Παρασκευή 3 Μαΐου 2019

«Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ, συνεγείρομαι σήμερον ἀναστάντι σοι…»



ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

«Χθές συνεθαπτόμην σοι Χριστέ,

συνεγείρομαι σήμερον ναστάντι σοι.

συνεσταυρούμηνσοι χθές,

ατός με συνδόξασον Σωτήρ,

ν τ βασιλεί σου.»

κκλησία σημαίνει τήν μυστικήν συνένωσιν τν πιστευόντων μετά τς περφυος καί οράτου κεφαλς των, το Χριστο. Τό μυστήριον τς κκλησίας εναι τό μυστήριον το Χριστο καί κατ᾿ πέκτασιν τό μυστήριον τς γίας Τριάδος. πως δηλαδή ν τ Χριστ α δύο φύσεις, ρρήκτως συνηνωμέναι, μπεριχωρον μία τήν λλην ν τ νιαί προσώπ το Χριστο, καί πως ν τ γί Τριάδι α τρες ποστάσεις τς θεότητος, διαι καί σύγχυτοι, μπεριχωρον λλήλας, οτω καί ν τ κκλησί τό σμα το Κυρίου μπεριχωρεται μυστικς πό τς οράτου κεφαλς ατο, το Χριστο. μπεριχώρησις ατη καθ᾿ λας τάς φάσεις ατς εναι σωτέρα καί μυστική. κκλησία εναι ζν πνευματικός ργανισμός. πως δέ ες κάθε ζντα ργανισμόν πάρχει ζωτική ργανική σχέσις μεταξύ τς κεφαλς καί το σώματος ατο, ν τ σχέσει δέ ταύτ διασφαλίζεται σύμφορος λειτουργία το ργανισμο, οτω καί ν τ κκλησί (φ. 1,23. 4, 16. Κολ. 2, 19) πάρχει ναρμόνιος λειτουργική σύνδεσις μεταξύ τς κεφαλς τς κκλησίας (το Χριστο) καί τν πολοίπων μελν ατς (τν πιστν). Χριστός εναι μυστική μπελος, ο δέ πιστοί τά ν ατ κλήματα (ω. 15, 1). Μόνον ν τ μπέλ δύνανται τά κλήματα νά ζήσουν καί νά καρποφορήσουν (ω. 15, 5). ζωογόνος παραμονή των ν ατ ποτελε τόν εδικόν λόγον τς πάρξεώς των. κτός τς μπέλου τά κλήματα οδένα διον λόγον ζως χουν. ποσπώμενα ξ ατς πομαραίνονται καί πονεκρονται (ω. 15, 6). Κατ᾿ ναλογίαν καί ο πιστοί, τότε μόνον χουν λόγον ζως ν αυτος, ταν ερίσκωνται προσφυς προσηρμοσμένοι ν τ κκλησί μετά το Σωτρος. ν πίστει σωτερική σύνδεσις ατν μετά το Χριστο δίδει ες ατούς τήν δυνατότητα νά ζήσουν ν Πνεύματι καί νά καρποφορήσουν (ω. 15, 5). ποκοπή τν πνευματικν δεσμν μετά το Κυρίου σημαίνει ποκοπήν κ τς ζως καί παράδοσιν ατν ες τό κράτος τς πνευματικς νεκρώσεως καί το θανάτου.

Τήν μυστικήν μπεριχώρησιν καί σύγχυτον σύγκρασιν τν πιστν μετά το Κυρίου ριστα ψάλλει μνδός ν τ παρόντι τροπαρί. Χθές (κατά τό σωτηρίον δηλαδή πάθος) πιστός συνεσταυροτο καί συνεθάπτετο μετά το Χριστο, ν σήμερον (κατά τήν μέραν τς γέρσεως) συνεγείρεται μετ᾿ ατο, νισταμένου ζωηφόρως κ το μνήματος. κκλησία ποτελε νότητα διαχώριστον καί διάσπαστον. που κεφαλή, κε καί τό σμα ατς καί τνάπαλιν. Τά τήν κκλησίαν ποτελοντα μέρη (Χριστός καί σμα πιστευόντων) εναι διάστατα καί διαίρετα. φ᾿ του κκλησία συνεπήχθη ν τ γαστρί τς Θεομήτορος, ατη ( κκλησία) ς νθρωπότης πλέον Χριστο, κολουθε τόν Θεον Δομήτορα ατς καθ᾿ λας τάς φάσεις τς σωτηρίου οκονομίας Του καί μέχρι τς ν τ γί Τριάδι σαλεύτου νθρονίσεώς της. Τήν μυστικήν ταύτην συνακολουθίαν ζ ντονώτατα ρθοδοξία ες λας τάς κφάνσεις τς θεομόρφου οσίας της, κυρίως μως ες τόν λειτουργικόν κύκλον τς πνευματικς ζως καί τς λατρείας της. Τήν βίωσιν ταύτην κφράζει ριστα λειτουργικός χρόνος της, ς μεσότης, ν τ ποί αρεται φυσική το χρόνου κολουθία, ς πραγματική καί ζσα νάμνησις το σωτηρίου ργου το Χριστο, ς μυστική βίωσις το περιεχομένου τς θείας ν τ Σωτρι οκονομίας. πιστός συναποθνσκει, συνθάπτεται καί συνανίσταται μετά το Κυρίου ν τ βαπτίσματι (Ρωμ. 6, 4. Κολ. 2, 12). νέρχεται πί το Σταυρο καί συννεκροται μετά το Σωτρός του (ν θικ ννοί αρων τόν αυτο σταυρόν καί φέρων ν τ σαρκί του τά στίγματα το Κυρίου) (Ματθ. 16, 24). Συνθάπτεται μετά το Λυτρωτο ν τ μνημεί (φανίζων ν τ χάριτι τόν παλαιόν ν μαρτίαις νθρωπον) καί συνανίσταται κ το τάφου λαμπρός καί νδοξος (γειρόμενος ες νέαν νθεον πνευματικήν παρξιν καί ζωήν). λαι α περιπέτειαι το σωτηρίου ργου το Χριστο χουν ζωτικήν καί σωτήριον πίδρασιν καί πί τν πιστν. Τό πάθημα καί δόξα τς κεφαλς χουν νάκλασιν καί πί τν μελν, φο λλωστε πέρ τς δόξης τούτων πειραγάθως καταβάλλονται.

Παρά τατα λυτρωτική καί νακαινιστική ατη χάρις το σωτηρίου ργου το Χριστο καταβληθεσα ν τ στορικ γεγονότι τς ναστάσεως, δέν εναι, ς καί λλαχο τονίσαμεν, κατάστασις στατική, ξωτερική καί τυπική, κατά τρόπον μηχανικόν νακαινίζουσα καί ραζουσα τήν φύσιν. Καί μέν γερσις το Κυρίου ς πειροδύναμος κατακλείς το σωτηρίου ργου το Χριστο, κατεβλήθη παξ διά παντός ν τ στορικ χώρ το κόσμου, συντρίψασα τόν θάνατον καί φθαρτίσασα τήν ες τήν δουλείαν τς φθορς διά τς μαρτίας παχθεσαν φύσιν. Τό λλογον μως δημιούργημα, τό χον ες τάς χεράς του τήν δυνατότητα προσόδου του ες τό κράτος τς ζως ες το θανάτου (Δευτ. 30, 19), φείλει λευθέρως καί ν γάπ νά προχωρήσ τόν φωτεινόν χρον τς ναστάσεως, διά νά λάβ τήν ξ ατς χάριν τς φθαρσίας καί θεώσεως. νθρωπος δέν σύρεται βιαίως πό το Θεο (Ματθ. 16, 24) ες τήν χάριν τς λυτρώσεως. ν τοιοτον νδεχόμενον θά πετέλει παντελ ρνησιν καί καταστροφήν το λου χριστιανικο οκοδομήματος. Τριαδικός Θεός εναι πηγή παντός πνεύματος καί πάσης λευθερίας. ξ ατο πορρέει καί ες ατόν πληροται πσα δέα λλόγου θικς τάξεως. ν τ τάξει ταύτ τό στοιχεον τς λευθερίας εναι δεσπόζον καί κυριαρχικόν. ν τ κράτει τς χάριτος προσέλευσις το νθρώπου πρέπει νά εναι βίαστος καί λευθέρα. Τότε μόνον δύναται νά καταξιωθ πιστός ες τάς φωτεινάς διαστάσεις τς θεώσεως, ταν δηλαδή θελήσ τοτο, καί ργασθ πρός τοτο, βοηθούμενος πάντοτε πό τς γιαστικς δυνάμεως καί γάπης το Θεο.

πό τς ναστάσεως το Χριστο μέχρι τς ν τ θεώσει ναστάσεως το νθρώπου πάρχει βεβαίως πόστασις, τήν ποίαν νθρωπος φείλει λευθέρως νά καλύψ. τελείωσις ναπόκειται μόνον ν τ βασιλεί το Θεο. Τότε μόνον θά σταματήσ κατά τς μαρτίας γών το πιστο καί πέρ τς θικς τελειώσεως ατο προσπάθειά του. ν τ θεί Βασιλεί συνδόξασις το πιστο ποτελε τόν σχατον λόγον τς πάρξεως καί το προορισμο το νθρώπου. Διά τοτο καί ερός μνδός δέεται πρός τόν Χριστόν.«ατός με συνδόξασον Σωτήρ, ν τ βασιλεί σου».

 νδρέου Θεοδώρου


πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου