Παρασκευή 16 Ιουλίου 2021

Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος: "Περὶ ἀγάπης, ἐλπίδος καὶ πίστεως"

 


ΛΟΓΟΣ ΤΡΙΑΚΟΣΤΟΣ

Περ γάπης, λπίδος κα πίστεως

(Δι τν σύνδεσμον τς ναρέτου τριάδος τν ρετν)

 

ΝΥΝΙ ΔΕ λοιπν - στερα π λα τ προηγούμενα - μένει τ τρία τατα – τ ποα σφίγγουν κα διατηρον τν σύνδεσμο λων – πίστις, λπίς, γάπη· μείζων δ πάντων γάπη» (πρβλ. Α Κορ. ιγ 13), διότι κα Θες γάπη νομάζεται (πρβλ. Α ωάν. δ 16). γ μως τν μία τν βλέπω σν κτίνα, τν λλη σν φς κα τν Τρίτη σν λιακ δίσκο, κα λες μαζ σν να φωτειν παύγασμα κα μία κα τν ατν λαμπρότητα. μία, πίστις, δύναται ν πιτελέση τ πάντα. λλη, λπίς, περικυκλώνει μ τ λεος το Θεο κα δν καταισχύνει τν λπίζοντα. Κα Τρίτη, γάπη, δν πέφτει ποτ π τ ψος της οτε σταματ π τ τρέξιμό της οτε πιτρέπει σ᾿ ατν πο πλήγωσε μ τ βέλη της ν ρεμήση π τν «μακαρίαν μανίαν» πο το προξένησε.

 

2. Ατς πο θέλει ν μιλ γι τν γάπη εναι σν ν πιχειρ ν μιλ γι τν διο τν Θεόν. νάπτυξις μως μιλίας περ Θεο εναι πράγμα πισφαλς κα πικίνδυνο σ σους δν προσέχουν. Γι τν γάπη γνωρίζουν ν μιλον ο γγελοι, λλ κα ατο νάλογα μ τν βαθμ τς θείας λλάμψεώς τους. γάπη εναι Θεός, κα ποιος προσπαθε ν δώση ρισμ το Θεο μοιάζει μ τυφλ πο μετρ στν βυσσο τος κόκκους τς μμου.

 

3. γάπη, ς πρς τν ποιότητά της εναι μοίωσις μ τν Θεόν, σο βέβαια εναι δυνατν στος νθρώπους. ς πρς τν νέργειά της, μέθη τς ψυχς. ς πρς δ τς διότητές της, πηγ πίστεως, βυσσος μακροθυμίας, θάλασσα ταπεινώσεως.

 

4. γάπη κυρίως εναι πόρριψις κάθε χθρικς κα ντιθέτου σκέψεως, φ᾿ σον « γάπη ο λογίζεται τ κακόν» (Α Κορ. ιγ 5). γάπη κα πάθεια κα υοθεσία μόνο στν νομασία διαφέρουν. πως ταυτίζεται νέργεια στ φς, στν φωτι κα στν φλόγα, τσι ν σκέπτεσαι τι συμβαίνει κα σ᾿ ατές. σο ποσν γάπης λείπει, τόσο ποσν φόβου πάρχει. Διότι ποιος δν χει φόβο εναι γεμάτος π γάπη εναι νεκρωμένος ψυχικά.

 

5. Δν εναι πρεπς ἐὰν π τ νθρώπινα πράγματα χρησιμοποιήσωμε παραδείγματα γι τν πόθο κα τν φόβο κα τν πιμέλεια κα τν ζλο κα τν δουλεία κα τν ρωτα το Θεο.

 

Μακάριος κενος πο πέκτησε τέτοιο πόθο πρς τν Θεόν, σν ατν πο χει μανιώδης ραστς πρς τν ρωμένη του.

 

Μακάριος κενος πο φοβήθηκε τν Κύριον, σο ο πόδικοι τν δικαστή.

 

Μακάριος κενος πο δειξε τόση πιμέλεια κα φροντίδα στ πνευματικά, σο ο εγνώμονες δολοι στν κύριό τους.

 

Μακάριος κενος πο δειξε τόση ζηλοτυπία γι τς ρετές, ση ο σύζυγοι πο προσέχουν ζηλότυπα τς γυνακες τους.

 

Μακάριος κενος πο τν ρα τς προσευχς σταται μπρς στν Κύριον πως ο πηρέτες μπρς στν βασιλέα.

 

Μακάριος κενος πο προσπαθε συνεχς ν περιποιται κα ν ναπαύη τν Κύριον πως τυχε ν περιποιηθ κα ν ναπαύση (σεβαστούς) νθρώπους.

 

Δν προσκολλται τόσο πολ μητέρα στ βρέφος πο θηλάζει, σο υἱὸς τς γάπης στν Κύριον.

 

6. πραγματικς ραστς φέρνει πάντοτε στν νο του τ πρόσωπο το γαπημένου του κα τ ναγκαλίζεται μυστικ μ δονή. Ατς ποτέ, οτε κα στν πνο του δν μπορε ν συχάση, λλ κα κε βλέπει τ ποθητ πρόσωπο κα συνομιλε μαζί του. τσι συμβαίνει στν σωματικ ρωτα. τσι συμβαίνει κα σ᾿ ατος πο ν κα χουν σμα εναι σώματοι (κα σκον τν πνευματικ ρωτα).

 

7. Κάποιος πο κτυπήθηκε π ατ τ βέλος λεγε γι τν αυτό του - πράγμα πο μ κάνει ν θαυμάζω - : «γ καθεύδω» π τν νάγκη τς φύσεως, « δ καρδία μου γρυπνε» π τ πλθος το ρωτος (πρβλ. σμα ε 2).

 

8. Πρέπει ν σημειώσης κα τοτο, ς φωσιωμένε φίλε, τι φο ψυχ σν λλη λαφος ξοντώση τ δηλητηριώδη ρπετ τν παθν, τότε «πιποθε κα κλείπει πρς Κύριον» (πρβλ. Ψαλμ. πγ 3), διότι πληγώνεται σν μ δηλητήριο π τ πρ τς γάπης (1).

 

9. κενο πο προξενε πείνα εναι κάτι πο δν φαίνεται κα δν κδηλώνεται. κενο μως πο προξενε δίψα εναι κάτι τ ντονο κα φανερ πο κάνει κδηλο σ λους τν σωτερικ φλογισμό. Γι᾿ ατ κα κενος πο πόθει τν Θεν λεγε: «δίψησεν ψυχή μου πρς τν Θεόν, τν σχυρόν, τν ζντα» (Ψαλμ. μα 3).

 

10. Ἐὰν τ πρόσωπο πο γαπομε γνήσια, μς μεταβάλλη ξ λοκλήρου μ τν παρουσία του κα μς κάνη φαιδρος κα χαρωπος κα χωρς λύπη, τί δν θ προξεν ραγε τ πρόσωπο το Δεσπότου, ταν πισκέπτεται μυστικ τν καθαρ ψυχή;

 

11. φόβος, ταν εσχωρήση πραγματικ σ μία ψυχή, λυώνει κα κατατρώγει τ ρυπαρ πάθη τς σαρκός. «Καθήλωσον κ το φόβου σου τς σάρκας μου», λέγει σχετικ Ψαλμδς (Ψαλμ. ριη 120). ν σία γάπη, λλους συνηθίζει ν τος κατατρώγη, πως επε σοφός: «καρδίωσας μς, καρδίωσας»· δηλαδ «μς πλήγωσες στν καρδιά» (σμα δ 9). λλους τος κάνει ρισμένες φορς ν γάλλωνται κα ν λάμπουν π χαρά, πως πάλι ναφέρεται στν Γραφή: «π᾿ ατ λπισεν καρδία μου κα βοηθήθην κα νέθαλεν σάρξ μου» (Ψαλμ. κζ 7). Καί· «Καρδίας εφραινομένης πρόσωπον θάλλει» (Παρ. ιε 13).

 

ταν λοιπν λόκληρος νθρωπος συγχωνευθ κάπως μ τν γάπη το Θεο, τότε κα ξωτερικ στ σμα του σν σ καθρέπτη δείχνει τν σωτερικ λαμπρότητα τς ψυχς. Κατ᾿ ατν τν τρόπο δοξάσθη κα κενος θεόπτης, Μωϋσς. σοι κατέκτησαν τν σάγγελη ατ βαθμίδα, ξεχνον πολλς φορς τν σωματικ τροφή. Κα νομίζω τι δν τν πιθυμον κα τόσο συχνά, πράγμα χι πίστευτο, φο συμβαίνει κα μ κατ Θεν πόθος ν κόβη πολλς φορς τν πιθυμία το φαγητο.

 

Ατν πο φθασαν πλέον σ τέτοια φθαρσία νομίζω τι κα τ σμα τους δν θ σθεν τόσο εκολα. Διότι κατ κάποιον τρόπο ξαγνίσθηκε πλέον κα φθαρτοποιήθηκε. φλόγα δηλαδ τς γνότητος σβησε τν φλόγα τν σαρκικν παθν κα σθενειν. Νομίζω κόμη τι κα τ φαγητ πο τρώγουν δν τος προξενε καμμία εχαρίστησι. Διότι πως ο πόγειες φλέβες το νερο ποτίζουν μυστικ τς ρίζες τν φυτν, τσι κα τς ψυχς ατν τν νθρώπων τς τρέφει μυστικ τ οράνιο πρ.

 

12. αξησις το φόβου εναι ρχ τς γάπης. Κα τ τέλος τς γνείας εναι προϋπόθεσις τς θεολογίας. κενος πο νωσε τελείως τς ασθήσεις του μ τν Θεόν, μυσταγωγεται στν θεολογία π τν διο τν Θεόν. Ἐὰν μως ο ασθήσεις δν χουν νωθ μ τν Θεόν, εναι δύσκολο κα πικίνδυνο ν θεολογ κανείς (2).

 

13. νυπόστατος Λόγος το Θεο Πατρός, σ κενον πο θ κατοικήση, θ χαρίση τελεία γνότητα κα καθαρότητα, νεκρώνοντας τν θάνατο, (δηλαδ τ πάθη πο νεκρώνουν τν ψυχή). Μετ π τν νέκρωσι ατή, μαθητς το Χριστο φωτίζεται κα γίνεται γνώστης τς θεολογίας. ( γνς γνωρίζει τν γνόν), φ᾿ σον « Λόγος Κυρίου, δηλαδ Υἱὸς το Κυρίου κα Θεο, γνός (στι) διαμένων ες αώνα αἰῶνος» (πρβλ. Ψαλμ. ια 7, ιη 10). Κα ποιος δν γνώρισε κατ᾿ ατν τν τρόπο τν Θεόν, μιλε περ Θεο «στοχαστικς».

 

14. γνεία νέδειξε θεολόγο τν μαθητή (3), ποος μ τν γνεία του ατ ξιώθηκε ν κηρύξη κα ν στερεώση τ δόγματα τς γίας Τριάδος.

 

15. κενος πο γαπ τν Κύριον, χει προηγουμένως γαπήσει τν δελφό του. Τ δεύτερο πωσδήποτε εναι πόδειξις το πρώτου. κενος πο γαπ τν πλησίον του, ποτ δν θ νεχθ νθρώπους πο καταλαλον. Θ φύγη δ μακρυ π ατος σν π φωτιά. κενος πο λέγει τι γαπ τν Κύριον κα συγχρόνως ργίζεται κατ το δελφο του, μοιάζει μ κενον πο τρέχει στν πνο του!

 

16. δύναμις τς γάπης εναι λπίς, διότι μ ατν περιμένομε τν μισθ τς γάπης. λπς εναι «δήλου πλούτου πλοτος», (δηλαδ πλοτος νς πλούτου πο δν φαίνεται). λπς εναι σφαλς πόκτησις θησαυρο πρν π τν πόκτησί του. Ατ εναι νάπαυσις κα νακούφισις π τος κόπους. Ατ εναι θύρα τς γάπης. Ατ φονεύει τν πόγνωσι. Ατ εκονίζει μπρός μας τ πράγματα πο ερίσκονται μακρυά. λλειψις τς λπίδος σημαίνει φανισμς τς γάπης. Σ᾿ ατν εναι δεμένοι ο πόνοι, σ᾿ ατν εναι κρεμασμένοι ο κόποι, ατν περικυκλώνει τ λεος το Θεο.

 

17. εελπις μοναχς εναι σφάκτης τς κηδίας, τν ποία κατανικ μ τν μάχαιρα τς λπίδος. λπς γεννται π τν γεσι κα τν μπειρία τν δώρων το Κυρίου. Διότι ατς πο δν τ γεύθηκε, χει δισταγμούς. Τν λπίδα τν ξαφανίζει θυμός, διότι πως λέγει Γραφή, « λπς ο καταισχύνει» (Ρωμ. ε 5), ν «νρ θυμώδης οκ εσχήμων» (Πάρμ. ια 25).

 

18. γάπη χορηγε τν χάρι τς προφητείας, γάπη παρέχει τν δύναμι τς θαυματουργίας, γάπη εναι βυσσος τς θείας λλάμψεως, γάπη εναι πηγ το θεϊκο πυρς – σο περισσότερο πρ ναβλύζει, τόσο περισσότερο καταφλέγει κενον πο διψ. γάπη εναι στάσις κα δραίωσις τν γγέλων, πρόοδος ες τος αἰῶνες λων τν κλεκτν το Θεο.

 

«νάγγειλέ μας, σ ραία νάμεσα στς ρετές, πο βόσκεις τ πρόβατά σου; Πο κατασκηνώνεις τ μεσημέρι;» (πρβλ. σμα α 7). «Φώτισον μς, πότισον μς, δήγησον μς, χειραγώγησον μς». πιθυμομε πι ν νεβομε κοντά σου. Διότι σ κυριαρχες σ λα. Τώρα μο πλήγωσες τν καρδία κα δν μπορ ν νθέξω στν φλόγα σου. Γι᾿ ατ θ σ μνήσω κα θ προχωρήσω: σ κυριαρχες πάνω στν δύναμι τς θαλάσσης, σ καταπραΰνεις κα νεκρώνεις τν ταραχ τν κυμάτων της. σ ταπεινώνεις κα καταρρίπτεις ς τραυματία τν περήφανο λογισμό. Μ τν σχυρό σου βραχίονα διασκορπίζεις τος χθρούς σου (πρβλ. Ψαλμ. πη 10-11) κα ναδεικνύεις νικήτους τους δικούς σου ραστς.

 

» Κα βιάζομαι ν μάθω πς σ εδε ακβ πάνω στν κορυφ τς κλίμακος. ρωτ ν μάθω γι᾿ ατν τν νάβασι. Πές μου, πς ταν τρόπος κα σύνθεσις στν διάταξι τν βαθμίδων; Τν βαθμίδων τς ναβάσεως κείνης, τν ποία βαλε στν νο κα στν καρδία του ν πιχειρήση ραστής σου; (πρβλ. Ψαλμ. πγ 6). Διψ κόμη ν μάθω, ποις ταν ριθμς τν βαθμίδων, κα πόσος χρόνος χρειαζόταν γι τν νάβασι. Διότι τος μν χειραγωγος τς ναβάσεως, (τος γγέλους δηλαδή), τος νήγγειλε ατς πο σ εδε κα πάλαιψε μαζί σου (4), λλ γι τίποτε λλο δν θέλησε μλλον δν κατώρθωσε ν μς διαφωτίση».

 

κείνη δ -ν κα θεωρ καλύτερο ν επ κενος (5)- βασίλισσα, σν ν σκυψε π τν ορανό, λεγε στ ατι τς ψυχς μου:

 

«άν, ραστά, δν λυθς π τν παχύτητα το σώματος, δν θ μπορέσης ν γνωρίσης τ κάλλος το προσώπου μου. κλίμαξ ς σ διδάσκη τν πνευματικ σύνθεσι τν π μέρους ρετν. Στν κορυφ δ ατς τς κλίμακος εμαι στηριγμένη γώ, καθς τ επε μεγάλος μύστης μου, ( πόστολος Παλος): «Νυν δ μένει τ τρία τατα· πίστις, λπίς, γάπη· μείζων δ πάντων γάπη» (Α Κορ. ιγ 13).

 

----------

 

1. Γι τν κατανόησι τς φράσεως ατς πρέπει ν σημειωθ, τι σύμφωνα μ μία λανθασμένη ντίληψι τν ρχαίων (βλέπε σχόλιο 1, λόγου ΚΕ) λαφος κατατρώγει τος φεις, τ δ δηλητήριό τους μέσα στν ργανισμό της δημιουργε φλόγωσι κα φόρητη δίψα, στε ν πιποθ «π τς πηγς τν δάτων». δ χαρακτηρίζεται ς λαφος ψυχ πο νέβηκε στς βαθμίδες τς ταπεινοφροσύνης κα τς παθείας κα προχωρε τώρα γεμάτη δίψα κα θεο πόθο πρς τν κορυφ τς γάπης.

 

2. Ἐὰν δηλαδ νθρωπος δν καταστ γιασμένο δοχεο τς Χάριτος, δν μπορε ν γίν θεολόγος. «Πσα προσπάθεια το νθρώπου -παρατηρε σύγχρονος θεολόγος- πως γίν μέτοχος τς θεολογίας ατοδυνάμως, ν τ αταρκεί τς κπεσούσης ατο φύσεως κα τν διεσπασμένων κα φύσει λλωστε περιωρισμένων ατο δυνατοτήτων εναι νέφικτος. . . [Κα ντ θεολογίας χομεν τότε] τν περ Θεο θνητν νθρώπινον λόγον, ντς το ποίου κυοφορεται ν πολλος τ σκάνδαλον μις μαρτανούσης θεολογίας, ποία ντ τς ζως εναι φορες το θανάτου» (Κ. Μουρατίδης, «Κοινωνία» ΙΖ 2, σελ. 59).

 

3. ννοε τν γιο ωάννη τν Εαγγελιστή.

 

4. Πρόκειται γι τν πατριάρχη ακώβ. Τ περιστατικ τς πάλης του μ τν Θεν περιγράφεται στν Γένεσι, λβ 24-31.

 

5. «κενος», δηλαδ Θεός, φ᾿ σον « Θες γάπη στίν» (Α ωάν. δ 16)

 

ΠΗΓΗ: religious.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου