Πέμπτη 13 Ιανουαρίου 2022

Ὁ ἅγιος Βασίλειος καὶ ὁ Μοναχισμὸς (Fr. Florovsky George)

 


Τ κοινοτικ δεδες λαβε τ βασικ θεμελίωσή του τν τέταρτο αώνα π τν γ. Βασίλειο τν Μέγα. Πραγματικά, δν εναι περβολ τι γ. Βασίλειος λλαξε ριζικ τ μοναχισμό. γ. Βασίλειος βλεπε τν κοινοβιακ ζω ς να μικρόκοσμο τς κκλησίας, ς να κοινωνικ ργανισμό, ς να εδος εδικς «πολιτείας». Κανόνας το γ. Βασιλείου σκησε ποφασιστικ πίδραση σ λόκληρη τ μετέπειτα στορία το μοναστικο βίου στ Βυζάντιο κα στ Δύση.

γ. Βασίλειος γραψε τν Κανόνα του μεταξ τν τν 358 κα 364. ποτελεται π δύο μορφές. Στν κοιν Λατινικ ρολογία πρώτη μορφή, Regulae fusius tractatae (ροι κατ Πλάτος), ποτελεται π 55 κατηγορίες (κεφάλαια)· δεύτερη μορφή, Regulae brevius tractatae (ροι κατ’ πιτομήν), συνίσταται π 313 κατηγορίες (κεφάλαια). Ατς ο κατηγορίες εναι μ τ μορφ ρωτήσεως κα ποκρίσεως. ν κα Κανόνας εναι αστηρός, πέφευγε ν νθαρρύνει τς πι κραες μορφς σκητισμο πο ζοσαν ο ρημίτες τς ρήμου. Κανόνας ννοοσε τν σκητισμ ς μέσον γι τν τέλεια πηρεσία το Θεο, κι ατ πρεπε ν πραγματοποιηθε σ κοινοτικ ζω μ πακοή.

γ. Βασίλειος προέβλεψε ρες γι λειτουργικ προσευχ κα ρες γι χειρονακτικ ργασία κα λλες μορφς ργασίας. Πτωχεία κα γαμία περιλαμβάνονταν πίσης στν Κανόνα. Κανόνας το γ. Βασιλείου χει μέσα του μία κοινωνικ ντολή: τ παιδι πρέπει ν διδάσκονται σ τάξεις πο ταν προσαρμοσμένες στ μοναστήρια κα ο μοναχο πρεπε ν μεριμνον γι τος φτωχούς. παροσα μορφ το Κανόνα το γ. Βασιλείου εναι μία ναθεώρηση το γ. Θεοδώρου το Στουδίτη (πέθανε τ 826).

διος γ. Βασίλειος δρυσε μοναστήρια στν Πόντο. δ συνέχισε τ ργο πο ρχισε Εστάθιος Σεβαστείας (γεννήθηκε περ τ 300 πέθανε περ τ 377), πο ταν κάποτε στενς φίλος το γ. Βασιλείου κα συμμετεχε στ μοναστικ κίνηση, λλ ργότερα ναδείχθηκε γετικ μορφ στν Μικρ σία στ διάδοση τς αρέσεως το Μακεδονίου (πέθανε περ τ 362), πισκόπου Κωνσταντινουπόλεως· αρεση εναι γνωστ ς αρεση τν Πνευματομάχων. Εστάθιος μάλιστα διέδιδε μία μορφ μοναχισμο πο σχυρίζονταν τι γάμος μπόδιζε τ σωτηρία κα γι’ ατ ο ερες πρεπε ν μν νυμφεύονται. ν «μεταρρύθμιση» το μοναχισμο π τν γ, Βασίλειο ταν τόσο ριζοσπαστική, τί τν θησε σ’ ατήν;

Στν π’ ριθμ 223 πιστολή του, πο πευθύνεται, παρεμπιπτόντως, στν Εστάθιο Σεβαστείας, γ. Βασίλειος κθέτει τς σκέψεις του πάνω στ θέμα: «Εχα διαθέσει πολν χρόνο σ μάταια πράγματα … λλ μία μέρα, καθς ξύπνησα σν π βαθ πνο, νοιξα τ μάτια μου στ θαυμαστ φς τς ληθείας το εαγγελίου … Κα κλαίοντας γι τν λεειν ζωή μου, προσευχήθηκα ν μο δοθε νας κανόνας συμπεριφορς γι ν μπ στος δρόμους τς εσεβείας. Κα πρ πάντων, φρόντισα ν διορθώσω κάπως τν τρόπο τς ζως μου, πο εχε π καιρ διαστραφε π τ συναναστροφ μ φαύλους νθρώπους. στερα διάβασα τ εαγγέλιο κα εδα τι τ μεγάλα μέσα γι τν τελείωση ταν ν πωλήσει κανες τ πάρχοντά του, κα ν τ μοιράσει στος νδεες δελφούς, κα ν ποδεσμευτε πλήρως π τς φροντίδες ατς τς ζως χωρς ν διατηρε καμι προσκόλληση τς ψυχς στ γαθ ατς τς γς, κα λπιζα ν βρ κάποιον δελφ πο εχε πιλέξει ατν τν δ το βίου, κα ν πιτύχω μαζ μ’ ατν ν διαπεράσω τν βαθ κλύδωνα τς σύντομης ατς ζως» (Patrologia Graeca 31, 337). δ κριβς βρίσκεται δέα το γ. Βασιλείου γι τν «λλον», δέα του γι τν κοινοβιακ βίο, γι κείνη τν δ τελειώσεως θ ταξίδευε μαζ μ «κάποιον δελφόν», χι μόνος του, χι στν πομόνωση το ναχωρητικο μοναχισμο.

Ατ σκέψη συνεχίζεται στος «ρους κατ πλάτος» (Regulae fusius tractatae) (3): «Ποις δν γνωρίζει τι ὁ ἄνθρωπος, πράγματι, εναι να μερο κακοινωνικζο, καὶ ὄχι μοναστικκαὶ ἄγριο; Γιατί τίποτε δν εναι τόσο σύμφωνο μτφύση μας σο τνὰ ἐπικοινωνομε μτν λλο, τνὰ ἔχουμε τν νάγκη ὁ ἕνας τοῦ ἄλλου, κατνὰ ἀγαπομε τν νθρωπο ποὺ ἔχει τν δια μμς φύση.  Κύριός μας χει δώσει ατ τ σπέρματα πο τ φύτεψε μέσα στς καρδιές μας. Ατς τώρα ρχεται ν ζητήσει τος καρπος κα λέγει: «Σς δίνω μία καινούρια ντολ ν γαπτε λλήλους» (ωάννης 13,34). Κύριος θελε ν διεγείρει τν ψυχή μας γι ν τηρήσουμε ατν τν ντολή. Δν ζήτησε π τος μαθητς του νήκουστα σημεα θαύματα στω κι ν τος δωσε τ δύναμη ν κάνουν τέτοια πράγματα ν γί Πνεύματι λλ τί τος επε; «π ατ λοι θ γνωρίζουν τι εστε μαθητές μου, ν χετε γάπη μεταξ σας» (ωάννης 13:35).

Συνάπτει ατς τς ρχς παντοστέτοιο βαθμό, στε ποδίδει στν αυττου ,τι καλκάνουμε στν πλησίον. Γιατί πείνασα, κα μο δώσατε ν φάγω… » κα προσθέτει: «,τι κάνατε στος λάχιστους δελφούς μου, τ κάνατε σ μένα» (Ματθαος 15:35-40). Κα τσι, μέσω τς πρώτης ντολς εναι δυνατ ν τηρήσεις τ δεύτερη, κα μ τ δεύτερη ν πς πίσω στν πρώτη: ταν γαπς τν Κύριο, ν γαπς κα τν πλησίον, «γιατί ποος μ γαπ», λέγει Κύριος, «θ τηρήσει τς ντολές μου» κα « ντολή μου εναι ν γαπτε λλήλους πως γ σς γάπησα» (ω. 14:15• 15,12).

γ. Βασίλειος γίνεται πι σαφής. «τσι στ μονήρη ζω ,τι χουμε εναι χρηστο (στος λλους), κα εμαστε χωρς βοήθεια σ ,τι μς λείπει, γιατί Θεός, δημιουργός μας, μς φτιαξε τσι στε ν χρειαζόμαστε νας τν λλον … λήθεια! Κύριος, περβαίνοντας τν κένωσή του, δν ρκέστηκε ν μς διδάξει τ διδασκαλία του λλά, γι ν μς δώσει να σαφς κα πρόδηλο παράδειγμα τς ταπεινώσεώς του, διος, μ τν τέλεια γάπη του, πλυνε κα σκούπισε μ μία πετσέτα τ πόδια τν μαθητν του … λλ σες τίνος τ πόδια θ πλύνετε; Γι ποιν θ νοιαστετε; πς θ βάλετε τν αυτό σας στν τελευταία θέση, ν ζετε μόνοι σας; … Στν πομόνωση πς μπορετε ν παληθεύσετε τι εναι εχάριστο κα καλ ν ζον ο δελφο μαζί; (Ψαλμο 132:1). τσι, μία κοινότητα δελφν εναι να στάδιο μέσα στ ποο σκονται θλητές, μία καλ δς πρς τν πρόοδο, μία συνεχς κγύμναση, να μόνιμο νδιαφέρον γι τς ντολς το Θεο: τ τέλος του εναι δόξα το Θεο σύμφωνα μ τν ντολ το Κυρίου μας (Ματθαος 5:16), λλ ατ πίσης διατηρε τ παράδειγμα τν γίων γι τος ποίους ο Πράξεις τν ποστόλων μς λέγουν (Πράξεις 2:44• 4:32): «λοι ο πιστο μεναν μαζ κα τ εχαν λα κοιν» κα «λοι σοι εχαν πιστέψει εχαν μία καρδι κα μία ψυχή, κα κανένας δν λεγε τι κάτι π τ πάρχοντά του εναι δικό του, λλα λα ταν σ’ ατος κοιν» (Patrologia Graeca 30, 340• 345• 347). γ. Βασίλειος τονίζει τ Βιβλικ ννοια «κοινά».

  γ. Βασίλειος πορρίπτει τν «κατ μόνας» διαβίωση μ θεολογικ πιχειρήματα, κα τ θεολογικό του δράμα βρίσκει ποστήριξη στ ζω κα τος λόγους το Χριστο κα στ παράδειγμα τς πρώτης κκλησίας. λλ μφαση πο δίνει γ. Βασίλειος στν κοινοβιακ βίο πρέπει ν εδωθε στ φς λων σα διος χει γράψει. Δν ντιτίθεται στ μόνωση, κα σφαλς δν πορρίπτει τ θεωρία. ντιτίθεται στ ν γίνει πομόνωση μόνη μορφ μοναστικς ζως. Καί, ντως, «προτιμ» κα βρίσκει τν κοινοβιακ βίο «πι πωφελ».

Στπιστολή του πρς τν Γρηγόριο, πο εναι μία π τς πι ποικοδομητικς πιστολς στν στορία τς Χριστιανικς σκέψεως, συνηγορε πρ τς πομονώσεως («ρημίας»), λλ κα πάλι πρέπει κανες ν τ κατανοήσει ατ μέσα στ συμφραζόμενα. «Ατ πο βοηθ πάρα πολ π ατν τν ποψη εναι «ρημία» ( πομόνωση). Ατ κατευνάζει τ πάθη κα δίνει στ λογικ τν εκαιρία ν τ ποκόψει π τν ψυχή… . τσι τόπος πο πρέπει ν πιλεγε πρέπει ν εναι σν τν δικό μας δ, παλλαγμένος λόγω τς ποστάσεως π τν νθρώπινη πικοινωνία, στε ν μν μπορε τίποτα ν διακόψει τ συνέχεια τς σκήσεως … συχία λοιπν εναι ρχ τς καθάρσεως τς ψυχς». Τ λο περιεχόμενο ατς τς θαυμάσιας πιστολς δν ποστηρίζει τν προβαλλόμενη νταση τι γ. Βασίλειος συνηγορε πρ τς πομονώσεως ς τς σταθερς δο πνευματικς ζως. Μλλον, ατ φανερώνει τι Γρηγόριος χρειάζεται προσωριν πομόνωση. Ατς εναι κριβς κενος τύπος πομονώσεως πο ποστηρίζει γ. Βασίλειος.

Ρωτήθηκε γ. Βασίλειος «ν ατς πο πομονώνεται εναι νάγκη ν παραμένει μόνος ν ζε μαζ μ λλους δελφος πο χουν ποφασίσει ν κολουθήσουν τν διο σκοπ τς εσέβειας».  πάντησή του στος ρους κατ’ πιτομν (74) [Patrologia Graeca 30, 441] κφράζει πλήρως τ σκέψη του: «Νομίζω τι ζω ρκετν στν διο τόπο εναι πολ προτιμότερη. Πρτον, γιατί γι τς σωματικς νάγκες κανένας μας δν μπορε ν παρκέσει μόνος του, λλ χουμε νάγκη νας το λλου γι τν προμήθεια ατο πο εναι ναγκαο. Γιατί πως κριβς τ πόδι χει μία κανότητα, λλ στερεται μία λλη, κα χωρς τ βοήθεια τν λλων μελν δν θ μποροσε ν βρε οτε τ δύναμή του σχυρ οτε καν π μόνη της ν συνεχίσει, οτε κανένα φόδιο πο το λείπει, τσι εναι κα στν περίπτωση το μονήρους βίου: ,τι χρειαζόμαστε κα ,τι μς λείπει δν μπορομε ν τ βρομε μόνοι μας, γιατί Θεός, πο δημιούργησε τν κόσμο, χει τσι κανονίσει λα τ πράγματα στε ν στηριζόμαστε νας στν λλον, πως γράφτηκε τι πρέπει ν νωθομε νας μ τν λλον. λλά, πιπλέον, σεβασμς πρς τν γάπη το Θεο δν πιτρέπει ν νοιάζεται κανες μόνο γι τς δικές του ποθέσεις, γιατί γάπη, λέγει, δν ζητ τ δικό της. μονήρης βίος χει να μόνο σκοπό, τν ξυπηρέτηση τν δικν του νδιαφερόντων. Ατ σαφς ντιτίθεται στ νόμο τς γάπης, τν ποο πόστολος τήρησε ταν δν ζητοσε τ δική του φέλεια λλ τν φέλεια τν πολλν, στε ατο ν μπορέσουν ν σωθον. πιπλέον, κανένας, ταν ζε μόνος, δν ναγνωρίζει τ λαττώματά του, φο δν χει κανέναν ν τν διορθώσει κα μ πραότητα κα εσπλαχνία ν τν καθοδηγήσει στ δρόμο του. Γιατί διόρθωση, κόμα κι ν εναι π χθρό, μπορε συχν στν περίπτωση κείνων πο χουν καλ διάθεση ν γείρει τν πιθυμία γι θεραπεία … πίσης ο ντολς μπορον ν τηρηθον καλύτερα π μία μεγαλύτερη κοινότητα, λλ χι π ναν μόνο … Ποις λοιπν θ κτιμοσε καλύτερα τν εργη, χρηστη ζω π τν καρποφόρα ποία τηρε τς ντολς το Θεο; πίσης γι τ διατήρηση τν δωρεν πο δόθηκαν π τν Θε εναι προτιμότερη κοινοβιακ ζω … Γιατί γι’ ατν πο πέφτει στν μαρτία, πιστροφ στν ρθ δ εναι πολ πι εκολη, γιατί ατς ντρέπεται γι τ μομφ πο κφράζεται π κοινο π τόσους πολλος … πάρχουν κόμα κα λλοι κίνδυνοι, ο ποοι σχυριζόμαστε τι συνοδεύουν τν μονήρη βίο, κα πρτος κα μεγαλύτερος εναι κίνδυνος τς ατο-κανοποιήσεως. Γιατί ατς πο δν χει κανέναν γι ν λέγξει τ ργο του εκολα πιστεύει τι χει πλήρως κπληρώσει τς ντολς … Γιατί πς θ φανερώσει τν ταπείνωσή του ταν δν χει κανέναν πρς τν ποο ν μπορε ν ποκαλύψει τ σωτερικό του; πς θ δείξει συμπόνια, ποκομμένος π τν κοινωνία τν πολλν; πς θ σκήσει τν αυτό του στν πομονή, ν δν ντιτίθεται κανένας στς πιθυμίες του;».

γ. Βασίλειος παντ στος ρους κατ’ πιτομν (277) στ ρώτημα πο τέθηκε π τν ντολ το Κυρίου στ Ματθαος 6:6: «Σὺ ὅταν προσεύχεσαι πήγαινε στπιὸ ἀπόμερο δωμάτιό σου, κλεσε τν πόρτα καπροσευχήσου στν Πατέρα σου ποεναι παρν κεστκρυφμέρος» («Σ δ ταν προσεύχη, εσελθε ες τ ταμεον σου κα κλείσας τν θύραν σου πρόσευξαι τ Πατρί σου τ ν τ κρυπτ»).

ξήγηση το γ. Βασιλείου κα ν γένει θεολογική του κατανόηση τοποθετε ατ τ χωρίο μέσα σ’ να ερύτερο πλαίσιο, να πλαίσιο πο δν περιλαμβάνει μόνο τν ναχωρητικ μοναχισμό, γιατί τ ντιπαραθέτει πρς τ χωρίο Ματθαος 5:14-16. «Ο συνθκες κάτω π τς ποες ατ ντολ δίδεται δηλώνουν τ σημασία της. πευθύνεται σ ατος πο κατατρώγονται π τν πιθυμία ν φαίνονται εχάριστοι στος νθρώπους. ποιος λοιπν ποφέρει π ατ τ πάθος εναι σωστ ν ποσυρθε στν ρα τς προσευχς κα ν ζήσει σ πομόνωση μέχρις του δν κατατρώγεται πι π τ πάθος τς ναζητήσεως το παίνου τν νθρώπων, λλα μπορε ν κοιτάζει μόνο τν Θεό. λλά, ταν κάποιος, μ τ χάρη το Θεο, καθαρθε π ατ τ πάθος, δν εναι πι νάγκη ν κρύβει ,τι εναι ραο. Ατ μς διδάσκει Κύριος ταν λέγει: «Δν εναι δυνατ ν κρυφτε μία πόλη πο βρίσκεται πάνω σ’ να βουνό, οτε νάβουν να λυχνάρι κα τ τοποθετον κάτω π να μόδιο, λλ πάνω στ λυχνοστάτη κα τσι λάμπει σ’ λους πο βρίσκονται μέσα στ σπίτι. πομένως, ς λάμψει τ φς σας μπροστ στος νθρώπους γι ν δον τ καλά σας ργα κα ν δοξάσουν τν πουράνιο Πατέρα σας» [Patrologia Graeca 30,513].

γ. Βασίλειος πρε τ μοναχισμ πο πρχε στ χρόνια του, τν ναχωρητικ μοναχισμ κα τν αστηρ κοινοβιακ μοναχισμ το Παχωμίου, κα λλαξε τ δομή του. ντ μις «δοκιμασίας» πο ταν κατ’ οσίαν μοναχική, ατς φερε τ «δοκιμασία» κάτω π τν μεση ξάρτηση τν κοινωνικν ποχρεώσεων τς κκλησίας. «δοκιμασία» τώρα γίνεται χώριστη π τν πηρεσία στν νθρωπο. Ο μοναχο τώρα πρέπει ν λαμβάνουν μέρος στν κπαίδευση τν παιδιν, στν νακούφιση τν σθενν, κα στ φροντίδα τν ρφανν.

πίδραση το γ. Βασιλείου στ μοναχισμό, στν λληνικ νατολ κα στ Λατινικ Δύση, ταν τεράστια. «κανόνας» του μεταφράστηκε στ Λατινικ πρ το τέλους το τέταρτου αώνα π τν Ρουφνο πο ταν π τν κυληία. Ατς ταν γνωστός το γ. ωάννου το Κασσιανο, ν κα τ δεδες το γ. Βασιλείου ρχεται σ ντίθεση πρς τν μφαση κα τ συνηγορία πο δινε στ θεωρία γ. ωάννης Κασσιανς - Κασσιανς ταν, λόγω καταγωγς κα πνεύματος, «Αγύπτιος μοναχός», κα δν θ μποροσε ν πηρεαστε π τ μορφ μοναχισμο το γ. Βασιλείου. Στν πρόλογό του στ βιβλίο το Institutes of the Coenobia (Θεσμο τν Κοινοβίων), μως, γ. Κασσιανς μνημονεύει τν γ. Βασίλειο συμπτωματικά: «πάνω σ’ ατ κριβς τ θέμα νθρωποι πο ταν εγενες στ ζω κα διακεκριμένοι στ λόγο κα τ γνώση χουν δη γράψει ρκετ μικρ βιβλία, ννο τν Βασίλειο κα τν ερώνυμο».  Λατινικ Δύση χαρακτηρίζει συχν τν νατολικ ρθόδοξο μοναχισμ ς «Βασιλειανό». Ατ εναι μία σφαλμένη φαρμογ τς νοματολογίας. Δν πάρχουν «τάγματα» («orders») το μοναχισμο στν νατολικ Χριστιανισμό. νατολικς Χριστιανικς μοναχισμός, ν κα πηρεάστηκε βαθι π τν γ. Βασίλειο, ποτ δν πέρριψε τν ναχωρητικ μοναχισμ ς μία γκυρη μορφ μοναστικς ζως. Ρωμαιοκαθολικ Curia πέδωσε τν ρο «Βασιλειαν τάγμα» στος Οντες μοναχος κα στος Μελχτες μοναχούς το Λιβάνου.

 

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου