Τετάρτη 1 Μαΐου 2019

«Δεῦτε πόμα πίωμεν καινόν…»



ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

«Δετε πόμα πίωμεν καινόν, οκ κ πέτρας

γόνου τερατουργούμενον, λλ᾿ φθαρσίας

πηγήν, κ τάφου μβρήσαντος Χριστο,

 ν στερεούμεθα».

ν τ ρήμ λαός πορευόμενος πρός τήν γν τν πατέρων του δίψησεν. δέ Μωϋσς διά τς ατς άβδου, διά τς ποίας θαυματουργικς διεχώρισε τά δατα τς ρυθρς Θαλάσσης (ξ. ΙΔ, 21 ξ.) πληξε τήν γονον πέτραν, κ τς ποίας ρευσαν δατα πολλά (ξ. ΙΖ, 3 ξ.). λαός πιε καί νέζησεν. ν τ θαύματι τό σημεον το Θεο πρξε μέγα καί μφανές!

Παραλληλισμόν μεταξύ το θαύματος κείνου καί τς ζωηφόρου το Κυρίου γέρσεως κάμνει ερός μνδός. Οτος μς προσκαλε νά πίωμεν πόμα καινόν, τό ποον δέν τερατουργεται (=κατά θαυμαστόν τρόπον ναβλύζει) κ τς γόνου πέτρας, λλά προέρχεται, πάλιν θαυματουργικς, κ το καινο μνημείου τς ερουσαλήμ. Τό πόμα τοτο εναι καινόν, δηλαδή δέν προέρχεται κ τς φυσικς τάξεως το κόσμου τούτου οτε καί νεφανίσθη ποτέ προηγουμένως πί τς γς. Εναι δέ τό πόμα τοτο φθαρσία, ποία ς λλη βροχή πελύθη κ το ζωηφόρου μνήματος. φθαρσία πρξε τό εδικόν τίμημα τς θείας το Λόγου νανθρωπήσεως. Κύριος προσέλαβεν—οκ ξ δάμ—τήν νθρωπίνην φύσιν το δάμ. φύσις ατη το φύσις τομική, πλήρης καί κεραία. Οδέν εχε πρός τήν μαρτίαν, οσα καθαρά καί πάλλευκος. ς φύσις ναμάρτητος οδέν φλημα εχε πρός τήν φθοράν καί τόν θάνατον. Σωτήρ μως, κενώσας αυτόν (Φιλιπ. 2, 7) κατ᾿ οκονομίαν τρέπτως, ες τά μέτρα τς φάτου του κενώσεως πρόσελαβε φθαρτήν νθρωπίνην φύσιν, δηλαδή φύσιν δυναμένην νά πάθ (δ τό πάθος εναι φυσικόν καί διάβλητον), να διά το πάθους της λευθερώσ τόν ες τό πάθος (κατάστασιν φάμαρτον καί διαβλητήν) δουλεύοντα μαρτωλόν νθρωπον. νθρωπίνη φύσις το Χριστο το πιδεκτική τς φθορς, οχί μως καί τς διαφθορς. Τήν τελευταίαν ταύτην πέκλειε παντελς ποστατική τν φύσεων νωσις, ποία το διαίρετος καί διάστατος. Πς το δυνατόν νά διαφθαρ νθρωπίνη φύσις το Χριστο, ποία το διαιρέτως καί χωρίστως συνηνωμένη μετά τς θείας φύσεως καί συνεπεί τς νώσεως λαμπρύνθη καί θεώθη; Πς το δυνατόν Ζωή τν πάντων νά γκαταλείψ κθετον τό πρόσλημμα ες τήν διαφθοράν καί τήν διάλυσιν; Διά τοτο, πέθανε μέν ληθς πί το σταυρο τό πανάγιον σμα το Κυρίου καί πετέθη ληθς ες τό μνημεον τς ερουσαλήμ.μως, καθ᾿ σον το ποστατικς συνηνωμένον μετά τς θείας φύσεως το Λυτρωτο (ς καί ψυχή ατο ν Ἅιδ), τό πανακήρατον κενο σμα δέν εδε, κριβέστερον δέν δύνατο νά δ διαφθοράν (Πράξ. 2, 27).διά τοτο καί τριήμερον νέστη κ το μνήματος. Διά τς ναστάσεως φθαρσία τς φύσεως, ποία κατεβλήθη ν ατ τούτ τ γεγονότι τς θείας νανθρωπήσεως, νέλαμψεν ν λ τ δυνάμει καί τ αγλ της, ς πτή πλέον πραγμάτωσις το εδικο λόγου τς ν τ σαρκώσει το Υο το Θεο σωτηρίας το νθρώπου καί τς κτίσεως. ν το ζου διάλυσις το πικρός λόγος καί τό τίμημα τς μαρτίας (Γεν. Β 17), νασύνδεσις το ζου, ν τ εναι ζωή καί φθαρτος ες τόν αἰῶνα παραμονή ατο εναι εδικός λόγος τς θείας περί τόν νθρωπον οκονομίας, γλαός καρπός το σωτηρίου πάθους καί τς ναστάσεως το Λυτρωτο!

  νάστασις μως το Κυρίου δέν χει τομικά μόνον ποτελέσματα. Δι᾿ ατς δέν χωρε ες τό στάδιον τς διαφθόρου δόξης μόνον τομική φύσις το Χριστο. Χριστός, καίπερ τομικός νθρωπος, εναι συγχρόνως καί νέος δάμ (1 Κορ. 15, 45), νέα πνευματική ίζα τς νθρωπότητος. νάστασίς του χει συνεπείας δι᾿ λόκληρον τό ν πίστει μετ᾿ ατο συνεχόμενον νθρώπινον γένος. ξ ατς ς μβρος χρυσος καί εκλεής πολύεται τό οράνιον νάμα τς φθαρσίας, σωτήριος θεία νέργεια καί χάρις, περιβάλλουσαι τήν φύσιν τν δεδικαιωμένων. κ το φθάρτου σώματος το Σωτρος προχέονται τά ζωηφόρα νάματα τς φθαρσίας καί ες λόκληρον τήν νθρωπίνην φύσιν, δοξάζοντα τούς ν πίστει πρός τόν πόρρητον λόγον το μυστηρίου ναβαίνοντας. Χριστός διά τς ναστάσεώς Του παρχή τν κεκοιμημένων γένετο (1 Κορ. 15, 20).

 νδρέου Θεοδώρου


πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου