Πέμπτη 20 Μαΐου 2021

«Τήν ἄμετρόν σου εὐσπλαγχνίαν, οἱ ταῖς τοῦ...



 «Τήν μετρόν σου εσπλαγχνίαν, ο τας το

 

Ἅιδου σειρας, συνεχόμενοι, δεδορκότες,

 

 Πρός τό φς πείγοντο Χριστέ, γαλλομέν

 

Ποδί, Πάσχα κροτοντες αώνιον.»

 

Ἅιδς πρξε τόπος (ν πνευματικ προφανς ννοί) θλιβερός. ν ατ κρατοντο δέσμια τά πνεύματα λων νεξαιρέτως τν τεθνεώτων. το δεσμωτήριον καί φυλακή, τόπος φεγγής καί σκοτεινός. Ες τά μειδ του διαμερίσματα βασίλευεν θλψις, τό σκότος καί νέκρωσις τς πελπισίας. το ζοφερός τόπος τς πνευματικς κυριαρχίας το Σαταν. δύναμις το παισίου τούτου κράτους στηρίζετο πί τς ρχαίας παρακος, πί τν θλιβερν ρειπίων τς δέμ. το ν γιγάντιον οκοδόμημα ψεύδους, ς ψεδος εναι καί μαρτία, κ τς σαρκός τς ποίας φαίνεται στός τς νεκρώσεως καί το θανάτου. ν τ Ἅιδ ξουσία ατη το Σαταν το φύσεως θικς, δέν το ξουσία νομική. Οδέν νομικόν – ντολογικόν δικαίωμα εχεν ρχων τς μαρτίας πί τν πνευμάτων τν θνησκόντων νθρώπων. Τούτων πραγματικός Κύριος το μόνος Θεός. πομένως τν πνευμάτων κράτει ρχέκακος, νόσ τατα σαν δολα ες τήν ματαιότητα καί τήν φθοράν. φ᾿ σον δέ μαρτία στηρίζετο πί νός ψεύδους, πόμενον τι καί δύναμις το λλοτρίου στηρίζετο πί το ατο ψεύδους. Τό βασίλειον κατά τατα το θανάτου το οκοδόμημα κατ᾿ πίφασιν καί σαθρόν. ρκει νά φαιρεθ σαθρά βάσις του, διά νά καταρρεύσ κ θεμελίων λόκληρον!

 

Τήν κατάῤῥευσιν το οκοδομήματος το θανάτου πέφερεν ν τ Ἅιδ κραταιά κάθοδος το Λυτρωτο. Ατη πετέλει μέτρον τς φράστου φιλανθρωπίας το Δεσπότου, κφρασιν τς μέτρου εσπλαγχνίας το Σωτρος. το νέργεια μόλογος πρός τόν καθόλου χαρακτρα το ργου τς θείας νανθρωπήσεως. Μέ τήν διαφοράν τι, ν μέχρι το θανάτου καί το νταφιασμο το Χριστο τό ργον τοτο κολούθει τά μέτρα τς ν ταπεινώσει κενώσεως το Λόγου, ες Ἅιδου κάθοδος το Κυρίου, οσα κάθοδος κραταιά, ποτελε νάσκησιν το βασιλικο το Σωτρος ξιώματος, ν τ ποί διαλάμπουν πειρος δύναμις καί νάργεια τς θείας μεγαλειότητος καί παντοδυναμίας.

 

ν τ Ἅιδ Σωτήρ κατέρχεται ς κραταιός καί δυνατός, «μφιεσμένος στολήν κδικήσεως» καί κραδαίνων τό ξίφος τς θείας ργς. Πνέει πρ ναντίον τν σκοτίων δυνάμεων τς μαρτίας. Πρό τς πειροδυνάμου παρουσίας του Ἅιδης πικραίνεται, χων ες τά σπλάχνα του βροτόν τεθεωμένον, κατάστικτον τος μώλωψι καί πανσθενουργόν. Πρό τς παρουσίας το σχυρο εδεχθής του πικράτεια συντρίβεται. Καταῤῥέει τό γιγάντιον το ψεύδους οκοδόμημα, νατινάσσονται α σαθραί καί τοιμόρροποι βάσεις του, ταν μετ᾿ ατν ρχεται ες παφήν θρυαλλίς τς θείας δικαιοσύνης καί δυνάμεως. Σατανς κδιώκεται κ το σκοτεινο χυρο τς πάτης του, πεκδύεται πσαν τήν ν τ θανάτ σχύν καί ξουσίαν του.

 

Τήν ν τ Ἅιδ σωτήριον κατάβασιν το Χριστο πανηγυρίζουν πρτοι «ο τας το Ἅιδου σειρας συνεχόμενοι», δηλαδή ο κρατούμενοι δέσμιοι ες τά σκοτεινά το θανάτου καταγώγια. Οτοι δεδορκότες (=βλέποντες) τήν μετρον εσπλαγχνίαν το Κυρίου, ποία τοσοτον τρανς ναλάμπει ν τ λυτρωτικ ταύτ καταβάσει, σπευδον γαλλομέν ποδί πρός τό σωτήριον φς τς ναστάσεως, συνεορτάζοντες μετά τν ζώντων τό αώνιον Πάσχα τς σωτηρίας.

 

ν τ ρθοδόξ εσεβεί ες Ἅιδου κάθοδος το Χριστο χει χαρακτρα ναστάσιμον. Ατη συνάπτεται στενς καί ναλλάσσεται μετά τς ναστάσεως. Εναι δέ χαρακτηριστικόν τό γεγονός, τι ν τ ρθοδόξ εκονογραφί νάστασις πεικονίζεται διά τς ν τ Ἅιδ καθόδου το Σωτρος. Δικαίως δέ.διότι συντριβέντος το θανάτου διά τς κραταις κείνης καταβάσεως καί φανισθείσης τς φθορς, νάστασις κολουθε ς συνέπεια φυσική. πως συντριβομένων τν δεσμν, πελευθέρωσις πεται ς πακόλουθον φυσικόν, οτω παταχθείσης τς φθορς φύσις νίσταται, τοι χωρε ες τήν ν τ φθαρσί μόνιμον καί σταθεράν γκαθίδρυσιν ατς.


νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας

Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου