Σάββατο 7 Μαρτίου 2020

ΤΙ ΞΕΡΕΙΣ ΕΣΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ; (ΜΕΡΟΣ Α)



Ποι διαφορ χει τ εδωλο π τν εκνα;

βασικ διαφορ το εδλου π τν εκνα γκειται σ᾿ ατ πο πογραμμζει γιος Θεδωρος Στουδτης, τι εκνα εναι «μοωση» μ τ παρκτ, ν τ εδωλο εναι «μοωση» μ τ νπαρκτο. πομνως εναι πλσμα, φαντασα, πτης μοωμα. «…ψεδους κα πτης μοωμα…, ψευδς τ εδωλον νειποσιν μμημα· τν δ᾿ α εκνα, το ληθος φομοωμα». Δηλαδ, μ λλα λγια, τ ρχτυπο το εδλου εναι νπαρκτο, εναι φανταστικ εδωλο, δν εναι πραγματικ πρσωπο, ν εκνα χει συγκεκριμνο παρκτ ρχτυπο, εναι μοωμα το ληθινο κα πρχοντας Θεο. εκνα πεικονζει ατ πο πρχει πραγματικ, ν τ εδωλο δν χει μι ττοια δυναττητα, δηλαδ δν πεικονζει μι πραγματικ Θετητα. ν π.χ. εκνα το Χριστο πεικονζει τ πρωττυπο, τν Σαρκωμνο Υἱό κα Λγο το Θεο, τ γαλμα το Δα τ πεικονζει; να ξανο πο λατρεεται καθεαυτ.
Γι᾿ ατ τ λγο τ εδωλα παγορεονται π τ Νμο το Μωυσ στν Παλαι Διαθκη. Μετ τ Σρκωση μως το Λγου το Θεο χουμε τ δυναττητα τς περιγραφς Του. εκνα το Υο το Θεο δν ποτελε εδωλικ κατασκευ, λλ πδειξη κα μολογα τς νανθρωπσες Του. ν πιχειροσε ν περιγρψει κανες σ εκνα τν Υἱό κα Λγο το Θεο, πρν π τ Σρκωσ Του, κτι ττοιο θ ποδεικνυταν, «χι μνον φαλον, λλ κα κτοπον, τν μ Σαρκωθντα Λγον σρκα τοπζειν». Κα ατ διτι φσον δν πρχε πρωττυπο, θ λεγχταν πρξη του ατ π τ Νμο το Θεο πο λει: «Τνι μοιματι, μοισατ με»; (σ. 40, 18). λλ ο εκνες τς κκλησας μας, τς Θεοτκου κα τν γων, ποτελον πεικονσεις πραγματικν στορικν προσπων, τ ποα βρσκονται σ μεση σχση, προσωπικ κα οσιαστικ, σχση κοινωνας μ τν να κα Μνο ληθιν Θε.
Επατε τι τ εδωλα παγορεονται π τ Νμο το Μωυσ στν Παλαι Διαθκη.

 Πς μως Θες φανεται ν πιτρπει τν κατασκευ δυ γλυπτν νθρωπμορφων Χερουβμ κα τν τοποθτησ τους στ σκην το Μαρτυρου; Δν ταν ατ εδωλα;

Τ νθρωπμορφα Χερουβμ πο κατασκευστηκαν κα τοποθετθηκαν πνω στ σκην το Μαρτυρου δν ταν εδωλα, δηλαδ πεικονσεις φανταστικν μοιωμτων μ νπαρκτο ρχτυπο, λλ πεικονσεις σωμτων γγλων, τσι πως εχαν μφανιστε στος πατριρχες το σραλ (Γεν. 3, 24. 16, 11. 19, 1. βρ. 1, 14). γιος Θεδωρος Στουδτης κα λοι ο Πατρες τς κκλησας νομζουν τ μοιματα ατ «κτυπματα» κα «μορφματα» κα τονζουν τι διος Θες φανεται ν πιτρπει τν κατασκευ τν ερν ατν συμβλων, δηλαδ τ μοιματα τν Χερουβμ τν Κιβωτ τ σκην το Μαρτυρου κ.λ.π. Διτι τ ερ ατ σμβολα παιδαγωγοσαν τν περιοσιο λα το σραλ στε ν συνειδητοποιε φ᾿ νς τ διαρκ παρουσα το Θεο στ ζω του κα φ᾿ τρου τ χρος του στ ν ποδδει λατρεα πρς τν να κα Μνο ληθιν Θε. γιος Θεδωρος Στουδτης ναφρεται στ «κτυπματα» ατ κα λει τι γι τν παιδαγωγομενο νθρωπο τς Παλαις Διαθκης ταν ερ σμβολα, τ ποα « ες τπον Χριστο ανιγματωδς παραλαμβνεται» (χλκινος φις) γενικς ποτελον «προχραγμα ναργς… τς ν πνεματι λατρεας». Κα σ λλο σημεο: «Δι᾿ κτυπωμτων κα μορφωμτων τινων συμβολικς νγεσθαι τν σραλ, π τν το νς Θεο, ς φικτν θεωραν κα λατρεαν».

Μπορομε ν πομε τι Μωσαϊκς Νμος ταν ποτρεπτικς κθε ππειρας ξεικονσεως το Θεο πως ποστριζαν ο εκονομχοι;

Να, ββαια, ταν ποτρεπτικς. πρχε πλυτος περιορισμς γι τν κατασκευ οουδποτε μοιματος κα οασδποτε ξεικονσεως. «Ο ποισεις σεαυτ εδωλον οδ παντς μοωμα, σα ν τ οραν νω κα σα ν τ γ κτω κα σα ν τος δασι, ποκτω τς γς. Ο προσκυνσεις ατος οδ μ λατρεσεις ατος» (ξ. 20, 1-6. Λευιτ. 26, 1. Δευτ. 4, 16-19). Παρ τατα ο σραηλτες θτησαν πανειλημμνα τς παγορεσεις ατς το Θεο, πο τος δθηκαν μσω το Μωυσ κα «λσθησαν», γλστρησαν πρς τν εδωλολατρεα.

Δηλαδ στν Παλαι Διαθκη λεπει ντελς εκονισμς το Θεου;

Στν Παλαι Διαθκη δν χουμε πλρη πουσα το εκονισμο το Θεο, παρλο πο ο Μωσαϊκο κδικες εναι γεμτοι παγορεσεις γι οανδποτε ξεικνισ του. ντθετα, ν μελετσουμε βαθτερα, θ δομε τι Παλαι Διαθκη εναι γεμτη π εκονολογικ στοιχεα, εναι να βιβλο κατεξοχν εκονολογικ. παγρευση τς ξεικονσεως, πως φσαμε ν ννοηθε κα στν προηγομενη πκριση, γινταν γι λγους παιδαγωγικος πρς να λα νριμο πνευματικ πο εχε ροπ πρς τν ποστασα π τ Νμο το Θεο, να λα «εὐόλισθον» πρς τν εδωλολατρεα. Γι ν προφυλξει λοιπν Θες τ λα Του π ττοια ποστασα, π τ μεγλο πειρασμ τς εδωλολατρεας, δνει τν ντολ μσω το Μωυσ ν μν ξεικονζει μ ποιονδποτε τρπο τ πρσωπ Του.
τσι παιδαγωγομενος λας συνειδητοποιοσε σιγ-σιγ τν πλυτη περβατικτητα το Θεο. λλωστε «Τν Θεν οδες ἑώρακε πποτε»! Πς ταν δυνατν ν ξεικονισθε; φο εσλθε μως Χριστς στν κσμο κα «ωρκαμεν Ατν κα ψηλαφσαμεν», Θες πλον «ν τ προσπ το ησο Χριστο», μποροσε ν ξεικονισθε. Διτι Χριστς εναι « παρλλακτη εκνα» το Θεο-Πατρα. « ωρακς μ, ἑώρακε κα τν Πατρα» (ων. 14, 9), μς λει διος ησος.

Τ σημανει ατ πο επατε τι Παλαι Διαθκη εναι να βιβλο κατεξοχν εκονολογικ;

Παλαι Διαθκη εναι κατμεστη π εκονικς παρομοισεις κα προτυπσεις, λλ κα παραστατικς ξεικονσεις γεγοντων τς θεας Οκονομας, πραγματοποηση τν ποων λαβε χρα στν Καιν Διαθκη, στος χρνους τς πγειας Παρουσας το ησο Χριστο. Ττοιες προτυπσεις εναι: « φλεγομνη κα μ καιομνη βτος», πο προεικονζει τν ειπαρθενα τς Θεοτκου. τριμερη παραμον το ων στν κοιλι το κτους, πο προεικονζει τν τριμερη ταφ το Κυρου. κιβωτς το Νε ς προεικνιση τς κκλησας. Μωσαϊκς Νμος ς προεικνιση το Εαγγελου κ.λ.π. Νμος το Μωυσ προεικονζει τ Εαγγλιο, Χριστς εναι εκνα το Πατρα, νθρωπος εναι εκνα το Θεο, ο γιοι εκνες το Χριστο. Νας εναι εκνα το ορανο, Θ. Λειτουργα τς ορνιας Λειτουργας. Τ καθετ δηλαδ εναι εκνα κποιου λλου; Ττε ρος «εκνα» ποκτ μεγλο ερος κα σημασα. Ἰάκωβος Μινας στ ρθρο του « καιν γλσσα τν εκνων», μς ναλει καρια ατ τ σημεο: « εκνα», λει, «γι τν ρθοδοξα, εναι τρπος κα στση ζως, θος κα φος κα οσιδης δισταση τς λθεις της, σημεο π τ καρια τς διδασκαλας της κα τς θεολογας της κα σως συνιστ τ νδτερο σημεο το εναι της. Ατ ποκαλπτουν τ θματα κα τ στοιχεα τς ζως της κα τς σκψες της: νσταση, Μεταμρφωση, Χριστς ς εκνα κα παγασμα το Πατρα, νθρωπος ς εκνα το Θεο, ο γιοι ς εκνες το Χριστο, κκλησα ς εκνα τς γας Τριδος, Λειτουργα, ρθδοξος μοναχισμς μ τ θεωρα το κτστου φωτς. Τ καθετ κρβει τ θμα τς εκνας. λα πρχουν κα βινονται, χι καθεαυτ, λλ ς διβαση, ναγωγ, πρασμα, Πσχα. Τ καθετ βρσκει τν αυτ του μσα στ λλο, κατ τ λγο το Κυρου, ” ωρακς μ ἑώρακε κα τν Πατρα” . Τ καθετ δν ναπαεται στν αυτ του, λλ δεει, διαβανει πρς τ πρωττυπο. Ατ διβαση εναι οσα τς λθειας τς εκνας λλ κα τς ρθοδοξας».

 Συμπρασμα: Μ τν ρο «εκνα» στν ρθοδοξα δν ναφερμαστε σ᾿ να στατικ φαινμενο, λλ σ μι προσωπικ κλση κα νργεια, σ μι διβαση γι παρκτικ καθολικ θαση τς λθειας στν ποα μς δηγε εκνα. Στ Χριστοποησ μας, στν εκονοποησ μας, στν ποκλυψη τς λθειας.

Ττε γιατ ο εκονομχοι μχονται τς εκνες κα χθηκε τσο αμα στν κκλησα;

εκονομαχα (726-843) εναι σνθετο στορικ γεγονς, μι αρεση πο δν χει μελετηθε ρκετ. Ο Πατρες τς κκλησας, γιος Θεδωρος Στουδτης κα γιος ωννης Δαμασκηνς, εναι κυρως κενοι πο σχολθηκαν μ τ θεολογικ θματα τς εκονομαχας. Ο παντσεις πο δωσαν στερωσαν κα θεμελωσαν μι γι πντα τ θση τν γων εκνων στν ρθδοξη κκλησα.
Ο εκονομχοι ρχικ, ξεκινντας π τν παγρευση τς Παλαις Διαθκης γι κθε εδους ξεικονισμ το Θεου, κατηγοροσαν τος πιστος ρθδοξους ς εδωλολτρες, διτι λτρευαν, καθς λεγαν, σανδες, πτρες κα τοχους. Ατ μως ταν μνο πρφαση. Τ κριο πρβλημα τν εκονομχων ταν τι δν μποροσαν ν κατανοσουν κα ν περιλβει νος τους τ γεγονς τς σαρκσεως το Θεογου. Τ τι Θες γινε νθρωπος «να τν νθρωπον Θεν ποισ». Τ σκνδαλο τς Σαρκσεως, ατ τ φοβερ γεγονς, ταν τ πρβλημα τν εκονομχων. Μ μπορντας λοιπν ν ποδεχτον τι Θες λθε στν κσμο «ν σαρκ», φτασαν σ᾿ ατ τν κραα εκονοκλαστικ τοποθτησ τους. Διτι εκνα εναι τεκμριο, πδειξη, τς σαρκσεως το Θεο. ρνομενοι λοιπν τς εκνες, ρνονται τ Σρκωση το δευτρου Προσπου τς γας Τριδος. Κα ρνομενοι τ σρκωση, πρριπταν κα τ λο μυστριο τς θεας Οκονομας.
Γι᾿ ατ κα ο Πατρες ντταξαν σθεναρ ντσταση, ναπτσσοντας μι βαθι θεολογα κα πολογητικ πνω στ θμα τν ερν εκνων πο καταδεικνει τι θση κα τιμ πο πονμει ρθδοξη κκλησα στν εκνα, δν ποτελε πισθοδρμηση στν εδωλολατρεα, λλ εναι κριβς μι μπρακτη μολογα το τι « Λγος ν σαρκ γνετο», το τι Θες γινε «τλειος νθρωπος ν λ θετητι κα τλειος Θες ν λ νθρωπτητι». «Προσλαβε, κλλυνε κα σωσε τν μαυρωθεσαν» στν νθρωπο «εκνα το Θεο» κα «τ θείῳ κλλει συγκατμιξε» (Συνοδικν ρθοδοξας).
Μ τ «συγκατμιξε» ννοον ο γιοι Πατρες τ θωσ μας κα τ σωτηρα μας: «φ᾿ ο θετης τ μετρ φσει συνεκρθη, οἷόν τι ζοποιν κα σωτριον φρμακον, δοξσθη φσις μν κα πρς σωτηραν μετεστοιχειθη. Δηλαδ, φο θετητα γινε να κρμα μ τ δικ μας νθρπινη φση, σν μ κποιο ζωοποι κα σωτριο φρμακο, δοξστηκε φση μας κα μεταστοιχειθηκε πρς φθαρσα.

Ποις εναι ο πηγς τς θεολογας τς εκνας;

Πηγς νεξντλητες γι τ θεολογα τς εκνας ποτελον: 1) Καιν Διαθκη (π. Παλος). 2) Ο Καππαδκες Πατρες (κυρως Μ. Βασλειος, στν ποο στηρζονται ο Πατρες πο ζησαν τν εκονομαχικ περοδο). 3) Δ́ Οκουμενικ Σνοδος πο σχολθηκε κυρως μ τ Χριστολογικ δγμα. 4) γιος ωννης Δαμασκηνς. 5) γιος Θεδωρος Στουδτης. 6) Ζ ́́ Οκουμενικ Σνοδος πο γινε τ 787 μ.Χ. στ Νκαια.

Πο γνεται μνεα στν Καιν Διαθκη γι τ θμα τν εκνων;

Δν γνεται μεση μνεα γι τ θμα τν εκνων στν Καιν Διαθκη. ν γινταν μεση ναφορ, λει γιος ωννης Δαμασκηνς, ο νθρωποι θ θεοποιοσαν τς εκνες. Δν ναφρεται λοιπν μεσα τ θμα τν εκνων στν Καιν Διαθκη, λλ βρσκουμε σαφς χωρα στ ποα ναφρεται «εκονικ» σχση το Χριστο Υο πρς τν Πατρα: « ωρακς μ ἑώρακε κα τν Πατρα» (ων. 14, 9). δ π. Παλος λει: «Χριστς στι εκν Θεο το ορτου» (Κολ. 1, 15).


Ποι ταν τ κριο πρβλημα τν εκονομχων πο δν τος πτρεπε ν ποδεχτον τς εκνες;

ρος «εκνα» εχε κατανοηθε ντελς λανθασμνα π τος εκονομχους. Δηλαδ ο εκονομχοι διατενονταν τι «μι πραγματικ εκνα πρπει ν εναι τς διας φσης μ τ ναπαριστμενο, πρπει ν εναι μοοσια μ ατ», διαφορετικ εναι εδωλο.
Γι᾿ ατ τ λγο ποστριζαν τι ληθιν εκνα το Χριστο εναι μνο Θεα Εχαριστα. Γι τος ρθδοξους μως «τ Τμια Δρα δν μπορον ν ναγνωρισθον σν εκνα το Χριστο, γιατ κριβς εναι ταυτσημα μ Ατν πο εναι τ Πρωττυπ τους. μετουσωση τν Τιμων Δρων δν τ μεταβλλει σ εκνα, λλ σ Τμιον Σμα κα Τμιον Αμα το Χριστο». Ο θσεις ατς τν εκονομχων ταν κατανητες κα παρδεκτες γι τ πλρωμα τς κκλησας.
 Γι᾿ ατ, μ πρωτοπρους τος μαχητικος Πατρες, γιο ωννη Δαμασκην κα Θεδωρο Στουδτη, γωνστηκε γι τ ρθδοξο δγμα. Ο Πατρες ατο νοιξαν βαθτατο θεολογικ διλογο μ τος αρετικος κα μς δωσαν τς ρθδοξες θσεις στς ποες στηρζεται σμερα ρθοδοξα σον φορ τ θμα τν εκνων.

Ποι εναι θση τν ρθοδξων γι τ σχση εκνας κα πρωτοτπου;

Γι τος ρθδοξους εκνα ββαια δν εναι ταυτσημη μ τ πρωττυπ της, δν εναι μοοσια. λλωστε ννοια τς λξεως «εκν» ατ δεχνει. «λλο γρ στι εκν κα λλο τ εκονιζμενον», λει γιος ωννης Δαμασκηνς. ν γιος Θεδωρος Στουδτης νομζει τ πρωττυπο «ρχτυπον», «σφραγδα» κα εκνα ρμηνεεται ς «παργωγον», «κτπωμα», «ποσφργισμα». ποστηρζει μλιστα τι τ πρωττυπο κα εκνα δν εναι δυνατν ν ταυτζονται, διτι πρκειται γι δο παργοντες, που νας -τ πρωττυπο-πχει λγο ατου κα λλος - εκνα -πχει λγο ατιατο. Εναι δο πραγματικτητες πο διακρνονται μεταξ τους, λλ εναι συγχρνως δισπαστα νωμνες.
πσης γιος Γρηγριος Θεολγος ναφρει τι φση τς εκνας εναι ν πρχει ς «μμημα το πρωτοτπου». τσι μπορομε πι εκολα ν ννοσουμε τι «μμηση» ς δωμα τς εκνας, δηλνει συγχρνως τν μοιτητ της μ τ πρωττυπο ς πρς τ μορφ, λλ κα τ διαφορ της ς πρς τ φση, τν οσα της, μ τ πρωττυπο. δ γιος Θεδωρος Στουδτης λει: «Οκ ν μανεη ν τις τοσοτον, σκιν τε κα λθειαν, ρχτυπον κα παργωγον, ατιν τε κα ατιατν, τατν πολαμβνειν κατ᾿ οσαν». Δηλαδ, μ πλ λγια, κα γιος Θεδωρος Στουδτης ποστηρζει τν δια θση κα λει: Σγουρα, θ ᾿ναι τρελλς ποιος ταυτζει τ σκι μ τν λθεια, τ ρχτυπο μ τ παργωγο, τ ατιο μ τ ατιατ.
πομνως λλη εναι οσα το πρωτοτπου, «ρχετπου» κα λλη το κτυπματος, τς εκνας. Μλιστα, γι ν μς κνει σαφστερη τ δικριση μεταξ εκνας κα πρωτοτπου, μς φρνει τ παρδειγμα το καθρφτη. Πνω στν καθρφτη διαγρφεται τ μοωμα το προσπου πο καθρεφτζεται. Τ μοωμα ατ φυσικ χει ντελς διαφορετικ οσα π τ πρωττυπο, τ πρσωπο δηλαδ πο καθρεφτζεται. Δν χει κοιν τν λη κα τν οσα τ πρωττυπο μ τ μοωμα.
π᾿ λα ατ βγανει τ συμπρασμα τι κθε ρθδοξη εκνα εναι μοια μ τ εκονιζμενο πρσωπο ς πρς τ χαρακτηριστικ του διματα, ς πρς τ μορφ, λλ ς πρς τν οσα, εναι νμοια. Δν χει εκνα κοιν τν οσα μ τ ρχτυπο. Γι᾿ ατ ρθδοξη εκνα χει τ δυναττητα ν λειτουργε μ δυ τρπους: Συγχρνως ποκρπτει κα ποκαλπτει τν λθεια. Λειτουργε, πως λνε, κα «ς πκρυψη κα ς ποκλυψη τς λθειας».

ΜΕΡΟΣ Β

π τ βιβλο “ Τ ξρεις σ γι τς εκνες;”
 κδ. «ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ» .Μ. Τιμου Προδρμου Καρας 2000

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου