουργεται μι γφυρα, εκνα γνεται να πρασμα, μι διβαση μσω τς ποας παρξιακ προσκυνομε τν εκονιζμενο γιο κα κατ᾿ πκταση τν ληθιν Θε. «Διτι δν ποδδεται λατρεα στ “σημανον”, δηλαδ στν λη, λλ στ “σημαινμενον” πρσωπο πο παριστνεται». « τιμ τς εκνος π τ πρωττυπον διαβανει».
 πομνως θεολογα τς εκνας κα τς προσκνησης τς εκνας γνεται μι θεολογα σχσεως πρς τ εκονιζμενο (ετε εναι Χριστς ετε Θεοτκος ετε ο γιοι) κα σ τελικ νλυση προσκνηση πονμεται πρς τν Τριαδικ Θε.
Στν ρθδοξη θεολογα χει διατηρηθε μχρι σμερα δικριση νμεσα στ λατρεα το Θεο (λατρευτικ προσκνηση) κα στν τιμ (τιμητικ προσκνηση) τν εκνων τς Θεοτκου κα τν γων. τιμητικ προσκνηση τς Θεοτκου κα τν γων πηγζει π τ γεγονς τι τιμθηκαν κα ο διοι π τν διο τν Θε. Ο εκνες μαρτυρον ατ τν τιμ κα μς παρακινον κα μς ν κνουμε τν δια κνηση. Ο γιοι λλωστε εναι Χριστοποιημνες πρξεις κα χαρισματικς παρουσες κα εναι παρντες κε κατ χριν. Μς βλπουν. κονε τς προσευχς μας κα μς καλον σ γαπητικ κοινωνα κα σχση. Κα ταν λμε τι ο γιοι εναι Χριστοποιημνες πρξεις, ννοομε τι χουν γνει Χριστο-Θεο κατ χριν. «που εναι ο γιοι, κε εναι κα λος Κριος κα Θες. Θες ν γοις ναπαυμενος. Κθε γιος εναι Χριστς παναλαμβανμενος», λει π. ουστνος Πποβιτς. Κα σ λλο σημεο: «Ο γιοι εναι ο πληρστερες, ο φθαλμοφανστερες, ο τελειτερες κα γι᾿ ατ ο πειστικτερες Θεοφνειες». δ γιος Παχμιος διατυπνει τν δια ννοια κμη κα γι τος ζντες, στν παροσα ζω, γους: «Ἐάν δς», λει, «νθρωπον, γνείᾳ συζντα κα ταπεινοφροσνης ξηρτημνον, λεμονα, προν, χρηστν, συμπαθ, φιλθεον, φιλδελφον, πσαις πλς κομντα τας ρετας, οου δρματος τυχες! Ατν γρ τν ἀόρατον Θεν δεν ξιθης ν τ ρωμν κενου να κα τ εκνι ατο».
 Κα ν μι ττοια θση διατυπνεται γι τος ξαγιασμνους νθρπους, Θενθρωπος Χριστς σφαλς εναι « παντελεα Θεοφνεια ν μορφ νθρπου, ρατ εκν το Θεο το ορτου». Τιμντας λοιπν τος γους κα προσκυνντας τς γιες εκνες τους, τιμομε κα προσκυνομε τν διο τν ληθιν Θε. Ββαια δν πρπει ν γνεται σγχυση νμεσα στ λατρεα κα στν τιμ.
λατρεα, κατ τ Ζʹ Οκουμενικ Σνοδο, πονμεται μνο στν Τριαδικ Θε, ν τιμ στος γους. Θεοτκος «κατχουσα τ δευτερεα τς Τριδος» χει κα τ πρωτεα στν τιμητικ προσκνηση, εναι Δσποινα το Κσμου Βασλισσα τν γγλων. Γι᾿ ατ περβολικ τιμται π τν ρθδοξη κκλησα, χει ξεχωριστ θση στ λατρεα, χαιρετζεται δ ς «τιμιωτρα τν Χερουβμ κα νδοξοτρα συγκρτως τν Σεραφμ». γιος ωννης Δαμασκηνς διακρνει διφορους τρπους προσκυνσεως. Μς ναφρει πρτα-πρτα τ «δοξαστικ» τρπο προσκυνσεως πο ναφρεται στν Τριαδικ Θε: «Δοξαστικ, ελογομε τν Θε γι τ φυσικ του δξα, διτι εναι μνος δοξασμνος κα ατιος κθε δξας, κθε γαθο, φς κατληπτο, γλυκασμς σλληπτος, κλλος προσμτρητο, βυσσος γαθτητας, σοφα νεξιχναστη, δναμη πειροδναμη, μνος ξιος ν θαυμζεται κα ν προσκυνεται κα ν δοξζεται κα ν ποθεται».
 Δετερος τρπος προσκυνσεως εναι εχαριστιακς ποος κφρζει τν εγνωμοσνη τς κκλησας γι τ λη το Θεο κα τν πειρη γπη Του, «δι το ποου λα συνστανται κα συγκροτονται» κα σ λα μεταδδει φθονα τς Δωρες Του. Τρτος τρπος προσκυνσεως εναι τν παρακλσεων κα τν δεσεων κα τταρτος τς μετανοας κα τς ξομολογσεως. Μ ατος τος τρπους κα τ νλογα βιματα πο ναπτσσονται καθαρζουμε τος αυτος μας, μετχουμε στ θεα ζω κα προσκυνομε πλον παρξιακ τν Θε.

πρχουν θαυματουργς εκνες;

ποδδονται πολλ θαματα στς εκνες το ησο Χριστο, τς Παναγας κα τν γων τς κκλησας μας π τος παλαιος χρνους μχρι σμερα. στορικς Εσβιος, πσκοπος Καισαρεας († 339 μ.Χ.) ναφρει τι στν Πανα (Β. Γαλιλαα) πρχε στν ποχ του νας νδριντας, τν ποο εχε στσει Χαναναα το Εαγγελου κα πεικνιζε τ Πρσωπο κα τ σωματικ κατσταση το ησο Χριστο. Στ βση ατο το νδριντα φτρωνε να βτανο πο θερπευε πολλ νατα νοσματα.
πσης κα Εὐάγριος σχολαστικς μς ναφρει κα ατς στν στορα του γι τ θαματα τς χειροποιτου εκνας τογου Μανδηλου”, γι τ θεραπεα το βασιλι τς Μεσοποταμας βγρου, ποος πασχε π νατη ρρστια, καθς κα γι τ σωτηρα τς πλεως δεσσας π τος εσδρομες Πρσες, μετ τ λιτνευση τογου Μανδηλου” (615 μ.Χ.).
λλο γνωστ μας θαμα εναι δισωση τς βασιλδας τν πλεων τν ποχ το ατοκρτορα ρακλεου, μ θαμα τς εκνας τς Παναγας τς δηγτριας. Ο βαροι εχαν νεβε δη στ τεχη τς Πλεως κα ο μυντικς δυνμεις ταν λχιστες, διτι ρκλειος πολεμοσε μακρι π τν Κωνσταντινοπολη μ λλους χθρος τς ατοκρατορας. Ττε πατριρχης Σργιος πρε τν εκνα τς Παναγας, ποα μλιστα ποδδεται στν Εαγγελιστ Λουκ, τ λιτνευσε γρω π τ τεχη κα ττε, ς κ θαματος, ρχισαν ν ποχωρον ο χθρο, δ Πλη διατηρθηκε σα κα βλαβς. Μλιστα σ νμνηση ατο το θαματος συνετθησαν, πως ναφρει Παρδοση, “ κθιστος μνος” κα τ Κοντκιο “τ περμχ” πο ψλλεται μχρι σμερα τν κατανυκτικ περοδο τς Μ. Τεσσαρακοστς.
λλ κα πολλ γιολογικ κεμενα, συναξρια κ.λ.π. ναφρουν πλεστα σα θαματα ερν εκνων. ναβλσεις μρου, δακρων, αματος, εωδας, τ ποα γνονται θεραπευτικ μσα γι τος πιστος. Κα σμερα χουμε ττοια θαματα κα π εκνες νεωτρων γων. κμη κα τ λδι π τ καντλια πο κανε μπροστ σ εκνες γων θαυματουργε.

Πς ξηγεται τ φαινμενο το θαματος τν γων εκνων;

Τ θαμα κυρως εναι ργο τς πστεως κα τς Χρης το Θεο. Τ θαμα προϋποθτει μεγλη κα κρδαντη πστη. Μρκος Σιτης στ βιβλο του «στορα κα θεολογα τν ερν εκνων», λει τ ξς: «Τ θαμα εναι μι μπειρα κατ τν ποα ψυχ το προσευχομνου, νπιον μις οασδποτε εκνας, ποσπ μσω τς πστεως φορτα θεας Χριτος τσο νεργ στε βινει τ θαμα τς δυναμικς κα σωστικς Χριτος το Θεο».
Φυσικ τν πενργεια το θαματος θεολογα τν ποδδει πντοτε στς νεξερενητες βουλς το Θεο. Διτι πολλο σθενες κα πονεμνοι παρακαλον, λλ δν τος γνεται τ θαμα πως τ ζητον. Στς περισστερες π ατς τς περιπτσεις πρχεται σωτερικ λλοωση, γνεται θαμα ψυχικ, ρμανση τς προσωπικτητας κα ποδοχ τν θλιβερν, πο θεωρεται κα ατ να ξσου μεγλο θαμα.

Εναι πολ παρξενο! πρχει πργματι ττοια θαυματουργικ Χρη κα στν λη τν ερν εκνων;

«Χρις δδεται τας θεαις λαις δι τας τν εκονιζομνων προσηγοραις», μς λει γιος ωννης Δαμασκηνς. Δηλαδ: Παρχεται Χρη στς θεες λες (τν εκνων), χρη στς πρεσβεες τν εκονιζομνων. Κα λλο: «Τ τν γων εκονσματα… Πνεματος γου εσ πεπληρωμνα».
 Κα ατ δν εναι παρδοξο, διτι ο εκονιζμενοι γιοι εχαν καταστσει τ σματ τους στν πγειο βο τους «να το γου Πνεματος». Κα πως «” τιμ κα προσκνησις τς εκνος π τ πρωττυπον διαβανει», τ διο «κα θαυματουργικ νργεια κ το πρωτοτπου κπορεεται». πσης Π. Εδοκμωφ μς δνει μι λλη μυστικιστικ δισταση στ θμα τς ερτητας τς λης τς εκνας. Λει λοιπν: « εκνα δν εναι διλου σρκωση, δν εναι οτε τπος, λλ σημεο ρατ τς κτινοβλας Παρουσας». Κα σ λλο σημεο: « εκνα εναι να π τ μυστηριακ μσα τς Παρουσας. Θεωρεται κανλι τς Χριτος μ γιαστικ δναμη, τπος τν πιφανειν».
π λα ατ μπορε κανες ν συμπερνει τι ρθδοξη θεολογα τ χαρισματικ παρουσα τν εκονιζομνων στς εκνες τους τν ρμηνεει ς παρουσα τν κτστων νεργειν το Θεο, πως ναπτξαμε κα σ προηγομενη ρτηση, ο ποες εναι μεθεκτς γι τν νθρωπο. τσι ξηγεται κα τιμ κα προσκνηση πο πονμει ρθδοξη κκλησα στς εκνες.

Πς δηγομαστε στν εκονοποησ μας κα στ Χριστοποησ μας μσω τς εκνας;

διατερα ατ τ βινουμε μσα στν κκλησα κα μλιστα στ λειτουργικ ζω, στ μυστριο τς θεας Εχαριστας, τ ποο «εναι εκνα λοκλρου το μυστηρου τς θεας οκονομας, διτι εκονζει κα ναπαριστ λα τ σωτρια γεγοντα ν Χριστ». Μσα στ θεα Λειτουργα χουμε τ δυναττητα ν γνουμε ο διοι ζωντανς εκνες το Θεο κα τν γων Του.
Κα χι μνο ν γνουμε ζωντανς εκνες, λλ ν μεταμορφωθομε κα ν περσουμε π τ εκονικ στ πραγματικ. Μσα στ θεα Λειτουργα δεουμε πρς τ “καθ μοωσιν”. Θεδ. Νικολου στ βιβλο του:« σημασα τς εκνας στ μυστριο τς Θεας Οκονομας», ναπτσσει τν ποψη ατ κα λει τ ξς: «Μσα στ Θεα Λειτουργα ο πιστο τ Χερουβμ μυστικς εκονζοντες, ποθμενοι πσα βιωτικ μριμνα, ψλλουν τν Τρισγιο μνο στ ζωοποι Τριδα. Γνονται ο διοι ζωντανς εκνες τς μνης πραγματικτητας το Θεο κα τν γων Του. Στ Θεα Λειτουργα ν Χριστ ρχζει πραγμτωση το “καθ μοωσιν”. νθρωπος μεταμορφνεται κα περνει π τ εκονικ στ πραγματικ. Περιλοζεται π τ Χρη το Θεο κα γνεται “θσει θες”. δοξολογα του νορχηστρνεται μ τ δοξολογα τν γγλων κα τν ν πστει τετελειωμνων.
 Κθε πιστς, βλποντας τς εκνες τν πατριαρχν, τν ποστλων, τν Προφητν κα τν γων, μσα στ λειτουργικ ατ συμφωνα, βινει σν μβρυο στν κοιλι τς Μητρας του, δη κατ τρπο μοναδικ, τ γεγονς τς μλλουσας πραγματικς πρξεως κα ζως».


π τ βιβλο “ Τ ξρεις σ γι τς εκνες;”
 κδ. «ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ» .Μ. Τιμου Προδρμου Καρας 2000



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου