Πέμπτη 2 Μαΐου 2019

«Νῦν πάντα πεπλήρωται φωτός…»




ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ




«Νν πάντα πεπλήρωται φωτός, ορανός τε καί

γ, καί τά καταχθόνια.ορταζέτω γον πσα

κτίσις, τήν γερσιν Χριστο, ν στερέωται.»

Τό νν—τό τώρα —ντιδιαστέλλεται πρός τό πρότερον, τό χρι τοδε, ν ταυτοχρόνως συνάπτεται διαστάτως, ς φετηρία διαίρετος το διακόπου μέλλοντος, μετά το εί. Τό πρότερον τό χρι τοδε, δέν το μοιρον τς σωστικς χάριτος καί νεργείας το Θεο. μως νέργεια ατη δέν το σωτήριος καί λυτρωτική, λλά παιδαγωγική μόνον καί εσαγωγική ες τό μυστήριον τς ν τ σαρκώσει το Λόγου σωτηριώδους οκονομίας το Θεο (βρ. 1, 1). Τό πρότερον κυριαρχετο μλλον πό τν δυνάμεων το σκότους, α ποαι πελύθησαν πό τς προγονικς παραβάσεως ν τ δέμ (φεσ. 2, 3). το περίοδος στυγνς δουλείας το νθρώπου πό τόν ζυγόν τς μαρτίας (Ρωμ. 7, 23) καί το διαβόλου. Τό πρότερον χρι τοδε, ς προγονική κληρονομία ζόφου καί ρς φανίσθη διά το λαμπροφόρου νν τς ναστάσεως. ς φύσις δέ προϊοσα στορικς κ τς σφύος το δάμ καθαίρεται ν τ γέρσει, ποβάλλουσα τήν κακομορφίαν καί τό ασχος τς μαρτίας. Τό πρότερον χρι τοδε μεταστοιχειοται καί μεταρρυθμίζεται ν τ καιν αἰῶνι, ποος νατέλλει κ το νεγμένου τς Νέας δέμ μνήματος. Τό νν συνδέει τό πρότερον καί τό στερον, μεταχαλκεύει τόν στορικόν χρόνον ες μίαν εθύγραμμον μυστηριακήν γραμμήν κβάλλουσαν ες τόν τέρμονα αἰῶνα τς Βασιλείας. κενο τό ποον προεχόντως χει σημασίαν εναι τό νν τς νέας οκονομίας, τό νν τς πείρου ληθείας, τς σωστικς καί νακαινιστικς νεργείας το Θεο, ποία ο μόνον οσιοποιε, λλά καί καθαίρει καί ξωραζει καί πλουτίζει τά ντα. πό το νδόξου μνήματος νατέλλει ντως ζωή, λήθεια το ντος, αθεντική γνησιότης το πλάσματος, νάργεια τς δυνάμεως, τς χρηστότητος, τς σοφίας καί τς γάπης το Θεο. πό το μνήματος φύσις νατέλλει ληθής καί ραία, λευθέρα τς παρασιτικς παρουσίας τς φθορς, το ξένου καί πιγεννηματικο στοιχείου τς μαρτίας, τς μαυρώσεως καί το ζόφου το θανάτου.

Τώρα, λα εναι γεμτα πό φς, καί ο ορανοί καί γ καί τά ποχθόνια. Ο ορανοί ς τό περίφωτον νδιαίτημα τν σωμάτων γγέλων (Ματθ. 18, 10. 22, 30. 24, 36) καί τν τεθνεώτων γίων. γ ς τό πεδίον τς νθέου στρατεύσεως τν δικαίων καί ς ρατή κφρασις (ς κκλησία) τς θείας Βασιλείας. Καί τά ποχθόνια ς χρος που φυλάσσοντο πάντων τν τεθνεώτων τά πνεύματα. Τό φς τς ναστάσεως, ς βολίς πειροδύναμος καί θεία ξακοντισθεσα κ τς λελαμπρυσμένης ποστάσεως το Λυτρωτο, στραψε μέν πί τς γς, πως πειρος φωτοχυσία της κατήστραψε καί τούς ορανούς νω, ν συγχρόνως περιέλαμπε τά ποχθόνια κάτω, τό σκοτεινόν καί μειδές βασίλειον το θανάτου. Ἅιδης μφοβος πέστρεψε τό πρόσωπον ατο κ τς φωτεινότητος το παραδόξου πισκέπτου του. Τά ρνεα το θανάτου, τά συνηθισμένα ες τό σκότος τς φθορς, δεχθέντα ες τούς φθαλμούς των τόν προβολέα το πείρου θείου φωτός, κρώζοντα γκατέλειψαν τάς παισίας φωλεάς των, ν τά μματα τν πεπεδημένων, τν τηρουμένων ες τούς φεγγες θαλάμους τς φθορς, ποτινάξαντα τήν παλαίωσιν το σκότους, δέχθησαν τό φς τς χαρς καί τς ζως. Τό φς δέ τό ποον τό σύμπαν τόσον πλουσίως δέχθη ες τάς καθολικάς διαστάσεις του, δέν το φς φυσικόν καί γχρονον, λλά τό φς τς μακαρίας δόξης τς Τριάδος, τό ποον διακονε ες τόν κόσμον νσαρκος Λόγος το Θεο (Ματθ. 4, 16. Λουκ. 2, 32. ω. 1, 9. 8, 12). το τό φς τς Ζως, Λόγος τς Ζως, ν τ ποί συνίσταται πν τό πεποιημένον καί γχρονον. Τό φς τς ναστάσεως, ς πειρόδωρος πλοτος τς οσίας το Θεο, καλύπτει ν τ νν τς νέας οκονομίας τό διον πλαστούργημα, πασαν τήν κτίσιν, ρατήν καί όρατον, λόκληρον το εναι καί το ντος τήν περιοχήν. πό τήν θαλπωρήν το θείου φωτός τς ναστάσεως λόκληρος κόσμος ναζ, δίως ο ν πίστει οκειούμενοι τήν μυστικήν παρουσίαν του καί τήν ζωογόνον πενέργειάν του! (Φιλιπ. 2, 15).

καταλάμπρυνσις ατη τς κτίσεως ποτελε φυσικς δι᾿ ατήν ατίαν φυσικς χαρς καί πανηγύρεως. Διά τοτο καί ερός μνδός παραινε. «ορταζέτω γον πσα κτίσις, τήν γερσιν»!



 νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου