Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2022

Ἀπό τόν «συνωστισμό» στήν «ἀναχώρηση». Ἡ Τραγωδία τῆς Σμύρνης δέν ἔχει τέλος!

 

Σκέψεις καί συμπεράσματα πό τήν κπομπή «Καταστροφές καί Θρίαμβοι» το Στ. Καλύβα

ΤΟ 1922 εναι νας ριθμός πού χει να μοναδικό εδικό βάρος στή συνείδηση το κάθε λληνα πολίτη. ντιπροσωπεύει τό τος τς Μικρασιατικς Τραγωδίας. χει δέ τό ξεχωριστά θλιβερό προνόμιο νά δημιουργε εκόνες καί νά γείρει μνμες δίχως νά χρειάζεται νά επωθε οτε μία λέξη.

Φέτος συμπληρώνεται νας αώνας πό τήν τραγική κείνη χρονιά πού τό νειρο τς Μεγάλης δέας μετατράπηκε σέ φιάλτη.

Δυστυχς τό χρονικό διάστημα εναι ξαιρετικά σύντομο γιά νά πουλωθον ο πληγές.

«Ετυχς», γιά κάποιους, τό χρονικό διάστημα εναι ξαιρετικά σύντομο γιά νά δοθε χρος γιά παραποίηση τς λήθειας.

νας στούς τρες σημερινούς 70άρηδες, γενιά δηλαδή πού γεννήθηκε στά τέλη το 1940 καί στίς ρχές το 1950, μεγάλωσε μέ παπποδες καί γιαγιάδες πρόσφυγες, ζωντανά λείψανα το Μικρασιατικο λληνισμο πού κουβαλοσαν σέ κάθε τους βλέμμα, σέ κάθε τους τραγούδι, σέ κάθε τους γλωσσικό δίωμα, τόν καημό καί τόν νείπωτο πόνο το ξερριζωμο.

χουν περάσει περισσότερα πό 10 χρόνια πό τό πόνημα τς κυρίας Ρεπούση πού δίδασκε στούς μαθητές τς Στ΄ Δημοτικο, μέ τήν γκριση φυσικά το πουργείου Παιδείας, τι στά τέλη Αγούστου το 1922 παρατηρήθηκε «συνωστισμός» στήν προκυμαία τς Σμύρνης. Τό ντοκιμαντέρ «Καταστροφές καί Θρίαμβοι» το καδημαϊκο Στάθη Καλύβα γιά τήν τηλεόραση το «Σκάι» ρθε λοιπόν νά «συμπληρώσει» ατή τήν τοποθέτηση νημερώνοντάς μας τι Μικρασιατικός λληνισμός «ναχώρησε» τότε πό τίς πατρογονικές του στίες καί τι πυρπόληση τς στορικς λληνικς πόλης καί σφαγή τς Σμύρνης ταν… νθρωπιστική κρίση!!

Δόξα τ Θε ξαιρετικά πλούσια γλσσα μας χει παρκέστατο ριθμό λέξεων προκειμένου νά μς δίνεται δυνατότητα νά κφράζουμε τήν λήθεια μέ τόν βέλτιστο καί κριβέστερο τρόπο.

δύνατο ελικρινά νά ντιληφθε κανείς πόσο κοντά μπορε νά βρίσκονται ννοιολογικά ο λέξεις «βία» καί «διωγμός» πού πέστησαν ο λληνες Μικρασιτες μέ τήν χρωμη λέξη «γκατάλειψη» πού χρησιμοποίησε κύριος Καλύβας στό ντοκιμαντέρ του.

ναρωτιέται ελογα κανείς μήπως ο Μικρασιτες πού σύμφωνα μέ τό ν λόγ ντοκιμαντέρ «γκατέλειψαν τίς στίες τους καί κατέφθασαν στήν λλάδα» –φο πρτα «συνωστίστηκαν» στήν προκυμαία τς Σμύρνης πως γνωρίζουν πό τό σχολεο ο σημερινοί 25άρηδες– ταν κενοι πού κατάφεραν νά γλυτώσουν πό τίς σφαγές, τούς βιασμούς, τούς νασκολοπισμούς, τίς δολοφονίες, τούς κρωτηριασμούς καί ν γένει πό τά φονικά νστικτα τν Τσετν καί το Κεμάλ, γιά τά ποα οδεμία ναφορά γίνεται σέ κανένα πό τά 45 λεπτά το ντοκιμαντέρ. ντίθετα, νημερωθήκαμε δη πό τά πρτα λεπτά τι παρουσία τς λλάδας στά Μικρασιατικά δάφη δέν εχε οτε πολιτική, οτε στρατιωτική, οτε θνολογική, οτε θική (!!!!) βάση.

καθηγητής τς ξφόρδης καί συγγραφέας το μλλον νθελληνικο βιβλίου «Τό ραμα τς ωνίας» (κδόσεις το ΜΙΕΤ 2002) κύριος Michael Llewellyn Smith μς νημέρωσε οτε λίγο οτε πολύ τι πολιτικά μασταν πομονωμένοι, διότι δέν πρχε καθολική στήριξη τς πατρίδας του, τς Μεγάλης Βρεταννίας, στήν ποία βασιζόταν Βενιζέλος, στρατιωτικά δέν ταν εκολο νά ριστον σύνορα στή Δυτική Μικρά σία, θνολογικά ο πληθυσμοί ταν νάμικτοι καί θικά θά συναντούσαμε ντίσταση πό τούς Τούρκους, πότε δέν εχαμε καμμία δουλειά μες στήν δική τους πατρίδα.

Εναι τόσο ξόφθαλμα παραποιημένα σα παρατίθενται ς στορικές λήθειες πού κανείς ναρωτιέται πό πο νά ξεκινήσει καί πο νά τελειώσει μέ τίς νακρίβειες.

Στίς 29 πριλίου το 1919 στό Συμβούλιο τς Διάσκεψης τς Ερήνης τν Παρισίων κούστηκαν τά παρακάτω λόγια:

«– ρχική πόδειξις, παρετήρησε διακόπτων τόν Κλεμανσώ πρόεδρος Οίλσων, δέν προλθεν πό τούς λληνας, λλ’ ντιθέτως, τό Συμβούλιον πέδειξεν ες ατούς νά ποβιβάσουν στρατεύματα ες τήν Σμύρνη διά νά προλάβουν τάς σφαγάς».

Τά λόγια ατά, λοιπόν, νήκουν στόν μερικανό Πρόεδρο Οίλσον πευθυνόμενος στούς Κλεμανσώ καί Λλόυδ Τζόρτζ τς Γαλλίας καί τς Μεγάλης Βρεταννίας, ντιστοίχως, (Χρστος γγελομάτης, Χρονικόν μεγάλης τραγωδίας. Τό πος τς Μικρς σίας, θήνα: Βιβλιοπωλεον τς στίας 2008, σ. 22) σέ συνέχεια τς πό τήν 22α πριλίου το δίου τους πρότασης το Λλόυδ Τζόρτζ νά ληφθον σοβαρές ποφάσεις πρός ντιμετώπιση τν ταλικν πραξικοπημάτων, τοι τήν παροχή δειας στούς λληνες νά ποστείλουν στρατεύματα στή Σμύρνη που σφάζονταν μοεθνες τους πό τούς Τούρκους, καθώς νησυχοσε τι ο ταλοί θά προχωροσαν σέ ξ λοκλήρου κατάληψη τς Μικρς σίας. Τήν δέ πόμενη κιόλας μέρα Βρεταννός πρωθυπουργός ζήτησε νά ξουσιοδοτηθε λλάδα νά ποστείλει στή Σμύρνη 2 3 μεραρχίες γιά τήν προστασία τν λλήνων καί τν λλων πληθυσμν, δίχως νά λάβει ντίρρηση οτε πό τόν Οίλσον οτε πό τόν Κλεμανσώ, μέ ποτέλεσμα νά νημερώσει ναλόγως τόν Βενιζέλο.

Μιά ρνηση το Βενιζέλου ραγε δέν θά παρέδιδε οσιαστικά τήν Μικρά σία σέ λλότρια χέρια, πετντας στά σκουπίδια τή μοναδική εκαιρία νά πελευθερωθον πό τόν θωμανικό ζυγό τά πλέον στορικά λληνικά δάφη; Παράλληλα, δέν θά φηνε στό λεος τν θωμανν τούς Μικρασιτες, ναντίον τν ποίων δη πό τό 1914 εχαν ξεκινήσει διωγμοί καί σφαγές;

Στρατιωτικά, προφανς τό συμπέρασμα βγαίνει κ το ποτελέσματος. Παραλείπεται φυσικά ποιαδήποτε ναφορά στίς πολιτικές λλαγές πού προέκυψαν στό σωτερικό τς χώρας μετά τίς κλογές το Νοεμβρίου το 1920, ο ποες δήγησαν ντίστοιχα σέ λλαγές στό στράτευμα –ν καιρ πολέμου– ν δωσαν τήν τέλεια δικαιολογία καί φορμή στίς τότε Μεγάλες Δυνάμεις νά διαχωρίσουν τή θέση τους καί πόγεια νά ρθουν σέ συνεννόηση μέ τόν ντάρτη κόμη Κεμάλ.

θνολογικά νημερωνόμαστε τι ο πληθυσμοί τς Σμύρνης ταν νάμικτοι. Προφανς χαρακτηρισμός «Γκιαούρ σμίρ»- πιστη Σμύρνη πού εχε δοθε πό τήν δια τήν παρακμάζουσα θωμανική Ατοκρατορία στήν μητρόπολη το Μικρασιατικο λληνισμο δέν ποτελε κανή καί παρκ πόδειξη τς θνολογικς κατανομς τς πόλης στήν ποία γλσσα το μπορίου ταν τά λληνικά, ο λληνες ποτελοσαν τήν συντριπτική πληθυσμιακή πλειονότητα, κρατοσαν τά νία τς οκονομίας, εχαν πολυάριθμα στορικά σχολεα καί ναρίθμητες κκλησίες.

σο γιά τό «θικόν» το ζητήματος δέν χωρον σχόλια πό τή στιγμή πού ρθρώθηκε πό τόν φηγητή φράση « λλάδα ποφθαλμιοσε δάφη πού νκαν στήν θωμανική Ατοκρατορία» ννοντας χι μόνο τή Μικρά σία μά καί τή Μακεδονία, τή Θράκη καί τήν πειρο.

θωμανική Ατοκρατορία – Μεγάλος σθενής– δη πό τίς ρχές το 20ο αἰῶνα βρισκόταν σέ προχωρημένο στάδιο ποσύνθεσης, δημιουργντας τή μοναδική εκαρία νά πραγματωθε τό νειρο το λυτρωτισμο. γνόηση καί προσπέραση κείνης τς εκαιρίας θά εχε φήσει τήν λλάδα μέ τά βόρεια σύνορά της κοντά στόν Πλαταμνα καί νατολικά πό τόν ποταμό ραχθο, νά συνορεύει μέ μιά Μεγάλη Σερβία καί μιά Μεγάλη Βουλγαρία ο ποες θά εχαν προσαρτίσει τόσο τήν πειρο σο καί τή Μακεδονία καί τήν Δυτική Θράκη.

προγιαγιά πό τό Τσεσμέ

Στά 18 της χρόνια, μέσα σέ μιά ψαρόβαρκα, μαζί μέ τή μητέρα καί τά δέρφια της φτασε τήν λλάδα προγιαγιά μου. Τόν πατέρα της τόν εχαν σφάξει ο Τορκοι στήν γία Παρασκευή το Τσεσμέ. ζησε λη της τή ζωή σ’ενα μικρό χωριό στήν καρδιά τς λλάδας. Παντρεύτηκε, γέννησε πέντε παιδιά, γνώρισε κτώ γγόνια καί κτώ δισέγγονα, δούλευε σάν ελωτας καί ζησε μέχρι τά βαθειά της γεράματα σέ ναν τόπο που πάντα τήν ντιμετώπιζαν στήν καλύτερη περίπτωση σάν ξένη –στή χειρότερη σάν μίασμα. Στά στερνά της χρόνια νοια τς στέρησε τή δυνατότητα νά ναγνωρίζει κόμα καί τήν δια της τήν οκογένεια. λα σβήστηκαν πό τό ταλαιπωρημένο της μυαλό κι μεινε νά μονολογε γιά τά χρόνια τς νιότης της στόν Τσεσμέ, τά ποα θυμόταν μέ κάθε λεπτομέρεια, κι ς εχαν περάσει 60 καί πλέον χρόνια πό τότε πού ξερριζώθηκε πό τήν πατρίδα της. Κάποια τραύματα δέν μπορε νά τά πουλώσει οτε δια Φύση…

Μικρά σία πρίν πό 100 χρόνια κτός πό τόπος μαρτυρίου γινε μιά Χαμένη Πατρίδα πού σέ πεσμα σων θέλουν νά ξεχάσουμε τι μιλομε γιά δάφη ποτισμένα μέ χιλιάδων τν λληνικό δρτα καί αμα, διαμφισβήτητη στορική λήθεια θά βρίσκεται πάντα στά μάτια τν ζωντανν-νεκρν τελευταίων της παιδιν –τν προσφύγων πού μπόλιασαν τήν πατρίδα μας μέ τήν δική τους αματοβαμμένη λήθεια το πόνου, το ξερριζωμο, τς προσφυγις καί το γκλήματος, πλάι στά ποα χαρακτηρισμός «νθρωπιστική κρίση» μοιάζει μέ μπαιγμό.

Ελένη Ι. Λετώνη
Master of Arts (MA) in Culture, Policy & Management,
City University of London

Κεντρικό ἄρθρο στήν “ΕΣΤΙΑ”, Δ. 17 Ἱανουαρίου 2022, φ. 42.161, σελ. 1, 3 (ἀναδημ. στήν ἡλεκτρονική ἔκδοση 18/1/2022).

ΠΗΓΗ: https://www.antibaro.gr/

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου