Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2018

Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ Ἁγίου Ἀμβροσίου, ἐπισκόπου Μεδιολάνων.




  Ο γιοι πόστολοι παρεκάλεσαν τν Χριστό: «Κύριε, δίδαξον μς προσεύχεσθαι, καθώς ωάννης δίδαξε τος μαθητς ατο» (Λουκ. ια΄, 1). Τότε Κύριος τος παρέδωσε τν Κυριακ προσευχή (Ματθ. στ΄, 9-13).

Πάτερ μν

  πρώτη λέξι, πόσο εναι γλυκειά! Μέχρι τώρα δν τολμούσαμε ν στρέψωμε τ βλέμμα πρς τν ορανό. Χαμηλώναμε τ μάτια στν γ καί, ξαφνικά, δεχθήκαμε τν χάρι το Χριστο κι λα τ μαρτήματά μας συγχωρέθηκαν. π πονηρο δολοι, πο μασταν, γίναμε καλο «υοί». Μήν περηφανευώμεθα, μως, γι τν δική μας προσπάθεια, λλ γι τν χάρι το Χριστο. «Χάριτί στε σεσωσμένοι», λέγει πόστολος Παλος (φεσ. β΄,5).

Τ ν μολογήσωμε τν χάρι δν εναι οησι, δν εναι παρσι, λλ πίστι. Τ ν διακηρύξωμε ατ πο λάβαμε δν εναι περηφάνεια, λλ φοσίωσι· ς ψώσωμε τ μάτια πρς τν Πατέρα, πο μς ναγέννησε μ τ λουτρ το Βαπτίσματος, πρς τν Πατέρα, πο μς «ξηγόρασε» μ τν Υό Του κι ς πομε: «Πάτερ μν». Εναι ατ μι καλή, μι ταπειν καύχησι. Σάν να παιδί, τν νομάζομε πατέρα. λλά, μ διεκδικομε κάποιο προνόμιο. Μ τν εδικ κι πόλυτο τρόπο δν εναι Πατέρας παρ το Χριστο μονάχα· γι μς εναι κοινς Πατέρας. Γιατ μόνο κενον τν γέννησε, ν μς μς δημιούργησε.

ς λέμε λοιπν κα μες, κατ χάριν, «Πάτερ μν», γι ν γίνωμε ξιοι ν εμαστε παιδιά Του. ς κάνωμε δική μας τν ενοια κα τν τιμή, πο χάρισε στν κκλησία.

ν τος ορανος

Τί σημαίνει « ν τος ορανος»; ς κούσωμε τν Γραφή, πο λέγει: «ψηλς π πάντα τ θνη (ψηλότερος π λα τ θνη), Κύριος, π τος ορανούς δόξα ατο» (Ψαλμ. ριβ, 4).

Παντο θ δομε ν γίνεται λόγος τι Κύριος εναι στούς ορανούς, γι τος ποίους λέγει ψαλμωδός: «Ο ορανο διηγονται δόξαν Θεο» (Ψαλμ.ιη΄,2). ορανς εναι κε πού χουν σταματήσει ο μαρτίες. ορανς εναι κε πο ο παραβάσεις τιμωρονται. ορανς εναι κε πο δν πάρχει καμμι πληγ θανάτου.

 γιασθήτω τ νομά σου

 Τί σημαίνει «γιασθήτω;». Σάν ν εχώμαστε ν γιασθ κενος, πο επε: «γιοι σεσθε, τι γιος γ Κύριος Θες μν» (Λευϊτ. ιθ΄, 2). Σάν ν χη τν δύναμι δικός μας λόγος, ν αξήση τ δική Του γιότητα…

χι, δν εναι ατό. Ζητμε ν γιασθ Θες «ν μν», ντός μας. Τ γιαστικό του ργο ν φθάση σ μς.

λθέτω βασιλεία σου

 ρα γε δν εναι αώνια βασιλεία το Θεο; ησος λέγει: «γ ες τοτο γεγέννημαι κα ες τοτο λήλυθα ες τν κόσμον» (γ γι᾿ ατ γεννήθηκα κα γι᾿ ατ λθα στν κόσμο, ωάν. ιη΄, 37), κα μες λέμε: «λθέτω βασιλεία σου», σάν ν μήν χ λθει· μως, τ ατημα ατ χει να διαφορετικ νόημα. Θες ρχεται, ταν δεχώμαστε τν χάρι Του. διος τ βεβαιώνει: « βασιλεία το Θεο ντς μν στι» (Λουκ. ιζ΄, 21).

Γενηθήτω τ θέλημά σου, ς ν οραν κα π τς γς

Μ τ Αμα το Χριστο λα ερήνευσαν κα στν οραν κα στν γ. ορανς γιάσθηκε, διάβολος κδιώχθηκε. Βρίσκεται πι κε, πο βρίσκεται νθρωπος, τν ποον πάτησε.

«Γενηθήτω τ θέλημά σου» σημαίνει ν λθ ερήνη στν γ, πως πάρχει στν ορανό.

Τν ρτον μν τν πιούσιον δς μν σήμερον

Προτο κφωνήσει ερέας, κατ τν Θ. Εχαριστία, τ λόγια το Χριστο: «Λάβετε φάγετε… πίετε ξ ατο πάντες…», ατ πο προσφέρομε νομάζεται ρτος. Μετ τν κφώνησι δν τ νομάζομε πι ρτο, λλ Σμα. Γιατί, μως, στν Κυριακ προσευχή, τν ποίαν παγγέλλομε μετ τν καθαγιασμό, λέμε «τν ρτον μν»; …λλά, προσθέτομε «τν πιούσιον», δηλαδ τν παραίτητο γι τν συντήρησι τς οσίας· τν πόστασι τς ψυχς μας δν τν νισχύει ρτος λικός, πο μπαίνει στ σμα μας, λλ᾿ ρτος οράνιος· τν νομάζομε, μως, κι «πιούσιο», πο σημαίνει πίσης «καθημερινό», γιατ ο ρχαοι νόμαζαν τν «αριον»: «πιοσαν μέραν».

τσι κφράζομε δύο ννοιες μ μι λέξι. άν, μως, ρτος ατς εναι κα καθημερινς κα παραίτητος γι τν συντήρησι τς οσίας, γιατ περιμένομε ν περάση νας λόκληρος χρόνος, γι ν μεταλάβωμε; ς λάβωμε κάθε μέρα ατ πο μς χρειάζεται κάθε μέρα. ς ζομε κατ τέτοιο τρόπο, στε ν εμεθα ξιοι ν μεταλαμβάνωμε κάθε μέρα. Γιατί, κενος πο δν εναι ξιος ν τν λαμβάν κάθε μέρα, δν θ εναι ξιος ν τν δεχθ οτε μι φορ τν χρόνο.

Ἰὼβ προσέφερε κάθε μέρα θυσία γι τος γιούς του, π φόβο μήπως διέπραξαν κανένα μάρτημα μ τ λόγια μ τίς νθυμήσεις τς καρδις τους (ώβ α΄, 5). Κα μες κομε πώς, κάθε φορ πο προσφέρεται ναίμακτος θυσία, ναπαριστάνεται θάνατος κα νάστασι κα νάληψι το Κυρίου, κα ξαναδίδεται συγχώρησι τν μαρτιν, κα δν δεχώμεθα τν ρτο τς ζως; ποιος χει μι πληγ ζητάει κάποιο φάρμακο. Τ ν εμαστε ποταγμένοι στν μαρτία εναι μι πληγή.

Τ οράνιο φάρμακο εναι τ χραντα Μυστήρια. ν μεταλαμβάνωμε κάθε μέρα, τότε κάθε μέρα εναι γι μς μία «σήμερον». Ἐὰν σήμερα Χριστς εναι μέσα μας, ναγεννάει κι νασταίνει τν σημερινή μας μέρα. Μ ποιν τρόπο; Πατήρ ν τος ορανος λέγει στν ησο: «Υός μου ε σύ, γ σήμερον γεγέννηκά σε» (Ψαλμ. β΄, 7). Τ «σήμερον» εναι μέρα κατ τν ποίαν Χριστς νασταίνεται. πάρχει τ χθές κα τ σήμερα· μως, πόστολος λέγει: « νύξ προέκοψεν, δ μέρα γγικεν» (Ρωμ. ιγ΄, 12). νύχτα τς «χθές» πέρασε. σημεριν μέρα φθασε.

 φες μν τ φειλήματα μν, ς κα μες φίεμεν τος φειλέταις μν

 Ποι λλο εναι τ «φείλημα», τ χρέος, κτς π τν μαρτία; ν δν δεχώμασταν χρήματα π ναν ξένο δανειστή, δν θ χρωστούσαμε. κριβς γι᾿ ατν τν λόγο μς καταλογίζεται μαρτία. Εχαμε στν διάθεσί μας τ «χρμα» κα φείλαμε μ᾿ ατ ν γεννηθομε πλούσιοι. μασταν πλούσιοι, πλασμένοι «κατ᾿ εκόνα κα καθ᾿ μοίωσιν Θεο» (Γεν. α΄, 26-27). χάσαμε ατ πο κατείχαμε, δηλαδ τν ταπείνωσι, ταν π περηφάνεια προεβάλαμε διεκδικήσεις. χάσαμε τ χρμα μας. μείναμε γυμνο σν τν δάμ.

Πήραμε π τν διάβολο να δάνειο, πο δν μς ταν παραίτητο. Κι τσι μες, πο μασταν λεύθεροι «ν Χριστ», γίναμε αχμάλωτοι το διαβόλου. χθρς κρατοσε τ γραμμάτιο. λλ᾿ Κύριος τ κάρφωσε πάνω στν Σταυρ κα τ σβησε μ τ Αμα Του (Κολ. β΄, 14-15). ξάλειψε τ χρέος κα μς λευθέρωσε.

πομένως χει διαίτερη σημασία ατ πο λέμε: «φες μν τ φειλήματα μν, ς κα μες φίεμεν τος φειλέταις μν». ς τ προσέξωμε: «φες μν…, ς κα μες φίεμεν…», (Συγχώρησέ μας…, πως κι μες συγχωρομε). ν συγχωρομε, τότε κάνομε κάτι πο εναι παραίτητη προϋπόθεσι γι ν συγχωρηθομε. ν δν συγχωρομε, πς ζητομε, πς παιτομε π τν Θε ν μς συγχωρήση;

Κα μ εσενέγκης μς ες πειρασμόν,

λλ ῥῦσαι μς π το πονηρο

ς τ προσέξωμε ατό: «Μ εσενέγκης», μ μς φήνεις ν πέσωμε σ πειρασμό, στν ποο δν μπορομε ν ντισταθομε. Δέν λέγει: «Μ μς δηγες στν πειρασμό». λλ σάν θλητές, πο θέλουμε ν γωνιστομε, ζητμε ν χωμε τν δύναμι ν᾿ ντισταθομε στν χθρό, δηλαδ στν μαρτία.

Κύριος, πο σήκωσε στούς μους Του τίς μαρτίες μας κα συγχώρησε τ λάθη μας, εναι κανς ν μς προστατεύσ κα ν μς φυλάξ π τ τεχνάσματα το διαβόλου, πο μς πολεμάει, στε χθρός, πο γεννάει συνεχς τ κακό, ν μ μς κατακτήσ· ποιος μπιστεύεται στν Θεό, δν φοβται τν διάβολο. Γιατ «ε Θες πρ μν, τίς καθ᾿ μν;» (Ρωμ. η΄, 31).

Σ᾿ Ατόν, λοιπόν, νήκει τιμ κα δόξα, νν κα ε κα ες τος αἰῶνας τν αώνων. μήν


 πό τό βιβλίο, «ΠΑΤΕΡ ΗΜΩΝ»

 κδ. ΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ,ερς Μονς Τιμίου Προδρόμου Καρέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου