Δευτέρα 11 Απριλίου 2022

"Θέλουμε, λέει, νὰ καθίσωμε ὁ ἕνας στὰ δεξιὰ κι ὁ ἄλλος ἀριστερά σου." (Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου)

 

ταν ρθε π τ Γαλιλαία, δν νεβαίνει μέσως στ εροσόλυμα. θαυματούργησε πρτα, κλεισε τ στόματα τν ουδαίων, συνομίλησε μ τος μαθητάς του· πάνω στ θέμα τς κτημοσύνης. «ν θέλης ν εσαι τέλειος, λέει, πούλησε τ πάρχοντά σου»· κα τς παρθενίας. «ποιος μπορε ν καταναοήση, ς κατανοήση»· κα τς ταπεινοφροσύνης· «ν δν ναπλεύσετε τ ζωή σας κα δ γίνετε σν παιδιά, δ θ μπτε στ βασιλεία τν ορανν. Συνωμίλησε κόμα κι πάνω στ θέμα τς δ νταμοιβς· «ποιος φησε σπίτια δελφούς, δελφές, θ λάβη τ κατονταπλάσια στ ζω ατή». Κα γι τς μοιβς κε, «Κα θ κληρονομήσετε ζων αώνια».

Τότε φέρνει στ σκέψη του τέλος τν πόλη, κα σκοπεύοντας ν’ νεβ, ναφέρεται πάλι στ πάθος του. πειδ δν θελαν ν γίνη ατό, ταν  φυσικ ν τ ξεχνον κα γι’ ατ τος τ θυμίζει διάκοπα, θέλοντας ν συνηθίση τν ψυχή τους μ τς συχνς πομνήσεις κα ν μετριάση τ λύπη τους. Μιλε μαζί τους διαίτερα κατ’ νάγκη· δν  πρεπε λόγος ατς ν’ νακοινωθ μ σαφήνεια· κανένα κέρδος δν προέκυπτε π’ ατό.  Γιατ ν ατ προκαλοσαν ταραχ στος μαθητς πο κουαν, πολ περισσότερον θ τάραζαν τ λαό.  Καλά, κα δν επώθηκαν κα στος πολλούς; θ ρωτοσε   κανείς. Επώθηκαν λλ χι μ τση σαφήνεια.  Κατεδαφίσετε, επε, ατν τ να κα σ τρες μέρες θ τν ψώσω πάλι. Κι λλο· Σημάδι ζητε ατ γενι κα σημάδι δ θ τς δοθ, παρ τ σημάδι το ων. Κα λλη φορά· λίγο κόμα διάστημα θ εμαι μαζί σας· πειτα θ μ ζητήσετε κα δ θ μ βρτε.

Στος μαθητάς του μως δ μίλησε τσι. πως φανέρωσε τ λλα πι καθαρ, τ διο κα τοτο. Κα ν πολλο δν κατανοοσαν τ νόημα τν λόγων του, τί χρειαζόταν κα ν τος μιλ; Γι ν νιώσουν πειτα, τι μ προηγούμενη γνώση βάδιζε πρς τ πάθος κα μ τ θέλησή του· χι π γνοια, οτε π νάγκη. Στος μαθητάς του δν κανε τν παραγγελία γι’ ατ μόνο. λλ  γι τ λόγο πο επα: Ν προετοιμαστον μ τν προσμον κα ν βαστήξουν εκολώτερα τ πάθος·  μν ρθη προσδόκητο κα τος ταράξη περβολικά. Κα γι’ ατ στν ρχ τος μιλοσε γι τ θάνατο μόνο. Κι ταν τ καλοστοχάστηκαν κα ξοικειώθησαν μ τν δέα του, προσθέτει κα τ λλα· τι θ τν παραδώσουν στ θνη, τι θ τν μπαίξουν κα θ τν μαστιγώσουν. λλ κα γι τοτο κόμα· ταν δονε τι πραγματοποιήθηκαν τ δυσάρεστα, ν δηγηθον π’ ατ κα στν προσδοκία τς ναστάσεως. Γιατ ατς πο δν κρυψε τ λυπηρά, κι σα θεωρονται ντροπή, ελογα θ γινόταν πιστευτός κα τ εχάριστα. Πρόσεξε κα τ σοφ χρονικ οκονομία το πράγματος. Δν τος μίλησε π τν ρχ, γι ν μν τος ταράξη. Οτε πάλι τν ρα τς κτελέσεως, γι ν μν τος προκαλέση διπλ ναστάτωση. Τος μίλησε, ταν τος εχε δώσει ρκετ δείγματα τς δυνάμεώς του·  ταν τος δωσε μεγάλες ποσχέσεις γι τν αώνια ζωή, τότε εσάγει κα τ λόγο γι’ ατ κα μία κα δύο κα πολλς φορς, συνδυάζοντάς τον μ τ θαύματα κα τς διδαχές του.

 λλος εαγγελιστς λέγει τι φέρνει μάρτυρες, κα τος προφτες. λλος τι κι ατο κόμα δν νοοσαν τος λόγους του λλ μεναν μυστικο κα γι’ ατος κι τι θαμπωμένοι τν κολουθοσαν. Χανόταν λοιπόν, συμπεραίνει, τ κέρδος τς παραγγελίας. ν δν γνώριζαν τ περιεχόμενο σων εχαν κούσει, δν μποροσαν κα ν περιμένουν· κι ν δν περίμεναν πς ν προετοιμασθον μ τς λπίδες; λλη μεγαλύτερη πορία διατυπώνω γώ·  ν δν γνώριζαν πς λυπονταν; Πς λεγε Πέτρος· Σ καλό σου, μακρι ατ π σένα; Τί σημαίνει λοιπν ατ; γνώριζαν τι θ πεθάνη κι ς μ ξεραν καθαρ τ μυστήριο τς οκονομίας. Οτε τν νάσταση γνώριζαν οτε σα μελλε ν κατορθώση. Κα τοτο ταν κρυμμένο π’ ατούς. Γι’ ατ κα λυπονταν. Εχαν δε μερικος, πο εχαν ναστηθ π λλους. Ποτ δν εδαν μως κάποιον ν ναστήση τν αυτ του κα μάλιστα μ τρόπο πο ν μν ξαναπεθάνη πιά. Ατ δν ταν κατανοητ κι ς λεγόταν πολλς φορές. κόμα, δν γνώριζαν καθαρ τν δια τν ννοια το θανάτου κα τν τρόπο, τς πραγματοποιήσεώς του. Γι’ ατ κα τν κολουθοσαν θαμπωμένοι. Κι χι μονάχα γι’ ατό·  νομίζω τι τος ξάφνιαζε κι λας, καθς μιλοσε γι τ πάθος του.

β΄. στόσο κανένα π’ ατ δν τος δινε λίγο θάρρος, κι ς κουγαν διάκοπα γι τν νάσταση. Γιατ κτς π τ θάνατο, τος νησυχοσε πεβολικ κα τοτο· τι κουγαν πς θ τν μπαίξουν κα θ τν μαστιγώσουν κα σα λλα παρόμοια. ταν φεραν στ νο τ θαύματα, τος δαιμονισμένους πο λευθέρωσε, τος νεκρος πο σήκωσε, λα τ λλα πο θαυματουργοσε κι πειτα κουσαν κι ατά, νιωθαν κπληξη γιατ ατς πο πραττε ατ τ θαύματα θ πάθαινε ατ τ παθήματα.  Γι’ ατό κι πεφταν  σ πότοματα. Τώρα πίστευσαν κι πειτα δν δυσπιστοσαν κα δν μποροσαν ν ντιληφθον τος λόγους. Γι’ ατ δν ντιλήφθηκαν καθαρ τ λόγο, στε μέσως τ πλησίασαν ο γιο το Ζεβεδαίου κα το μίλησαν γι τν πρωτοκαθεδρία· Θέλουμε, λέει, ν καθίσωμε νας στ δεξι  κι λλος ριστερά σου. Πς λοιπν ατς Εγγελιστς λέει τι πλησίασε μετέρα; Κα τ δύο εναι πιθανά. Πραν τ μητέρα τους, γι ν κάμουν τν παράκληση τους πι ποτελεσματικ κι τσι ν κάμψουν τ Χριστό. τι εναι ληθιν τοτο πο επα -ταν  δική τους ατηση κι π ντροπ πορβάλουν τ μήτερα- προσέξετε πς Χριστς πευθύνει σ’ ατος τ λόγο.

ς δομε καλύτερα τί ζητον πρτα, κα μ ποιό σκοπό, κα πς  ρθαν στ σκέψη ατή. Πς ρθαν στ σκέψη ατή; βλεπαν ν δέχωνται τιμ μεγαλύτερη π τος λλους κα τος γεννήθηκε λπίδα τι θ πιτύχουν κα τν ατησή τους ατή. λλ τί εναι ατ πο ζητον; κουσε κάποιον λλον εαγγελιστ πο τ ποκαλύπτει φανερά. Βρίσκονταν κοντ στν ερουσαλμ κι νόμιζαν τι π στιγμ σ στιγμ θ φανερωνόταν βασιλεία, γι’ ατ τ ζητοσαν. Νόμιζαν τι ατ ταν πολ κοντ κι τι π τ φύση της λικ κι ταν πολάμβαναν ατ πο  ζητοσαν, δ θ δοκίμαζαν κανένα λυπηρό. Γιατ δν τ ζητοσαν μόνο γι τν αυτό της λλ κα ν’ ποφύγουν δυσκολίες. Γι’ ατ κι Χριστς τος πομακρύνει πρτα π’ ατς τς σκέψεις, συνιστώντας τους ν περιμένουν σφαγς κα κινδύνους κα τ σχατα δεινά. Μπορετε, τος λέει, ν πιτε τ ποτήρι πού πίνω; Κανένας στόσο ς μ σκανδαλιστ γι τν τέλεια τν ποστόλων.

Δν εχε κόμα συντελεσθ σταύρωση, οτε ταν δοσμένη χάρη. Κι ν θέλης ν μάθης τν ρετή τους, σπούδασέ τους πειτ’ π’ ατ κα θ τος ερης νώτερους π κάθε πάθος. Γι’ ατ φανερώνει τ λαττώματά τους γι ν καταλάβης τν λλαγ πο δέχτηκαν π τ χάρη. τι δ ζητοσαν τίποτα πνευματικό, οτε κι εχαν κάποια δέα γι τν βασιλεία τν ορανν εναι φανερό τοτο. ς δομε μως κα πς πλησιάζουν κα τί λένε. Θέλομε, λέει τ Εαγγέλιο, ν μς παραχωρήσης ,τι σο ζητήσουμε. Κι Χριστς τούς ρωτάει, Τί θέλετε; χι πειδ δν γνώριζε λλ γι ν τος ναγκάση ν’ ποκριθον κα ν ποκαλύψη τν πληγ κα τσι ν βάλη πάνω τ  φάρμακο. Κι ατο κατακόκκινοι π τν ντροπή, γιατ τος κινοσε νθρώπινο πάθος, τν πραν ξεχωριστά, μακρυ π τος λλους κα τν παρακάλεσαν. Γιατ λέει τι προχώρησαν, στε ν μ γίνη τ πργμα λοφάνερο στος μαθητς κι τσι επαν ,τι πιθυμοσαν. Κα πειδ κουαν, Θ καθίσετε σ δώδεκα θρόνους, πιθυμοσαν κατ τ γνώμη μου τ πρωτεο τς συμπαρακαθήσεως ατς. ξεραν τι εχαν τν προτίμηση π τος λλους. Φοβονται μως τν Πέτρο κα λένε· Πς ν καθίση νας στ δεξι κι λλος ριστερά σου. Τν βιάζουν λέγοντας, Πές.  Κι κενος κάνοντας γνωστό, τε δν ζητοσαν τίποτα πνευματικό, οτε θ τολμοσαν ν ζητήσουν τόσο μεγάλο πργμα, ν ξεραν τί ταν ατ πο ζητοσαν, τος λέει· Δν ξέρετε τί ζηττε. Πόσο μεγάλο, πόσο πέροχο, πόσο νώτερο κι π τς γγελικς δυνάμεις. Προσθέτει πειτα·  Μπορετε ν πιτε τ ποτήρι πο εναι ν πι κα ν δεχττε τ βάπτισμα, πο θ δεχτ;

Βλέπετε πς τος πομακρύνει μέσως π τ σκέψη τους, μιλντας π τ ντίθετα; Μο κάμετε λόγο γι τιμς κα στεφάνωμα, τος λέει. Σς μιλ γ γι γνες κι δρτες. Ατ δν εναι ρα τν πάλθων οτε θ φανερωθ τώρα κείνη δόξα μου· τ παρν εναι σφαγ κα πόλεμοι κα κίνδυνοι. Προσέξετε κόμα πς μ τν τρόπο τς ρωτήσεως κα τος παρακινε κα τος  λκύει.  Δν τος επε, Μπορεταε ν πομείνετε τ σφαγή; Μπορετε ν χύσετε τ αμα σας; Τος επε·  Μπορετε ν πιτε τ ποτήρι; Κι πειτα λκύοντας τους· πο εναι ν πι. Γι ν γίνουν πι πρόθυμοι μ τ συνδεσμό τους μ’ κενον.  Κι ποκαλε τ πάθος του βάπτισμα, δείχνοντας τι θ προκύψη μεγάλος καθαρμς στν οκουμένη π’ ατό. Μπορομε, το πάντησαν, περιμένοντας ν’ κούσουν τ να στν ατησή τους. Κι κενος·  Τ ποτήρι ν τ πιτε κα ν δεχττε τ βάπτισμα πο θ δεχτ. Τος προφητεύει μεγάλα γαθά, τι θ’ ξιωθον τ μαρτύριο κα θ πάθουν ,τι κι ατός·  θ τελειώσετε τ ζωή σας μ βίαιο θάνατο, θ εστε σ’ ατ συμμέτοχοί μου. Ν καθίσετε μως δεξι κα ριστερά μου, δν εναι δικαίωμά μου ν σς τ παραχωρήσω. Τ δίνει Πατέρας σ’ ατος γι ποιους τ τοίμασε.

γ΄. φο τόνωσε τς ψυχές τους κα τς νέβασε ψηλότερα κα τς ξασφάλισε π τ λύπη, τότε διορθώνει τν ατησή τους. λλ τί σημαίνει τωρινός λόγος; Δύο πράγματα ζητον ο πολλοί·  ν χη τοιμαστ γι μερικος παρακάθιση στ δεξι του κα δεύτερο ν Κύριος τν λων δν εναι Κύρος ν κάμη παραχώρηση σ  κείνους, γι σους γιεν προετοιμασία. Τί σημαίνει λοιπόν λόγος; ν παντήσωμε στ πρτο, θ’ οσαφηνισθ κα τ δεύτερο. Τ πρτο λοιπν σημαίνει τι κανένας δ θ καθίση δεξι κι ριστερά του. Εναι γι λους πλησίαστος θρόνος ατός. Δ λέγω γι τούς νθρώπους κα τος γίους κα τος ποστόλους μονάχα λλ κα γι τος γγέλους κα τος ρχαγγέλους κα λες τς δυνάμεις το ορανο. Παλος τ  θεωρε σν ξαιρετικ τιμ πρς τ Μονογεν ταν λέη·  Σ ποιόν π τος γγέλους επε ποτέ, κάθισε στ δεξιά μου; κόμα κα στος γγέλους λέει· Ατς πο κάμει τος γγέλους του πνεύματα. ν στ γιό του, Θρόνος σου, Θεός.  Πς λέει λοιπόν, Δν νήκει σ’ μένα ν σς δώσω τν παρακάθηση στ δεξι κα στ’ ριστερά μου; πειδ σαν μεγάλα πρόσωπα ατο πο θ κάθονταν; χι βέβαια. λλ ποκρίθηκε σύμφωνα μ τν ντίληψη ατν πο ρωτοσαν, συγκατεβαίνοντας στ διανοητικό τους πίπεδο. Γιατ δν εχαν δέα π τν ψηλ κενο θρόνο κα τ κάθισμα στ δεξι το Πατέρα, φο γνοοσαν κα τ πολ χαμηλ π’ ατά, πο τ εχαν καθημεριν στ’ ατιά τους. να ζήτοσαν μόνο, ν’ πολαύσουν τ πρωτεα κα ν σταθον μπροστ π τος λλους κα ν μν πάρχη κοντινώτερος σ’ κενον π’ ατούς.

Ατ επα κα πρν π λίγο·  κουσαν δώδεκα θρόνους κα χωρς ν γνωρίζουν τ σημασία το λόγου, πιδίωξαν τ προκάθισμα. δο τ νόημαα τν λόγων το Χριστο. Θ βρτε θάνατο γι μένα, κα θ θυσιασττε γι τ κήρυγμα κα θ γίνετε μέτοχοι στ πάθος μου. Δν φτάνει μως ατ ν σς δώση τν πόλαυση το προκαθίσματος κα τν κατοχ τς πρώτης θέσης. ν καποιος ρθη μ τ εσημο το μαρτυρίου κι χοντας περισσότερες ρετς π σς, μπορε ν σς γαπ τώρα κα ν σς προτιμ π τος λλους, δ θ παραμερίσω μως κενον πο τν διαλαλον τ ργα του, γι ν δώσω τ πρωτεα σ σς.  Δν τος μίλησε τσι στόσο, γι ν μν τος λυπήση. Μ’ ανιγματικ μως κφραση πονοε λέγοντας τ διο. Θ πιτε τ δικ μου ποτήρι, κα θ δεχττε τ βάπτισμα πο δέχομαι. Ν καθίσετε μως δεξι κα ριστερά μου, δν νήκει σ’ μένα ν σς τ δώσω, μ σ’ ποιους χει τομαστ. Κα γι ποιούς τοιμάστηκε;  Γι’ ατος πο μπορον ν λάμψουν μ τ ργα τους. Γι’  ατ δν επε, δν νήκει σ’ μένα ν τ δώσω λλ στν Πατέρα μου, γι ν π κανένας τι δν χει τν δύναμη μν π τν κανότητα τς ντίδοσης. Επε μόνο, δν νήκει σ’ μένα λλ σ’ σους τοιμάστηκε.

Γι ν γίνη σαφέστερο ,τι λέω, ς τ φαρμόσωμε σ’ να παράδειγμα. ς ποθέσωμε πς πάρχει νας γωνοθέτης κι πειτα τι συμμετέχουν σ’ ατν τν γνα πολλο ριστοι θληταί. Δύο π’ ατος, πολ γνωστο στν γωνοθέτη, ρχονται κα το λένε μ τ θάρρος τς φιλίας τους.  Κάμε ν στεφανωθομε κα ν’ νακηρυχθομε μες νικηταί. Κι κενος τος λέει· Δν νήκει σ’ μένα ν σς δώσω ατ τ δρο, λλ σ’ ατος γι σους τοιμάστηκε π τος κόπους κα τν δρτα.  Θ το καταλογίσουμε τάχα δυναμία; Καθόλου βέβαια. Θ παραδεχτομε τ δικαιοσύνη κα τν προσωποληψία του.  Θ λέγαμε λοιπν πς κενος δ δίνει, χι πειδ δν μπορε λλ πειδ δ θέλει ν καταπατήση τος κανόνες τν γώνων οτε ν ταράξη τν τάξη το δικαίου.

τσι θ λεγα τι κα Χριστς χει πε, τ διο κατευθύνοντάς τους π παντο ν χουν, πειτα π τ χάρη το Θεο, τν λπίδα τς σωτηρίας κα τς προκοπς τους στηριγμένη στν πίδειξη τν δικν τους κατορθωμάτων. Γι’ ατ λέει· γι σους χει τοιμαστε. Σ ν τος λέει·  ν φανον λλοι καλύτεροί σας; Κι ν πιτύχουν ργα νώτερα; Μήπως πειδ γίνατε μαθηταί μου, γι’ ατ κα θ’ πολαύσετε τ πρωτεα, χωρς ν φαντε ξιοι τς κλογς μου; τι ατς εναι Κύριος τν λων, φαίνεται π τ τι λόκληρη κρίση εναι ργο του τσι λέει στν Πέτρο. γ θ σο δώσω τ κλειδι τν ορανν. Κι Παλος τ διο λέει·  Μο πομένει στέφανος τς δικαιοσύνης, πο θ μο τν δώση Κύριος, δίκαιος κριτής, τν μέρα κείνη.  Κι χι σ’ μένα μονάχα, λλ σ’ λους πο πιθύμησαν τν πιφάνειά του. Κι χει γίνει πιφάνεια το Χριστο.  Κι εναι σ’ λους φανερ τι κανένας δ θ σταθ πι μπροστ π τν Παλο.

Μν πορήσης ν κφράστηκε γι’ ατ μ κάποια σάφεια. Οκονομοσε τν ποτροπ τους π τ ν τν νοχλον νώφελα γι πρωτεα. ταν νθρώπινο τ πάθος τους κα δν θελε συνάμα ν τος λυπήση· τ πετυχαίνει μ τν σάφεια κα τ δύο. Τότε γανάκτησαν ο δέκα γι τος δύο. Πότε τότε; ταν τος καμε τν πιτίμηση. σπου Χριστς δν εχε βγάλει πόφαση, δν γανακτοσαν. βλεπαν τ προτίμηση σ’ ατούς, τ δέχονταν μως κα σιωποσαν, πειδ σέβονταν κα τιμοσαν τ Δάσκαλο. Κι ν δοκίμαζαν μέσα τους κάποια λύπη, δν τολμοσαν ν τ φανερώσουν. Κάτι νθρώπινο εχαν πάθε κα μ τ Πέτρο, ταν δωσε τ δίδραχμα, λλ δ θύμωσαν· ρώτησαν μόνο. Ποιός εναι λοιπν μεγαλύτερος; δ μως θύμωσαν, πειδ ατησή  γινε π τος μαθητάς. Μ κι δ πάλι δν γανακτον μέσως, μόλις τ ζήτησαν, λλ ταν Χριστς τος πιτίμησε κα τος επε τι δ θ πολαύσουν τ πρωτεα, ν δν κάμουν τν αυτό τους ξιο γι’ ατό.

δ΄. Εδες τν τέλεια λων; Κι ατν πο ξεσηκώνονταν ναντίον τν δέκα κι κείνων πο φθονοσαν τος δύο. Δεξε μού τους μως πειτα, πως επα κα θ τος δς λεύθερους π τ πάθη ατά. κουσε λοιπν πς διος ωάννης, ατς πο τώρα ρθε γι τ πρωτεα, ποχωρε παντο μπροστ τν Πέτρο, ταν μιλ κα θαυματουργε μέσα στς Πράξεις τν ποστόλων. Δν κρύβει τ κατορθώματά του οτε ποσιωπ τν πολογία του, πο καμε ν λοι σιωποσαν κα τν εσοδό του στν τάφο κα θέτει τν Πέτρο μπροστ π τν αυτό του. πειδ μειναν κι ο δύο κοντά του τν ρα τς σταυρώσεως μετριάζοντας τν ατοέπαινό του λέει, τι ταν γνώριμος στν ερέα κενος μαθητής. άκωβος πάλι δν ζησε πολ πειτα. π τν ρχ νιωσε τόση φλόγα μέσα του κα παραιτντας λα τ νθρώπινα νέβηκε σ ψος περίγραπτο, στε ν θυσιαστ μέσως. τσι μ λες τς πράξεις τους φτασαν ργότερα στ κρο τς τελειότητας. Τότε μως εχαν γανακτήσει.

Κα Χριστός; φο τος κάλεσε κοντά το τος λέει·  θ τος ξουσιάσουν ο ρχοντες τν θνν. πειδ τρόμαξαν κα ταράχτηκαν, τος καταπαραΰνει πρν π τ λόγο μ τν πρόσκληση κα μ τν προσέλκυσή τους κοντά του. Γιατ ο δύο, φο ποσπάστηκαν π τν κύκλο τν δώδεκα, στέκοντα πι κοντά του κα το μιλοσαν σν σοι.  Γι’ ατ κα τος φέρνει κοντά του μ’ ατ τ σκοπ κα γι ν διακωμωδήση τ ζήτημά του κα ν τ ξεσκεπάση στος λλους, διασκεδάζοντας τ πάθος κι ατν κι κείνων. Κα δν τ μετριάζει τώρα πως πρτα. Πρτα παρουσιάζει μικρ παιδι κα τος προτρέπει ν μιμηθον τν πλότητα κα τν ταπεινωσύνη τους. δ τος προτρέπειι π τ ντίθετο ντονώτερα· ο ρχοντες τν θνν θ τος ξουσιάσουν κα ο μεγάλοι θ τος ποδουλώσουν. Δ θ γίνη μως τσι σ’ μς· λλ ποιος θέλει ν γίνη μεγάλος νάμεσά μας, ατς θ εναι πηρέτης λων. Κι ποιος θέλει ν εναι πρτος, ς εναι πι τελευταος π λους. Δείχνει πς ρωτας τν πρωτείων εναι γνώρισμα τν θνικν.  Γιατ τ πάθος εναι τυραννικ κα συνεχς νοχλε κόμα κα μεγάλους νδρες. Γι’ ατ κα χρειάζεται ντονώτερη καταδίκη κα τος γγίζει κι κείνους βαθύτερα παρουσιάζοντας ρρωστη τν ψυχή τους μ τν παράθεση τν θνν.

Μετριάζει τσι κείνων τ φθόνο κι ατν τν παραφροσύνη, σχεδν λέγοντάς τους. Μν γανακττε, γιατ τάχα σς χουν προσβάλει. Τν αυτ τους πι πολύ βλάπτουν κι ξευτελίζουν σοι ζητον τσι τ πρωτεα· βρίσκονται στν σχατη θέση. Δ γίνεται σ’ μς ,τι στος ξω. Ο ρχοντες τν θνν τος ξουσιάζουν. Στ δικό μου βασίλειο, πρτος γίνεται τελευταος. τι ατ δν εναι λόγος πλός, δέξου τν πόδειξη π σα πράττω κι σα παθαίνω. γ καμα κα κάτι περισσότερο. ν κα μουν βασιλις τν δυνάμεων το ορανο, θέλησα ν γίνω νθρωπος κα καταδέχτηκα ν περιφρονηθ κα ν ξευτελιστ. Μ δν περιωρίστηκα σ’ ατά· φτασα ς τ θάνατο. Γι’ ατ λέει· Καθς Γις το νθρώπου δν ρθε ν πηρετηθ λλ ν πηρετήση κα ν δώση τν ψυχή του ξαγορά πολλν. Κα δ σταμάτησα λέει ς δ·  λλ δωσα ξαγορ λυτρώσεως τν ψυχή μου. Κα λύτρωση ποιν; Τν χθρν μου. Σ ν ταπεινωθς, τ κάμεις γι τν αυτό σου· γ μως γι σένα.

Μ φοβηθς λοιπόν, γιατ τάχα μειώνεται ξία σου. σο κι ν ταπεινωθς, δν μπορες ν κατεβς τόσο, σο Κύριός σου. κατάβαση μως γινε νάβαση λων κι καμε ν λάμψη δόξα του. Προτο γίνη νθρωπος, ταν γνωστς στος γγέλους μόνο. ταν μως γινε νθρωπος τ δόξα δν λάττωσε λλ πρε κι λλη, το γνωρισμο του μ τν οκουμένη. Μ φοβηθς λοιπν τι  μειώνεται ξία σου, ν ταπεινωθς. ντίθετα τσι αξάνεται δόξα σου· τσι γίνεται μεγαλύτερη. Ατ εναι πύλη τς Βασιλείας. ς μν κολουθήσωμε τν ντίθετο δρόμο κι ς μν πολεμομε τν αυτ μας.

ν πιθυμήσωμε ν φανομε μεγάλοι, δ θ γίνουμε μεγάλοι λλ πι νάξιοι π’ λους. Εδες πς τος παρακινε μ τ ντίθετα παραδείγματα, δίδοντάς τους ,τι πιθυμον; Στ προηγούμενα τ δείξαμε ναλυτικά. τσι καμε κα στ περίπτωση τν φιλοχρήματων κα τν κενόδοξων. Γι ποι λόγο, ρωτάει λεες μπροστ στος νθρώπους; Γι ν κερδίσης δόξα; Μν κάμης τσι λοιπν κα θ κερδίσης δόξα ξάπαντος. Γι ποιό λόγο μαζεύεις θησαυρούς; Γι ν πλουτήσης.  Μ μαζέψης θησαυρος κα θ πλουτήσης. τσι κα δ. Γι ποι λόγο πιθυμες πρωτεα; Γι ν πηγαίνης μπροστ π τος λλους; Διάλεξε λοιπν τν τελευταία θέση κα τότε θ’ πολαύσης τ πρωτεα. ν θέλης λοιπν ν γίνης μεγάλος μν πιδιώκης ν γίνης μεγάλος κα τότε θ γίνης μεγάλος. κενο σ κάνει μικρό.

ε΄. Βλέπεις πς τος πομακρύνει π τ νόσημά τους; Μ τ ν τος δείξη τι κι π κενο ξεπέφτουν κα μ τοτο πετυχαίνουν. Γι ν’ ποφύγουν τ να κα ν πιδιώξουν τ λλο. Γι’ ατ τος θύμισε κα τ θνη· γι ν παρουσιάση τ πργμα κι π’ ατν τν πλευρ ασχρ κα σιχαμερό. Γιατ περήφανος εναι νάγκη ν ταπεινώνεται κα ντίθετα ταπεινς ν ψωθ. Ατ εναι τ ψος τ ληθιν κα γνήσιο, πο δ βρίσκεται μόνο στ νομα κα τν προσωνυμία. Κα τ ξωτερικ εναι ποτέλεσμα νάγκης κα φόβου, τοτο μως ρμόζει στ Θεό. Τοτος νθρωπος μένει νώτερος κι ς μν τν θαυμάζη κανένας, πως κι κενος πάλι εναι π’ λους πι νάξιος κι ς τν πηρετον λοι. Ατ εναι μι ναγκαστικ τιμ γι’  ατ κι εκολα διαρρέει·  λλη μως λεύθερη, γι’ ατ κα παραμένει σταθερή. ξ λλου κα τος γίους τος θαυμάζομε γι’ ατό·  πειδ ταπείνωναν τν αυτό τους περισσότερο π’ τν καθένα, ν σαν νώτεροι π λους. Γι’ ατ κι ς σήμερα μένουν στ ψηλό τους βάθρο κα μήτε θάντατος δν τ χαμήλωσε.

ν θέλης ς ξετάσωμε τ  διο πργμα κα μ συλλογισμούς. Λέμε κάποιον πς εναι ψηλς γι τ ψος το σώματός του ταν τύχη ν στέκεται σ ψηλ τόπο. μοια κα ταπεινς π τ ντίθετα. ς δομε λοιπν ποιός χει ατν τν διότητα·  λαζόνας μετριοπαθής. Γι ν δς τι τίποτα δν εναι πι ψηλ π τν ταπεινοφροσύνη κα τίποτα πι χαμηλ π τν λαζονεία. λαζόνας θέλει ν εναι μεγαλύτερος π λους κα τίποτα δ νομίζει πς το εναι ξιο·  ση κι ν το προσφερθ τιμή, πιθυμε περισσότερη κι πιδιώκει. Νομίζει πς τίποτα δν το προσφέρθηκε, περιφρονε τος νθρώπους κα τν τιμή τους στόσο ποζητ. Δν πάρχει μεγαλύτερη νοησία. Μοιάζει μ ανιγμα·  ατος πο γι μηδν τος λογαριάζει, π’ ατος θέλει ν δοξάζεται.

Εδες πς ποιος θέλει ν παρθ κα ν ψηλώση πέφτει κα μένει στ χαμηλά; Δογματίζει τι θεωρε μηδενικ τος λλους σ σχέση μ τν αυτό του·  κι ατ εναι λαζονεία. Γιατί λοιπν καταφεύγεις στ μηδενικό; Γιατ ζητς π κενον τιμή; Γιατ σέρνεις μαζί σου τόσο πλθος; Βλέπετε τν ταπειν στν ταπειν του θέση; ς στρέψωμε σ’ ατν τν προσοχή μας. Γνωρίζει ατς τν ξία το νθρώπου, τι νθρωπος εναι μεγάλο πργμα, ν διος εναι λάχιστος π τος νθρώπους κα γι’ ατ ποια τιμ κι ν το κάνουν τ θεωρε σημαντική. στε ατς κολουθε τν αυτ του, μένει ψηλς κα δ μεταβάλλει τν πόφασή του. ποιος δηλαδ θεωρε τος λλους μεγάλους, μεγάλες θεωρε κα τς τιμς π’ ατος , κόμα κι ν εναι μικρές, πειδ ατος  τος θεωρε μεγάλους. λαζόνας μως θεωρε μηδενικ σους τν τιμον, ν τς τιμς π’ ατος τς χαρακτηρίζει μεγάλες.

κόμα, ταπεινς  δν εναι αχμάλωτος κανενς πάθους·  δν μπορε ν τον πειράξη ργή, οτε ρωτας τς δόξας, οτε φθόνος, οτε ζήλεια. πάρχει νώτερο π  ψυχ παλλαγμένη π’ ατά; λαζόνας μως ξουσιάζεται π λα ατά, σν τ σκουλήκι πο κυλιέται στ βόρβορο, γιατ κι ζήλεια κι φθόνος κι θυμς βασανίζουν διάκοπα τν ψυχή του . Ποιός εναι λοιπν ψηλός;  νικητς τν παθν δολος τους; Ατς πο τρέμει ξ ατίας τους κα φοβται ατς πο δν ποτάζεται οτε αχμαλωτίζεται π’ ατά; Ποιό πουλ θ πομε τι πετ ψηλότερα;  Ατ πο εναι πι πάνω π τ χέρια κα τ καλάμια το κυνηγο κενο πο μήτε καλάμι δν φίνει τν κυνηγό του ν χρησιμοποιήση, πειδ χαμοπετ κα δν μπορε ν ψηλώση;

Τέτοιος εναι περήφανος· ρπει στ χμα κα τν πιάνει εκολα κάθε παγίδα. στ΄. ν θέλης κοίταξε τ πργμα κι π τν πλευρ το πονηρο κείνου δαίμονα. Τ πι ταπειν π τ διάβολο, π τότε πο ψήλωσε τν αυτό του, κα πι ψηλ π τν νθρωπο, πο θέλει ν ταπεινώση τν αυτό του;  κενος σέρνεται χάμω κι εναι κάτω π τ φτέρνα μας –πατετε, ρίζει, πάνω στ φίδια κα τος σκορπιούς. νθρωπος χει θέση ψηλ μ τος  γγέλους. ν θέλης ατ ν τ διαπιστώσης κι π περήφανους νθρώπους, σκέψου κενο τ βάρβαρο πο δηγε τόσο στρατ κα δ γνωρίζει μήτε σα εναι σ’ λους γνωστά, τι πέτρα εναι πέτρα κα τ εδωλα εδωλα. Γι’ ατ κι π τοτα σαν κατώτερος. Ο εσεβες μως κα πιστο νεβαίνουν ψηλότερα π’ τν λιο. π τουτους δν πάρχει ψηλότερο. φου ξεπερνον τος θόλους το ορανου κα προσπερνντας τος γγέλους στέκονται δίπλα στ βασιλικ θρόνο. Μπορες ν συμπεράνης κι π λλο σημεο τ μηδαμινόητά τους. Ποιός εναι πιθαν ν ταπεινωθ; ποιος βοηθεται π τ Θε ποιος πολεμεται π’ ατόν; Εναι φανερ τι ποιος πολεμεται. κουσε λοιπν τί λέει γι τν καθένα π τος δύο Γραφή. Θες ναντιώνεται στος περηφάνους, δίνει τ χάρη του στος ταπεινούς.

Θ σ ρωτήσω κα κάτι λλο. Ποις εναι ψληλότερος; ποιος χει φιερωθ στ Θε κα προσφέρει τ θυσία ποιος δν χει καθόλου παρρησία μπορστά του; Κα ποι θυσία προσφέρει ταπεινός; ρωτ. κουσε τ Δαυΐδ·  θυσία στ Θε εναι συντετριμμένη ψυχή.  Μι συντετριμμένη κα ταπεινωμένη καρδιά, Θες δν τν κμηδενίζει. Ατ εναι καθαρότητα τοτου.  Κοίταξε κείνου τν καθαρσία. Κάθε περήφανος εναι κάθαρτος γι τ Θεό. Στν να λοιπν βρίσκει νάπαυση Θεός. Σ ποιν ν ρίξω τ βλέμματά μου, λέει Θεός, ν χι στν προ κα στν συχο κα σ’ ατν πο τρέμει τ λόγια του; λλος σέρνεται μαζί μ τ διάβολο. Γιατ φαντασμένος παθαίνει ,τι κι κενος. Γι’ ατ κι Παλος λεγε·  Μήπως πέση σ κρμα τυφλωμένος π παρση. Κα το τυχαίνει τ ντίθετο π ,τι πιθυμε. Θέλειν ν φαίνεται, γι ν τν τιμον. Κι εναι ατς πο περιφρονεται περισσότερο π’ λους. Ατο εναι καταγέλαστοι, ο χθρο κι ο ντίπαλοι λων, τ εκολα θύματα, ο εκολοι στ θυμό, ο κάθαρτοι γι τ Θεό. πάρχει χειρότερο π’ ατό; Ατ εναι τ κρον ωτο τν κακν.

Κα τί εναι πι ραο π τος ταπεινούς; Κα τί θ τος δώση περισσότερη μακαριότητα, παρ ταν εναι ποθητο κι ξιαγάπητοι π τ Θεό; λλ ατο πολαμβάνουν κα τ δόξα π τος νθρώπους κι λοι τος τιμος σν πατέρες τους, τος σπάζονται σν δελφούς, τος δέχονται σν δικούς τους. ς γίνωμε λοιν ταπεινοί, γι ν γίνωμε ψηλοί. Γιατ περηφάνεια ταπεινώνει περβολικά.  Ατ ταπείνωσε τν Φαραώ. Δν γνωρίζω λέει τν Κύριο κι γινε χειρότερος π τς μύγες, τ βατράχια κα τς κάμπιες κα μ τ πλα μαζ κα τ λογα καταποντίστηκε. ντίθετα μ’ ατν βραμ λέει· γ εμαι γ κα τέφρα κα νίκησε μέτρητους βαρβάρους. πεσε μέσα στος Αγυπτίους κα γύρισε κερδίζοντας λαμπρότερο π τ προηγούμενο τρόπαιο. Κρατντας σταθερ ατν τν ρετ γινόταν λο κα ψηλότερος. Γι’ ατ παντο μιλνε γι’ ατν, γι’ ατ τν δοξάζουν κα τν διαλαλον. ν Φαρα γινε χμα κα τέφρα κα ,τι χειρότερο π’ ατά.

Τίποτα δ μισε Θες σο τν περηφάνεια.  Γι’ ατ καμε π’ τν ρχ τ πάντα, γι ν ξαλείψη τοτο τ πάθος. Γι’ ατ γίανμε θνητο κα ταλαιπωρούμαστε μ λύπες κα θρήνους, μ σταμάτητο πόνο, δρτα κα ργασία. π λαζονεία μάρτησε πρτος νθρωπος, ταν λπισε πς θ γινόταν σος μ τ Θεό. Γι’ ατ δν μεινε μ σα εχε λλ τ στερήθηκε κι ατά. Τέτοια λαζονεία χι μονάχα δ δίνει κανένα φελος στ ζω λλ μς περιορίζει κι σα πιτύχαμε. ν ταπεινοφροσύνη χι μόνο δν περιορίζει σα χουμε λλ μς προσθέτει κι ,τι δν χουμε. Ατ λοιπν ς ζηλέψουμε, ατ ς πιδιώξουμε γι ν’ πολαύσουμε κα τν τωριν τιμή κα ν πιτύχωμε κα τ μελλοντικ δόξα μ τ χάρη κα τ φιλανθρωπία το Κυρίου μας ησο Χριστο.

 Σ’ Ατν κα τν Πατέρα κα τ γιο Πνεμα νήκει δόξα κα δύναμη τώρα κα πάντοτε κα στος αἰῶνες. μήν.

Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου

 

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου