«Προσέλθωμεν λαμπαδηφόροι, τῷ
προϊόντι
Χριστῷ
ἐκ
τοῦ
μνήματος, ὡς νυμφίῳ,
καί
Συνεορτάσωμεν, ταῖς
φιλεόρτοις τάξεσι,
Πάσχα Θεοῦ
τό σωτήριον.»
Τό φυσικόν φῶς
ἀποτελεῖ
τήν πληρεστέραν ἀναλογικήν εἰκονικήν
παράστασιν τοῦ Θεοῦ.
Ἰδίως
ὁ
φυσικός ἥλιος
ἀπεικονίζει
τόν Θεόν ὡς τόν νοητόν τῆς
δικαιοσύνης Ἥλιον, διά τῆς
φαεινῆς
λαμπρότητος, τῆς θαλπωρῆς
καί τῆς
φωτοχυσίας του. Ὅπως δηλαδή ὁ
φυσικός ἥλιος
φωτίζει καί ζωογονεῖ τά ὄντα,
φαιδρύνων ἅμα καί λαμπρύνων τήν κτίσιν, οὕτω
καί ὁ
Θεός φωτίζει, συνέχει καί συγκρατεῖ
τά ὄντα
διά τοῦ
φωτός τῆς
δόξης του καί ζωογονεῖ ταῦτα
διά τῆς
φαεινῆς
δυνάμεως τῶν προσταγμάτων του. Περαιτέρω ὡς
φῶς
παρίστανται ὄχι μόνον αἱ
ἐξωτερικαί
ἐνέργειαι
τοῦ
Θεοῦ,
ἀλλά
καί αἱ
ἀΐδιοι
ἐνδοτριαδικαί
σχέσεις ἐν
τῇ
θεότητι. Οὕτως ἡ
ἀΐδιος
ἐκ
τοῦ
Πατρός γέννησις τοῦ Υἱοῦ,
ὡς
καί αἱ
φυσικαί μεταξύ τούτων σχέσεις ἐκφράζονται διά τῆς
αὐτῆς
ἀναλογίας
τοῦ
φωτός. Ὡς
γνωστόν, τήν ἀναλογίαν ταύτην ἐχρησιμοποίησε
καί ἡ
ἐν
Νικαίᾳ
Α´
Οἰκουμενική
Σύνοδος, διά νά ἐκφράσῃ
τήν ἀΐδιον
σχέσιν καί τήν ταυτότητα οὐσίας μεταξύ Πατρός καί
Υἱοῦ.
Ἡ ἀναλογία
τοῦ
φωτός χρησιμοποιεῖται πλουσίως καί ἐν
τῇ
ὀρθοδόξῳ
λατρείᾳ
πρός παράστασιν τῆς φωτεινότητος τοῦ
σωτηριολογικοῦ τῆς
Ὀρθοδοξίας
ἀγαθοῦ.
Οὕτως
ὡς
Φῶτα
χαρακτηρίζονται ἐν αὐτῇ
τά ἅγια
Θεοφάνεια, ὡς Λαμπρή δέ, ἡ
ζωηφόρος τοῦ Κυρίου Ἀνάστασις.
Κατά τήν ἱεράν νύκτα τῆς
Ἀναστάσεως
ἐσυνηθίζετο
ἐν
τῇ
ἀρχαίᾳ
Ἐκκλησίᾳ
νά δέχωνται τό βάπτισμα πολλοί ἐκ τῶν
κατηχουμένων. Οὗτοι ἦσαν
λευχειμονοῦντες (= ἐφόρουν
λευκά ἐνδύματα)
καί εἰς
τάς χεῖράς
των ἔφερον
λαμπάδας ἀνημμένας. Τόσον διά τῶν
λευκῶν
ἐνδυμάτων,
ὅσον
καί διά τῶν ἀνημμένων
λαμπάδων ἐδηλοῦτο
μεταφορικῶς ἡ
λαμπρότης τῆς σωτηρίου τελετῆς
τοῦ
βαπτίσματος καί ἡ φωτεινότης τῆς
μεγάλης ἡμέρας
τῆς
Ἀναστάσεως
. Ὁ
ἱερός
Ὑμνῳδός
προτρέπει τούς πιστούς ὅπως λαμπαδηφόροι καί αὐτοί,
προσέλθουν εἰς ὑπάντησιν
τοῦ
ἐξερχομένου,
ὡς
νυμφίου, ἐκ τοῦ
τάφου Χριστοῦ. Ἡ
προτροπή τοῦ Ὑμνῳδοῦ,
πλήν τῆς
ἀρχαίας
ἐκείνης
λαμπαδηφορίας, στηρίζεται καί ἐπί τῆς
παραβολῆς
τῶν
δέκα παρθένων, τήν ὁποίαν ἐδίδαξεν
ὁ
Σωτήρ (Ματθ. 25, 1 ἑξ). Ἡ
Ἀνάστασις
εἶναι
γεγονός εὐφρόσυνον καί χαροποιόν. Ἐν
τῷ
τροπαρίῳ
ὁ
Τάφος παραβάλλεται πρός παστάδα, ὁ
δέ Σωτήρ πρός Νυμφίον, προερχόμενον ἐξ
αὐτῆς.
Ἐν
τῇ
Ἀναστάσει
τελοῦνται
μυστικῶς
οἱ
πνευματικοί γάμοι μεταξύ τοῦ Σωτῆρος
Χριστοῦ
καί τῶν
μετ᾿
αὐτοῦ
συνδεδεμένων πιστῶν. Ὡς
προϋπόθεσις ἀπαραίτητος τῆς
πνευματικῆς ταύτης ἁρμόσεως
ἀπαιτεῖται
ἀπό
μέρους τῶν
πιστῶν
ἡ
πνευματική τῶν ψυχῶν
των λαμπαδηφορία, ἡ συνισταμένη εἰς
τήν κατοχήν τοῦ φωτός τῆς
καθάρσεως καί τήν πνευματικήν ἀκτινοβολίαν τῶν
ἀρετῶν.
Εἰς
τόν νυμφῶνα
τοῦ
Κυρίου τόν ηὐτρεπισμένον καί ἀπαστράπτοντα
θά εἰσέλθουν
μόνον τά καθαρά καί θεόμορφα πνεύματα, αἱ
σάρκες αἱ
ἀπαστράπτουσαι
τήν φωτοειδῆ αἴγλην
τῆς
Ἀναστάσεως.
Τό πάθος καί ἡ φθορά οὐδεμίαν
πρόσοδον θά ἔχουν εἰς
τά φωτεινά διαμερίσματα τοῦ οὐρανοῦ,
εἰς
τήν ἑόρτιον
χαράν τῆς
Βασιλείας, εἰς τήν λαμπρότητα τῶν
ἁγίων
καί τήν μυστικήν τοῦ Θείου Νυμφῶνος
χαράν!
Εἰς τόν εὐφρόσυνον
ἑορτασμόν
τῆς
Ἀναστάσεως
δέν συμμετέχει μόνον ἡ ἐπί
γῆς
Ἐκκλησία
τοῦ
Χριστοῦ,
ἀλλά
καί αἱ
φιλέορτοι τάξεις τῶν οὐρανῶν.
Εἰς
τήν χαράν τῆς Ἀναστάσεως
μετέχουν καί τά ἀγγελικά τάγματα,
συνεορτάζοντα μετά τῶν ἀνθρώπων,
«Πάσχα Θεοῦ τό σωτήριον». Τά κάτω συγχορεύουν
μετά τῶν
ἄνω,
ἄνθρωποι
καί ἄγγελοι
πανηγυρίζουν τά νικητήρια, καταλαμπόμενοι διά τοῦ
φωτός τῆς
Ἐγέρσεως.
Ὁ
εὐφρόσυνος
τόνος τῆς
Ἀναστάσεως
ἔχει
καθολικάς καί αἰωνίας διαστάσεις, ὡς
καθολικόν καί αἰώνιον εἶναι
αὐτό
τοῦτο
τό γεγονός τῆς θείας τοῦ
Λόγου ἐνανθρωπήσεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου