Σάββατο 12 Ιουνίου 2021

Η προπαγάνδα και η είδηση σαν εμπόρευμα

 


Όσοι ενηλικιώθηκαν τις δυο τελευταίες δεκαετίες συνήθισαν σε ένα είδος αντιδημοφιλούς μιντιακής προπαγάνδας, η οποία αναπαρήγαγε τις θέσεις της ΕΕ, της τρόικας και αρκετών ελληνικών και ξένων τραπεζών. Σε αυτή την περίοδο, οι ενημερωτικοί όμιλοι λειτουργούσαν πρωτίστως σαν αναμεταδότες της κυρίαρχης ιδεολογίας, γνωρίζοντας ότι με τη στάση τους δυσαρεστούσαν το ακροατήριό τους και έχαναν σε αναγνωσιμότητα και τηλεθέαση.

Δεν πρέπει όμως ποτέ να ξεχνάμε ότι τα ίδια μέσα ενημέρωσης διατηρούν και την ιδιότητα της επιχείρησης, η οποία εμπορεύεται ένα «προϊόν» που ονομάζεται πληροφορία ή είδηση. Αυτοί οι «ειδησέμποροι», όπως διαπιστώσαμε από τη δεκαετία του ‘90, δεν έχουν κανένα ηθικό ενδοιασμό προκειμένου να πουλήσουν την πραμάτεια.

 

Η κατάσταση δεν είναι πολύ διαφορετική στις μεγάλες πλατφόρμες του διαδικτύου. Πρόσφατη έκθεση του Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Ψηφιακού Μίσους (CCDH) αναφέρει ότι οι αντιεμβολιαστές απευθύνονται παγκοσμίως σε ένα ακροατήριο 62 εκατομμυρίων χρηστών του ίντερνετ, οι οποίοι μπορούν να αποφέρουν σε πλατφόρμες όπως το Facebook περίπου 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια από διαφημίσεις κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με την έκθεση, η βιομηχανία των αρνητών θησαυρίζει σε βάρος ανυποψίαστων πολιτών με δυο τρόπους:

Καταρχάς οι διασημότεροι αντιεμβολιαστές (12 από τους οποίους παράγουν περίπου το 65% των ψευδών πληροφοριών που διακινούνται στο ίντερνετ) κερδοφορούν σε μια αγορά 36 εκατομμύριων δολαρίων, τα οποία προέρχονται από χορηγίες, πωλήσεις προϊόντων κτλ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας από τους διασημότερους αρνητές, ο Robert F. Kennedy Jr. (ο οποίος έχει δεκάδες φανατικούς ακόλουθους και στην Ελλάδα) κερδίζει κάθε χρόνο 255.000 δολάρια ως πρόεδρος του διαβόητου ιδρύματος Children’s Health Defense, το οποίο καλεί τους γονείς να μην εμβολιάζουν τα παιδιά τους.

Σε δεύτερο επίπεδο, οι μεγαλύτερες πλατφόρμες, που λειτουργούν σαν αναμεταδότες των μηνυμάτων τους, μοιράζονται την πίτα των διαφημίσεων, που, όπως είπαμε, αγγίζει δυνητικά το 1,1 δισεκατομμύριο δολάρια. Όπως ανέφερε στις αρχές της χρονιάς η εφημερίδα "Guardian", το Facebook συνέχιζε να κερδοσκοπεί πουλώντας διαφημίσεις και προσφέροντας διάφορες υπηρεσίες σε τουλάχιστον 430 σελίδες αντιεμβολιαστών (με συνολικό ακροατήριο 45 εκατομμυρίων χρηστών) παρά το γεγονός ότι το ίδιο είχε επισημάνει ότι αρκετές απ' αυτές τις σελίδες προωθούσαν επικίνδυνα fake news σχετικά με τα εμβόλια.

Από νομικής απόψεως, ίσως δεν υπάρχει τίποτα μεμπτό στον ρόλο που παίζει το Facebook και άλλες πλατφόρμες σε αυτή την υπόθεση. Συνήθως μάλιστα τα ίδια μέσα προωθούν στους χρήστες τους χρήσιμες πληροφορίες από έγκυρες πηγές όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Έχοντας προγραμματίσει όμως τους αλγορίθμους τους με βασικό γνώμονα το κέρδος, μετατρέπονται σε κυρίαρχο κομιστή μηνυμάτων που θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.

 

Απόσπασμα από το άρθρο του Άρη Χατζηστεφάνου στο Sputnik με τίτλο: «Έγκλημα κατά της ανθρωπότητας: Πώς τα κυρίαρχα ΜΜΕ προωθούν τους αντιεμβολιαστές»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου