Παρασκευή 15 Απριλίου 2022

Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Λαζάρου ( π. Ἀλεξάνδρου Σμέμαν )

 


Τ προοίμιο το Σταυρο.

«Τν ψυχωφελ, πληρώσαντες Τεσσαρακοστήν, κα τν γίαν βδομάδα τ σόν πάθος, ατομεν κατιδεν Φιλάνθρωπε …».

Μ ατ τ λόγια το στιχηρο στν σπερινό τς Παρασκευς, πρν τν Κυριακ τν Βαΐων, τελειώνει Μεγάλη Σαρακοστή. Μπαίνουμε πι στν «γία βδομάδα», στν περίοδο το ορτασμο τν παθν το Χριστο, το Θανάτου κα τς ναστάσεώς Του. Περίοδος πο ρχίζει π τ Σάββατο το Λαζάρου.

Τ γεγονότα τς διπλς γιορτς, νάσταση το Λαζάρου κα εσοδος το Κυρίου στ εροσόλυμα, ναφέρονται στ λειτουργικ κείμενα σν «προοίμιο το Σταυρο». τσι, γι ν καταλάβουμε καλύτερα ατ τ γεγονότα, θ πρέπει ν τ δομε μέσα στ πλαίσια τς Μεγάλης βδομάδας.

Τ κοιν πολυτίκιο τν δύο ατν μερν: «Τν κοινν νάστασιν πρ το σο πάθους πιστούμενος, κ νεκρν γειρας τν Λάζαρον, Χριστ Θεός…» μς βεβαιώνει, μ κατηγορηματικ τρόπο, γι τν λήθεια τς κοινς νάστασης. Εναι πολ σημαντικ τι μία π τς μεγάλες γιορτς τς κκλησίας μας, θριαμβευτικ εσοδος το Κυρίου στ εροσόλυμα, γίνεται δηγς στν πορεία μας μέσα στ σκοτάδι το Σταυρο. τσι τ φς κα χαρ λάμπουν χι μόνο στ τέλος τς Μεγάλης βδομάδας λλ κα στν ρχή της. Τ φς κα χαρ φωτίζουν ατ τ σκοτάδι κα ποκαλύπτουν τ βαθ κα τελικ νόημά του.

λοι σοι εναι ξοικειωμένοι μ τν ρθόδοξη λατρεία γνωρίζουν τν διότυπο, σχεδν παράδοξο, χαρακτήρα τν κολουθιν το Σαββάτου το Λαζάρου. Εναι, θ λέγαμε, Κυριακ κα χι Σάββατο, δηλαδ χουμε μέσα στ Σάββατο ναστάσιμη κολουθία. Ξέρουμε τι τ Σάββατο εναι βασικ φιερωμένο στος τεθνετες κα Θεία Λειτουργία γίνεται στ μνήμη τους. μως τ Σάββατο το Λαζάρου εναι διαφορετικό. χαρ πο διαποτίζει τς κολουθίες ατς τς μέρας τονίζει να κεντρικ θέμα: τν περχόμενη νίκη το Χριστο κατ το δη.

δης εναι βιβλικς ρος πο χρησιμοποιεται γι ν ρίσει τ θάνατο μ τν παγκόσμια δύναμή του, πο μ τ διαπέραστα σκότη κα τ φθορ καταπίνει κάθε ζω κα δηλητηριάζει λόκληρο τ σύμπαν. λλ τώρα, μ τν νάσταση το Λαζάρου, «θάνατος ρχίζει ν τρέμει». κριβς π δ ρχίζει ποφασιστικ μονομαχία νάμεσα στ Ζω κα τ Θάνατο κα μς προσφέρει τ κλειδ γι μία πλήρη κατανόηση το λειτουργικο μυστηρίου το Πάσχα.

Στν πρώτη κκλησία, τ Σάββατο το Λαζάρου νομαζόταν «ναγγελία το Πάσχα». Πραγματικ ατ τ Σάββατο ναγγέλει, προμηνύει, τ πέροχο φς κα τ γαλήνη το πομένου Σαββάτου, το γίου κα Μεγάλου Σαββάτου, πο εναι μέρα το Ζωηφόρου Τάφου.

Τ πρτο μας βμα ς εναι προσπάθεια ν καταλάβουμε τ ξς: Λάζαρος, φίλος το ησο Χριστο, εναι προσωποποίηση λου το νθρωπίνου γένους κα φυσικ κάθε νθρώπου ξεχωριστ. Βηθανία, πατρίδα το Λαζάρου, εναι τ σύμβολο λου το κόσμου, εναι πατρίδα το καθενός. καθένας π μς δημιουργήθηκε ν εναι φίλος το Θεο κα κλήθηκε σ’ ατ τ θεϊκ Φιλία πο εναι γνώση το Θεο, κοινωνία μαζί Του, συμμετοχ στ ζωή Του. «ν ατ ζω ν, κα ζω ν τ φς τν νθρώπων» (ω. 1, 4). Κα μως ατς φίλος ( νθρωπος), τν ποο τόσο γαπάει Θες κα τν ποο μόνο π γάπη δημιούργησε, δηλαδ τν φερε στ ζωή, τώρα καταστρέφεται, κμηδενίζεται π μία δύναμη πο δν τ δημιούργησε Θεός: τ θάνατο. Θες συναντάει μέσα στν κόσμο, πο Ατς δημιούργησε, μία δύναμη πο καταστρέφει τ ργο Του κα κμηδενίζει τ σχέδιό Του. τσι κόσμος δν εναι πι παρ θρνος κα πόνος, δάκρυα κα θάνατος.

Πς εναι δυνατν ατό; Πς συνέβηκε κάτι τέτοιο; Ατ εναι ρωτήματα πο διαφαίνονται στ λεπτομερ διήγηση πο κάνει ωάννης στ Εαγγέλιό του γι τν ησο Χριστ ταν φτασε στν τάφο το φίλου Του Λαζάρου. «Πο τεθείκατε ατόν; λέγουσι ατ· Κύριε ρχου κα δε. δάκρυσεν ησος». (ω. 11, 35). Γιατί, λήθεια, Κύριος δακρύζει βλέποντας τ νεκρ Λάζαρο φο γνωρίζει τι σ λίγα λεπτ διος θ το δώσει ζωή; Μερικο Βυζαντινο μνογράφοι βρίσκονται σ μηχανία σχετικ μ τ ληθιν νόημα ατν τν δακρύων. Μιλνε γι δάκρυα πο χύνει νθρώπινη φύση το Χριστο, ν δύναμη τς νάστασης νήκει στ θεϊκή Του φύση. ρθόδοξη μως κκλησία μς διδάσκει τι λες ο πράξεις το Χριστο ταν «Θεανδρικές», δηλαδ θεϊκς κα νθρώπινες ταυτόχρονα. Ο πράξεις Του εναι πράξεις νς κα το ατο Θεο-νθρώπου, το σαρκωμένου Υο το Θεο. Ατός, λοιπόν, πο δακρύζει δν εναι μόνο νθρωπος λλ κα Θεός, κα Ατς πο καλε τν Λάζαρο ν βγε π τν τάφο δν εναι μόνο Θες λλ κα νθρωπος ταυτόχρονα. πομένως ατ τ δάκρυα εναι θεία δάκρυα. ησος κλαίει γιατί βλέπει τ θρίαμβο το θανάτου κα τς καταστροφς στν κόσμο τ δημιουργημένο π τν Θεό.

«Κύριε, δη ζει…», λέει Μάρθα κα μαζί της oπαρεσττες ουδαοι, προσπαθώντας ν μποδίσουν τν ησο ν πλησιάσει τ νεκρό. Ατ φοβερ προειδοποίηση φορ λόκληρο τν κόσμο, λη τ ζωή. Θες εναι ζω κα πηγ τς ζως. Ατς κάλεσε τν νθρωπο ν ζήσει μέσα στ θεία πραγματικότητα τς ζως κα κενος τώρα «ζει» (μυρίζει σχημα). κόσμος δημιουργήθηκε ν ντανακλ κα ν φανερώνει τ δόξα το Θεο κα κενος «ζει»…

Στν τάφο το Λαζάρου Θες συναντ τ Θάνατο, τν πραγματικότητα πο εναι ντ-ζωή, πο εναι διάλυση κα πόγνωση. Θες συναντ τν χθρό Του, ποος το πέσπασε τν κόσμο Του κα γινε διος «ρχων το κόσμου τούτου». Κα λοι μες πο κολουθομε τν ησο Χριστ καθς πλησιάζει στν τάφο το Λαζάρου, μπαίνουμε μαζί Του στ «δική Του ρα» («δο γγικεν ρα…»)· στν ρα γι τν ποία πολ συχν εχε μιλήσει κα τν εχε παρουσιάσει σν τ ποκορύφωμα, τ πλήρωμα λοκλήρου το ργου Του.

Σταυρός, ναγκαιότητά του κα τ παγκόσμιο νόημά του ποκαλύπτονται μ τν πολ σύντομη φράση το Εαγγελίου: «κα δάκρυσεν ησος…». Τώρα μπορομε ν καταλάβουμε γιατί δάκρυσε : γαποσε τ φίλο Του Λάζαρο κα γι’ ατ εχε τ δύναμη ν τν φέρει πίσω στ ζωή. δύναμη τς νάστασης δν εναι πλ μία θεϊκ «δύναμη ατ καθ’ αυτήν», λλ εναι δύναμη γάπης, μλλον γάπη εναι δύναμη.

Θες εναι γάπη κα γάπη εναι Ζωή. γάπη δημιουργε Ζωή… γάπη, λοιπόν, εναι κείνη πο κλαίει μπροστ στν τάφο κα γάπη εναι κείνη πο παναφέρει τ ζωή. Ατ εναι τ νόημα τν θεϊκν δακρύων το ησο. Μέσα π’ ατ γάπη νεργοποιεται κα πάλι· ναδημιουργε, πολυτρώνει, ποκαθιστ τ σκοτειν ζω το νθρώπου: «Λάζαρε, δερο ξω!..» Προσταγ πολύτρωσης. Κάλεσμα στ φς. κριβς γι’ ατ τ Σάββατο το Λαζάρου εναι τ προοίμιο κα το Σταυρο, σν τ μέγιστη θυσία τς γάπης, κα τς νάστασης, σν τν τελικ θρίαμβο τς γάπης.

 π. λεξάνδρου Σμέμαν

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου