Κυριακή 7 Ιουνίου 2020

Πεντηκοστή



"Πεντηκοστν ορτζομεν
κα Πνεματος πιδημαν
κα προθεσμαν παγγελας
κα λπδος συμπλρωσιν·
κα τ μυστριον σον;
Ως μγα τε κα σεβσμιον.
Δι βομν σοι·
Δημιουργ το παντς,
Κριε, δξα σοι”.

Ατν τν θαυμσιο μνο θτει ᾿Εκκλησα μας σν προπλαιο στν ορτ τς Πεντηκοστς. Κα σ᾿ ατν νακεφαλαινει τ “μγα κα σεβσμιον” μυστριον, τ ποον πανηγυρζει: Τν συμπλρωσι τς λπδος, τν προθεσμα τς παγγελας, τν πιδημα το Πνεματος το γου.

Γιατ πργματι τ ορταζμενο γεγονς, πιφοτησις το γου Πνεματος στος ποστλους το Χριστο, ποτελε τ τλος κα τ πιστγασμα λου το ργου τς σωτηρας. Ολο τ ργο το Χριστο, λευσις, διδασκαλα, τ πθος, νστασις, νληψις πβλεπαν σ᾿ ατ· στν λευση το γου Πνεματος στν κσμο, στν να δημιουργα. ᾿Ακριβς γι τ λγο ατ στ τροπριο πο κοσαμε κα σ λη τν μνογραφα τς Πεντηκοστς νυμνεται δημιουργς το παντς, Πατρ, πο δι το Λγου, το Υο τς γπης Του, ν γίῳ Πνεματι δημιουργε τν κσμο, ναδημιουργε, ξανακτζει τν κτσι κα τν μεταβλλει σ να, τν νακαινζει.
Ετσι μρα ατ συνδει τν νμνησι τς γενεθλου μρας το νου κσμου μ τν νμνησι τς γενεθλου μρας το παλαιο. Τς δο γεννσεις, τν φυσικ κα τν περφυσικ. Στν πρτη μς μεταφρουν ο πρτες γραμμς τς Ββλου: “Η δ γ ν ἀόρατος κα κατασκεαστος κα σκτος πνω τς βσσου κα πνεμα Θεο πεφρετο πνω το δατος. Κα επεν Θες· Γενηθτω φς. Κα γνετο φς. Κα εδεν Θες τ φς τι καλν” (Γεν. 1,2—4). Στν δευτρα συμβανει τ διο.

᾿Επνω στν μορφο λη τν θνν κα τ σκτος τς πλνης κχνεται βιαα πνο το Πνεματος το Θεο. Ο λγος Του νακαινζει τν παλαιωθεσα κτσι. “Πρθοι κα Μδοι κα ᾿Ελαμται κα ο κατοικοντες τν Μεσοποταμαν, ᾿Ιουδααν τε κα Καππαδοκαν, Πντον κα τν ᾿Ασαν, Φρυγαν τε κα Παμφυλαν, Αγυπτον κα τ μρη τς Λυβης τς κατ Κυρνην…. Ρωμαοι, ᾿Ιουδαοι τε κα προσλυτοι, Κρτες κα Αραβες” (Πρξ. 2,9—11) εναι να βυσσος, τ γννημα τς διασπορς, τς κατατμσεως κα τς ποσυνθσεως το κσμου. ᾿Επνω π ατος τρα πιφρεται τ Πνεμα το Θεο κα Λγος Του καλε λους ες συμφωναν, ες ντητα Πνεματος γου, ες τ φς. “Ο επν κ σκτους φς λμψαι” (Β.´ Κορ. 4,6) τος καλε ν πιστρψουν “π σκτους ες φς” (Πρξ. 26,18), ν γνουν “φς ν Κυρίῳ” (φεσ. 5,8).

Κα ναχνευσις γνεται μ τς πυριμρφους γλσσας το γου Πνεματος, πο διεμερσθησαν στος ποστλους. “Κα φθησαν ατος διαμεριζμεναι γλσσαι σε πυρς” (Πρξ. 2,3). Η γλσσα, τ σμβολο, τ ποτλεσμα κα τ ατιο το χωρισμο, γνεται τρα σμβολο ντητος, τς ν γίῳ Πνεματι ντητος το νου λαο το Θεο. Ο γκαινισμς το Πνεματος συμβολζεται μ τν καινουργα τν γλωσσν. Δι το Χριστο ν γίῳ Πνεματι λαλεται τρα τ μυστριο τς αωνου σωτηρας. Ατ κριβς πογραμμζει τ δετερο στιχηρ το σπερινο τς Πεντηκοστς το α´ χου:

“Γλσσαις λλογενν
καινοργησας, Χριστ, τος σος μαθητς,
να δι᾿ατν σε κηρξωσι
τν θνατον Λγον κα Θεν,
τν παρχοντα τας ψυχας μν τ μγα λεος”.

Ο λας λοιπν το Θεο, ᾿Εκκλησα ορτζει κατ τν Πεντηκοστ τν γννησ της. Τν γενθλιο μρα της, λλ κα ατ τ μυστριο τς δας τς ζως της. Γιατ ᾿Εκκλησα το Χριστο δν ζησε τ μυστριο τς Πεντηκοστς σ μα στιγμ χρνου κατ τ μακριο κενο τος κα τν στορικ κενη μρα, ποπλσθησαν” ο μαθητα “Πνεματος γου”. ᾿Αλλ τ ζ καθημερινς, διαρκς, σ κθε στιγμ χρνου, π τν μρα κενη τν γενθλιο μχρι τς συντελεας το αἰῶνος. Γιατ τ Πνεμα τ γιον λθε ττε κα κτοτε μνει κα θ μν ες τν αἰῶνα στν κσμο γι ν συγκροτ τν ᾿Εκκλησα. Πνεμα κα ᾿Εκκλησα εναι διασπστως νωμνα.

Τ γιον Πνεμα εναι ψυχ, ζω, παρξις τς ᾿Εκκλησας, τς ν γίῳ Πνεματι καινς ζως. Σ᾿ ατ φελεται ντης, γιτης, καθολικτης τς ᾿Εκκλησας. ᾿Απ ατ πηγζουν τ χαρσματα, ο θεσμο, πστις κα θεολογα τς ᾿Εκκλησας. Τν βιαα Του πνο κα τν πυρμορφο δρσο Του ασθνεται σ κθε βμα, σ κθε κδλωσι, σ κθε κνησ της. ᾿Απ ατ πηγζουν ο περφυσικς νργειες τν μυστηρων, πο ζωογονον, πο τροφοδοτον κα γιζουν τ σμ της. Ατ θεολογε κα ποιητς το τρτου στιχηρο το σπερινο:

“Πντα χορηγε τ Πνεμα τ γιον·
βρει προφητεας,
ερας τελειο,
γραμμτους σοφαν δδαξεν,
λιες θεολγους νδειξεν,
λων συγκροτε τν θεσμν τς ᾿Εκκλησας.
Ομοοσιε κα μθρονε
τ Πατρ κα τ Υἱῷ,
Παρκλητε, δξα σοι”.

Στν στορικ λοιπν Πεντηκοστ, λλ κα στν διαρκ Πεντηκοστ, στν ποα ζ ᾿Εκκλησα, θ μς μεταφρ κατ τν πτειο το γεγοντος ατο. Θ μς καλσ ν κλνωμε τ γνατα στς αλς το Κυρου κα ν προσκυνσωμε τν ἀήττητο δναμ Του, ν δοξολογσωμε τν γα Τριδα, πο φωτζει κα γιζει τς ψυχς μας. Κα στν στση ατ τς ταπεινσεως, τς κλσεως τν γοντων κα το αχνος, ν ποδεχθομε τν χρι το Παρακλτου. Ν νανεσωμε κα ν ναρριπσωμε τν φλγα το γου Πνεματος. Ν συνειδητοποισωμε τν θσι μας κα τν πστασ μας σν μελν τς ᾿Εκκλησας, σν ναν το γου Πνεματος. Ναν κα σκευν καθαρν, δοχεων το Παρακλτου, τν ποων κθε σκψις θ παγορεεται π τ Πνεμα τς σοφας, κθε νργεια π τ Πνεμα τς συνσεως, τ γαθν, τ εθς, τ νοερν, τ γεμονεον, τ καθαρον τ πτασματα. Τ Πνεμα τ γιον, τ Κριον κα ζωοποιν, τ θεον πο θεοποιε τος νθρπους, πο δι τς χριτς Του μς μεταβλλει σ “Θεος κατ μθεξιν”.

Ατ τ περφυς γεγονς τς πιφοιτσεως το Παρακλτου περιγρφουν τ τρα θαυμσια τροπρια τν ανων κα το σπερινο το δ´ χου. Ατ τ Πνεμα γκωμιζουν κα ατο τν χρι πικαλονται μαζ μ τ δοξαστικ το πλ. β´ χου.

“Παρδοξα σμερον
εδον τ θνη πντα ν πλει Δαυδ,
τε τ Πνεμα κατλθε τ γιον
ν πυρναις γλσσαις,
καθς θεηγρος Λουκς πεφθγξατο.
Φησ γρ· Συνηγμνων τν μαθητν το Χριστο,
γνετο χος, καθπερ φερομνης βιαας πνος,
κα πλρωσε τν οκον, ο σαν καθμενοι·
κα πντες ρξαντο φθγγεσθαι
ξνοις ρμασι, ξνοις δγμασι,
ξνοις διδγμασι τς γας Τριδος”.

“Τ Πνεμα τ γιον,
ν μν ε κα στι κα σται
οτε ρξμενον οτε παυσμενον,
λλ᾿ ε Πατρ κα Υἱῷ συντεταγμνον
κα συναριθμομενον.
Ζω κα ζωοποιον·
φς κα φωτς χορηγν·
ατγαθον κα πηγ γαθτητος·
δι᾿ ο Πατρ γνωρζεται
κα Υἱός δοξζεται
κα παρ πντων γινσκεται,
μα δναμις, μα σνταξις,
μα προσκνησις τς γας Τριδος”.

“Τ Πνεμα τ γιον,
φς κα ζω κα ζσα πηγ νοερ,
Πνεμα σοφας, Πνεμα συνσεως·
γαθν, εθς, νοερν,
γεμονεον, καθαρον τ πτασματα.
Θες κα θεοποιον·
πρ κ πυρς προϊν·
λαλον, νεργον,
διαιρον τ χαρσματα·
δι᾿ ο προφται παντες
κα Θεο πστολοι
μετ μαρτρων στφθησαν.
Ξνον κουσμα, ξνον θαμα,
πρ διαιρομενον ες νομς χαρισμτων”.

“Βασιλε ορνιε,
Παρκλητε, τ Πνεμα τς ληθεας,
πανταχο παρν κα τ πντα πληρν,
θησαυρς τν γαθν κα ζως χορηγς·
λθ κα σκνωσον ν μν
κα καθρισον μς π πσης κηλδος
κα σσον, γαθ, τς ψυχς μν”.

πσπασμα π τν σειρ “Λογικ Λατρεα”

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου