Τρίτη 15 Μαρτίου 2022

«Ἔρχου καὶ ἴδε»

 

μιλία Θεοφ. πισκόπου Μεθώνης κ. μβροσίου 

στν Συνοδικ σπεριν τς Κυριακς τς ρθοδοξίας

ερς Νας γίου θανασίου Ν. Φιλαδελφείας


Μακαριώτατε, γιοι ρχιερες, πατέρες, δελφς κα δελφο ν Χριστ,

Μαζ μ τν θρίαμβο τς Ζως κατ το θανάτου πο τελομε κάθε Κυριακή, μέρα τς ναστάσεως το Χριστο, ορτάζομε σήμερα κα τν θρίαμβον τς ρθοδοξίας κατ τν χθρν της, κατ τν αρετικν, κα εδικς κατ τν εκονομάχων. ρθοδοξία, κατ τν τυμολογία, προέρχεται π τ ρθς δοκ, δηλαδ τν φύλαξη τς ρθς διδασκαλίας, κα τν ρθν δογμάτων τς πίστεως.χει μως λέξις ρθοδοξία κα κα μία λλη σημασία, σως χι τόσο φανερή, κα ατ εναι ρθ δοξολογία το Θεο. Δηλαδ τρόπος μ τν ποο λατρεύομε τν Θεν εναι κα ατς κφρασις τς πίστεώς μας, κατ τ σωστ ρητ τς δύσεως Lex orandi, lex credendi, τοι νόμος τς προσευχς εναι νόμος τς πίστεως. Κάθε δηλαδ κτροπ στν λατρεία μας, μς βάζει σ κίνδυνο κτροπς κα τς πίστεώς μας. Δεν νοεται ρθ πίστις χωρς ρθ λατρεία.

χω τν λικία ν θυμμαι δ στν λλάδα σχεδν γραμμάτους γέρους στς κκλησίες μας, πού, παρ τν γραμματοσύνη τους, γνώριζαν ποες Καταβασίες πρεπε ν ψαλλον, ποο εναι τ σωστ ωθινό, κα λλες λεπτομέρειες πο σήμερα εναι ποσχόλησις μόνο τν ψαλτν. λλ σήμερα, δυστυχς, λίγα μόνο χρόνια ργότερα, συναντομε τέτοια χονδρή γνοια τς ρθς λατρείας, στε κα τ πι βασικ λάθη ν μένουν παρατήρητα. Δόξα τ Θε, μεταξ τν Γνησίων ρθοδόξων Χριστιανν πιστν πάρχει κόμη ζλος γι τν λατρεία, χι μόνον στν λλάδα, λλά, τολμ ν π, κόμη περισσότερο στος πιστούς μας τς φρικς, πο ο περισσότεροι γνωρίζουν π στήθους τ βασικ μέρη τν κολουθιν. λλά, δι ν ποκτήσωμε πάλιν ατν τν ελογημένην συνειδητν συμμετοχν το κόσμου στ πνεμα τς λατρείας θ χρειασθ πραγματικ πολλ ργασία κ μέρους μας στν κατάστασιν ατν χι μόνον γνοίας λλ κα διαφορίας πού, δυστυχς χαρακτηρίζουν σήμερα τος πιστούς.

Στ πέρασμα τν αώνων τς δράσεως τς κκλησίας το Χριστο πρχαν πολλς ξελίξεις στ τυπικ το σπερινο, το ρθρου, κα ατς τς Θείας Λειτουργίας, λλ πάντοτε ο λλαγς ατς ταν ργο Πατέρων φωτισμένων π τν χάριν το γίου Πνεύματος, ποτέλεσμα φροντίδος γι τν νύψωσιν το πνευματικο πιπέδου το ποιμνίου, κα πίσης, βεβαίως, προσπάθεια φομοιώσεως τν πολλν διαφορετικν λειτουργικν τύπων πο πρχαν κατ τόπους. Κα στν νατολή κα στν Δύσιν εχαν ξελιχθ πολλ διαφορετικ τυπικ, πργμα πο δημιουργοσε σύγχυσιν σ κείνους πο ταξίδευαν κτς τς πατρίδος τους, στε μπορομε ν θεωρομε πραγματικ δρο Θεο τ γεγονς τι σήμερα παντο στν ρθοδοξία πάρχει τ διο λειτουργικ δίωμα, σ σημεο πο νας ρθόδοξος ταξιδιώτης σήμερα, που κα ν ταξιδεύσ στν κόσμο, ν γνωρίζει πο βρίσκεται στν λατρεία, στω κα χωρς ν καταλαβαίνει κάποια λέξη τν λεγομένων.

Μετ τν μικρ ατ εσαγωγ στό θέμα τς ρθοδόξου λατρείας, θ θελα ν προτείνω στν προσοχή σας τν σημασία πο πιστεύω τι χει το θέμα ατ γι μς τος Γνησίους ρθοδόξους Χριστιανούς. πως καθένας π μς γνωρίζει τ σημαίνει παρουσία τς Εκόνος το Χριστο κα τς Παναγίας ταν προσεύχεται, χωρς ν μπορε ν ξηγήσ μ λογια τ εναι κριβς ατ πο ασθάνεται, τσι εναι δύσκολο ν κφράσ κανες μ λόγια τ κριβς εναι τ ρθόδοξο θος στν θεία λατρεία. λλ σο εναι δύσκολο ν κφρασθ ατ τ θος μ λέξεις, τόσο εναι γνώριμη σ λους μας ατ ασθησις, ατ μορφι τς γνησίας ρθοδόξου λατρείας. κλσις μας λοιπόν, ς γνησίων ρθοδόξων Χριστιανν, δεν εναι μόνον διατήρησις το Πατρου μερολογίου, κα πολέμησις τν ντι-ορθοδόξων διδασκαλίων τν μερν μας, λλ κα διατήρησις το θους τς ροδόξου λατρείας μας.

Τί λοιπν σημαίνει ατ σ πρακτικ πίπεδο; Θυμομαι να βιβλίο πο διάβασα ταν μουν κόμη λαϊκός, μία εσαγωγ στν κόσμον τς ρθοδοξίας. κε περιέγραφε, μπορ ν π μ νθουσιασμό, τος ναος τν λλήνων Παλαιοημερολογητν, τν ταπειν κα παραδοσιακ ψαλμωδία, τ καθαρ κερί, τ κανδήλια μ λαιόλαδο, κα λα τ καλ πο πρέπει ν χαρακτηρίζουν τος ναούς μας. Κα εχε δίκαιο συγγραφεύς: εμεθα πράγματι, κληρικο κα λαικοί, ο φύλακες μις πολ σημαντικς παρακαταθήκης. Χωρς πνεμα κατακρίσεως, λλ πλς διαπιστώνοντες τν πραγματικότητα, βλέπομε πόσο ο δελφοί μας νεοημερολογτες συνεχς πομακρύνονται π τ ραο πνεμα τς ρθοδόξου λατρείας. λοι εμεθα μάρτυρες τς καταστάσεως τς κκοσμικεύσεως ατς, κκοσμικεύσεως πο νίοτε φθάνει σ σημεο πο ξεφεύγει π κάθε μέτρο εροπρεπείας.

Ποιά λοιπν πρέπει ν εναι τ στοιχεα τς γνησίας ρθοδόξου λατρείας; M συντομία θ πεσήμαινα τέσσαρα στοιχεα, τ στοιχεα πο περισσότερο κινδυνεύομε ν χάσωμε στς μέρες μας.

Πρτον εναι τ σκητικό: Πράγματι πρέπει ν κουραζόμεθα σωματικς κα διανονητικς δι ν συμμετέχωμε στν λατρεία: σωματικς μ τν ρθοστασία κα τς μετάνοιες, κα διανοητικς μ τν συνεχ προσοχ πο χρειάζεται δι ν παρακολουθομε τ θεόπνευστα λόγια τν ερν κολουθιν. Πς λοιπν κινδυνεύει σήμερα τ σκητικό; Μ τ πλθος τν καθισμάτων πο δυστυχς πικρατε στος ναος τς λλάδος, μ τ ν κάθεται κόσμος σχεδν συνεχς τν ρα τς προσευχς, μ τ καθίσματα πο μποδίζουν τν κόσμον π τ ν γονατίζουν ν κάνουν μετάνοιες. Πρέπει ν νθυμίζωμε στος πιστούς μας τν ξίαν ατς τς συμμετοχς στν προσευχ δι μέσου τς ρθοστασίας. Προσωπικς χω κουρασθ μ τ ν πείσω πιτρόπους σ διάφορα μέρη το κόσμου ν πομακρύνουν τουλάχιστον μερικ καθίσματα π τος ναούς! Κα εναι κοιν παρατήρησις τι ταν κάθεται νθρωπος νυστάζει, κα τσι πολ πι δύσκολα παρακολουθε τ λόγια τν ερν κολουθιν, πο πολλάκις εναι κάπως δύσκολα κα παιτον ρκετ προσοχή.

Τ δεύτερο στοιχεο εναι  μεγαλοπρέπεια τς λατρείας. λατρεία μας εναι δοξολογία το ψίστου Θεο, κα δι ατ πρέπει ν διεξάγεται μ τάξη κα λαμπρότητα. Τ ερ μφια, διακόσμησις κα λα τα πόλοιπα στοιχεα, κατ τν δυνατότητα βεβαίως το καθενός, πρέπει ν μπνέονται π τν γνωστ κφραση τν ποσταλμένων το γίου Βλαδιμήρου, ταν πέστρεψαν π τν γία Σοφία τς Κωνσταντινουπόλεως : “Εδαμε τόση δόξα κα μορφι στε δν ξέραμε ν μασταν στν γ στν ορανό, κα διαπιστώσαμε τι πραγματικς Θες εναι Θες ατν τν νθρώπων.” Κα ατ τ στοιχεο, τς μεγαλοπρεπείας δηλαδή, πς κινδινεύει; Κυρίως π τν μέλεια - μπορε κα π τν γνοια - τν πευθύνων τν ναν, γι τν περιποίηση το ναο, γι τν σωστ ψαλμωδία, γι τν καθαρ νάγνωση, κα τν ποφυγ τς βίας πο χαρακτηρίζει τόσους π μς τος κληρικούς.

Τ τρίτο στοιχεο εναι  μορφιά. Πολ πλς πρέπει ν προσφέρομε στν Θε στν λατρεία μας ,τι καλύτερο χομε, τν καλύτερη ψαλμωδία, τν καλύτερη γιογραφία, κα τς δύο σύμφωνα με τν παραδοσιακ τέχνη τς ρθοδοξίας, πο προσπαθε πάντοτε ν κφράζ μ τν τρόπο της τν μορφι το νω κόσμου. Κα δ χουν θέση τ στοιχεα πο ναφέραμε πι πάνω: τ καθαρ κερ κα τ λαιόλαδο, δηλαδ προσφορ στν Θε τν καλυτέρων πο χομε, πρώτης ποιότητος, χι δευτέρας. Κα ατ τ στοιχεο, τς μορφις δηλαδή, πς κινδυνεύει σήμερα; Κα π μέλεια, κα π τσιγγουνιά, λλ κα απ κακς ννοουμένη προσκόλληση σε παλαιούς, λλ χι παραδοσιακούς, τύπους διακοσμήσεως τν ναν. Πρέπει σήμερον, δυστυχς, ν προστεθ κα φρικτ κα κακόγουστη διακόσμησις τν ναν δι τς βαπτίσεις κα τος γάμους, πο κφράζει μόνο κοσμικ πίδειξη κα καταστρέφει τ πνεμα κα τν ραιότητα το μεγάλου μυστηρίου πο τελεται.

Τ τελευταο στοιχεο εναι μλλον κα τ πι δύσκολο ν ρισθ μ λέξεις, ν εναι τ πι εκολο ν τ αθάνεται κκλησιαζόμενος. Ατ εναι  κατάνυξις.  ρθόδοξη λατρεία μας δν εναι μόνο ρθ δοξολογία το ψίστου Θεο, λλ κα μέσον δι ν λκύεται πιστς στν γκάρδια προσευχή κα τν μετάνοια. Πς γίνεται ατό; μ τν συνδυασμ τν στοιχείων πο ναφέραμε: στ ερ κείμενα τς κκλησίας χομε θησαυρ νεκτίμητο διδασκαλίας, κα κάθε συνειδητς πιστς γνωρίζει πς γγίζουν τν ψυχν ατ τ κείμενα ταν προσφέρονται μ τν τρόπο πο ζητε παράδοσις τς κκλησίας. κατάνυξις εδικς χει τόσον πομακρυνθ π τος ναος κα τν λατρεία τν τεροδόξων στε τ τελούμενα στος ναος τν παπικν, παραδείγματος χάριν, ν μοιάζουν πολλάκις περισσότερο μ κέντρο διασκεδάσεως παρ μ κκλησία. Κα τί πρέπει ν κάνωμε μες δι ν μν διώξωμε τ πνεμα τς κατανύξεως π τος ναούς μας; Τ πρέπει ν ποφύγωμε; Πιστεύω τι πολλς εναι ο παντήσεις! Ν ριθμήσωμε μερικές.

Πρτον: σύστημα νισχύσεως χου ν πάρχει μόνον κε πο χρειάζεται, χι δηλαδ σ ναος μικρος μ καλ κουστική. Κα ατ τ σύστημα ν ρυθμίζεται σ χαμηλ πίπεδο, ρκετ στε ν κούωνται καθαρ τ ναγνώσματα κα ερεύς.

Δεύτερον: τ λεκτρικ φώτισμα το ναο ν εναι περιορισμένο στε καθένας ν προσεύχεται ς ν κρυπ.

Τρίτον: ψαλμωδία ν εναι κατ τν παράδοσιν τς κκλησίας, μορφη λλ ταπεινή, ποφεύγοντας τόσο τν βία, σο κα τς πολ κτεταμένες μελωδίες, πο εναι κατανόητες κα κουραστικς σ κείνους πο δν γνωρίζουν τν μουσική.

Τέταρτον: Ν πιβάλλεται, στω μ αστηρότητα, συχία κα σιωπ στν ναό. Πολλο μο λέγουν τι αυτ δν φαρμόζεται στν λλάδα, διότι ο λληνες εναι νθρωποι θορυβώδεις κα τι ατ εναι μάλιστα δύνατον κε πο εναι πολλ παιδιά. Σ κείνους παντ τι στν πραγματικότητα κα ο λληνες εναι πολ ετακτοι ταν τος πιβάλλεται. Γι τ παιδιά, ς δονε τ παράδειγμα τν παιδιν στν φρική, πο στέκονται πάντα μ παραδειγματικ συχία στν να το Θεο. συμπεριφορ τν μικρν ξαρτται στ μεγαλύτερο μέρος π τ καλ παράδειγμα τν γονέων.

Πέμπτον: κατ τ ρητν το ποστόλου “Πάντα εσχημόνως κα κατ τάξιν γινέσθω” ν πάρχ κα π τος κληρικος κατάλληλη κα διακριτικ πέμβασις ταν χρειάζεται ν διορθωθ να λάθος, στε ν μ διαταράσσεται συχία τς προσευχς.

 καθένας π μς θ μποροσε να προσθέσ πολλ λλα. Ατς ο μικρς κα πολ σύντομες παρατηρήσεις εναι πλς καρπς μις διακονίας στν κκλησία μας στν λλάδα δ κα σχεδν πενντα τη. Ν μ συγχωρετε γι τν τόλμη μου, λλ σκοπός μου ταν μόνο ν πενθυμίσω τ μεγάλο χρέος πο χομε ν διαφυλάξωμε τν τόσο μορφη λειτουργικ παράδοσή μας. ς Γνήσιοι ρθόδοξοι Χριστιανο ν συνεχίσωμε τν γνα δι ν παραδώσωμε στ παιδιά μας χι μόνον ατ πο παραλάβαμε π τος προκατόχους μας, λλ κα κάτι κόμη καλύτερο, στε ν μπορέσωμε ν πομε, κατ τ σημεριν Εαγγέλιο, σ ποιονδήποτε νδιαφερόμενο: “ρχου κα δε”, λτε δι ν δετε τν μεγαλοπρέπεια, τν μορφιά, κα τν κατάνυξιν τς ρθοδόξου λατρείας μας.

 

Εχαριστομε κα Καλ Σαρακοστή!

ΠΗΓΗ: https://www.ecclesiagoc.gr/index.php/%CE%B5%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CF%81%CF%89%CF%83%CE%B7/%CE%BD%CE%AD%CE%B1/1968-erxou-kai-ide-omilia-methonis

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου