Σάββατο 22 Μαΐου 2021

«Προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι, τῷ προϊόντι...

 


«Προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι, τ προϊόντι

 

Χριστ κ το μνήματος, ς νυμφί, καί

 

Συνεορτάσωμεν, τας φιλεόρτοις τάξεσι,

 

 Πάσχα Θεο τό σωτήριον.»

 

Τό φυσικόν φς ποτελε τήν πληρεστέραν ναλογικήν εκονικήν παράστασιν το Θεο. δίως φυσικός λιος πεικονίζει τόν Θεόν ς τόν νοητόν τς δικαιοσύνης λιον, διά τς φαεινς λαμπρότητος, τς θαλπωρς καί τς φωτοχυσίας του. πως δηλαδή φυσικός λιος φωτίζει καί ζωογονε τά ντα, φαιδρύνων μα καί λαμπρύνων τήν κτίσιν, οτω καί Θεός φωτίζει, συνέχει καί συγκρατε τά ντα διά το φωτός τς δόξης του καί ζωογονε τατα διά τς φαεινς δυνάμεως τν προσταγμάτων του. Περαιτέρω ς φς παρίστανται χι μόνον α ξωτερικαί νέργειαι το Θεο, λλά καί α ἀΐδιοι νδοτριαδικαί σχέσεις ν τ θεότητι. Οτως ἀΐδιος κ το Πατρός γέννησις το Υο, ς καί α φυσικαί μεταξύ τούτων σχέσεις κφράζονται διά τς ατς ναλογίας το φωτός. ς γνωστόν, τήν ναλογίαν ταύτην χρησιμοποίησε καί ν Νικαί Α Οκουμενική Σύνοδος, διά νά κφράσ τήν ἀΐδιον σχέσιν καί τήν ταυτότητα οσίας μεταξύ Πατρός καί Υο.

 

ναλογία το φωτός χρησιμοποιεται πλουσίως καί ν τ ρθοδόξ λατρεί πρός παράστασιν τς φωτεινότητος το σωτηριολογικο τς ρθοδοξίας γαθο. Οτως ς Φτα χαρακτηρίζονται ν ατ τά για Θεοφάνεια, ς Λαμπρή δέ, ζωηφόρος το Κυρίου νάστασις. Κατά τήν εράν νύκτα τς ναστάσεως συνηθίζετο ν τ ρχαί κκλησί νά δέχωνται τό βάπτισμα πολλοί κ τν κατηχουμένων. Οτοι σαν λευχειμονοντες (= φόρουν λευκά νδύματα) καί ες τάς χεράς των φερον λαμπάδας νημμένας. Τόσον διά τν λευκν νδυμάτων, σον καί διά τν νημμένων λαμπάδων δηλοτο μεταφορικς λαμπρότης τς σωτηρίου τελετς το βαπτίσματος καί φωτεινότης τς μεγάλης μέρας τς ναστάσεως . ερός μνδός προτρέπει τούς πιστούς πως λαμπαδηφόροι καί ατοί, προσέλθουν ες πάντησιν το ξερχομένου, ς νυμφίου, κ το τάφου Χριστο. προτροπή το μνδο, πλήν τς ρχαίας κείνης λαμπαδηφορίας, στηρίζεται καί πί τς παραβολς τν δέκα παρθένων, τήν ποίαν δίδαξεν Σωτήρ (Ματθ. 25, 1 ξ). νάστασις εναι γεγονός εφρόσυνον καί χαροποιόν. ν τ τροπαρί Τάφος παραβάλλεται πρός παστάδα, δέ Σωτήρ πρός Νυμφίον, προερχόμενον ξ ατς. ν τ ναστάσει τελονται μυστικς ο πνευματικοί γάμοι μεταξύ το Σωτρος Χριστο καί τν μετ᾿ ατο συνδεδεμένων πιστν. ς προϋπόθεσις παραίτητος τς πνευματικς ταύτης ρμόσεως παιτεται πό μέρους τν πιστν πνευματική τν ψυχν των λαμπαδηφορία, συνισταμένη ες τήν κατοχήν το φωτός τς καθάρσεως καί τήν πνευματικήν κτινοβολίαν τν ρετν. Ες τόν νυμφνα το Κυρίου τόν ητρεπισμένον καί παστράπτοντα θά εσέλθουν μόνον τά καθαρά καί θεόμορφα πνεύματα, α σάρκες α παστράπτουσαι τήν φωτοειδ αγλην τς ναστάσεως. Τό πάθος καί φθορά οδεμίαν πρόσοδον θά χουν ες τά φωτεινά διαμερίσματα το ορανο, ες τήν όρτιον χαράν τς Βασιλείας, ες τήν λαμπρότητα τν γίων καί τήν μυστικήν το Θείου Νυμφνος χαράν!

 

Ες τόν εφρόσυνον ορτασμόν τς ναστάσεως δέν συμμετέχει μόνον πί γς κκλησία το Χριστο, λλά καί α φιλέορτοι τάξεις τν ορανν. Ες τήν χαράν τς ναστάσεως μετέχουν καί τά γγελικά τάγματα, συνεορτάζοντα μετά τν νθρώπων, «Πάσχα Θεο τό σωτήριον». Τά κάτω συγχορεύουν μετά τν νω, νθρωποι καί γγελοι πανηγυρίζουν τά νικητήρια, καταλαμπόμενοι διά το φωτός τς γέρσεως. εφρόσυνος τόνος τς ναστάσεως χει καθολικάς καί αωνίας διαστάσεις, ς καθολικόν καί αώνιον εναι ατό τοτο τό γεγονός τς θείας το Λόγου νανθρωπήσεως.


νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας

Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου