«Σωτέρ μου τό ζῶν τε καί ἄθυτον, ἱερεῖον,
ὡς Θεός, σεαυτόν ἑκουσίως, προσαγαγών
τῷ Πατρί, συνανέστησας, παγγενῆ τόν
Ἀδάμ, ἀναστάς ἐκ τοῦ τάφου.»
Λόγῳ τῆς ἀντιδόσεως τῶν ἰδιωμάτων τῶν δύο φύσεων ἐν τῷ ἑνιαίῳ προσώπῳ τοῦ Χριστοῦ, ὁ Κύριος δέχεται τά ἰδιώματα ταῦτα, καί ἄλλοτε μέν ἀποκαλεῖται Θεός ἐκ τῆς ὀπτικῆς γωνίας τῆς ἀνθρωπότητος, ἄλλοτε δέ ἄνθρωπος ἐκ τῆς ὀπτικῆς γωνίας τῆς Θεότητος. Εἰς τό παρόν τροπάριον ὁ Ὑμνῳδός ἀποβλέπων εἰς τήν θείαν φύσιν τοῦ Σωτῆρος, ὀρθῶς χαρακτηρίζει αὐτόν ὡς ζῶν καί ἄθυτον ἱερεῖον. Ἡ θεία φύσις τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀπαθής. Ὁ Θεός, ὡς ἄπειρον καί ἀπόλυτον πνεῦμα, δέν δύναται νά ὑποστῇ πάθος καί θάνατον, καταστάσεις ἁρμοζούσας σαφῶς εἰς τόν κτιστόν καί πεπερασμένον ἄνθρωπον. Ἀποβλέπων ὅμως εἰς τήν ἀνθρωπίνην φύσιν τοῦ Χριστοῦ, ἡ ὁποία ἦτο φύσις κτιστή καί παθητή, ἀποδίδει τό πάθος εἰς τόν ἑνιαῖον Κύριον, ὡς Θεόν ἅμα καί ἄνθρωπον τόν αὐτόν. Ὁ ὑφιστάμενος τό πάθος δέν ἦτο ἄνθρωπος ψιλός, ὡς ἐφλυάρει τῶν χριστομάχων ἡ κακόνοια, ἀλλ᾿ ὁ Θεός ἐν τῇ ἀχράντῳ σαρκί αὐτοῦ, τήν ὁποίαν ἀσυγχύτως καί ἀδιαιρέτως προσέλαβεν ἐκ τῶν ἁγνῶν λαγόνων τῆς Παρθενομήτορος.
Ὁ Χριστός, λοιπόν, ὡς
ζῶν
καί ἄθυτον
ἱερεῖον
(ὡς
Θεός), ὡς
ἄνθρωπος
ὁ
αὐτός
ἀναλαμβάνει
ἑκουσίως
τό πάθος, διά νά προσαγάγῃ ἡμᾶς
πρός τόν Πατέρα, ἀπό τόν ὁποῖον
ἀπεμακρύνθημεν
διά τῆς
εἰς
τήν ἁμαρτίαν
πτώσεώς μας. Ὁ Χριστός διά τοῦ
πάθους του ἐξιλέωσε τόν ἁμαρτωλόν
ἄνθρωπον
ἔναντι
τοῦ
ἁγίου
καί δικαίου Θεοῦ, εἰρήνευσε
τήν ἐπαναστατήσασαν
φύσιν, συνήνωσε τά τό πρίν διεστῶτα,
κατήργησε τήν ἔχθραν (Ἐφ.
2, 14) καί συνεφιλίωσε τόν ἄνθρωπον μετά τοῦ
Θεοῦ.
Τέλος διά τῆς Ἀναστάσεώς
του συνανέστησε παγγενῆ τόν Ἀδάμ.
Ἡ
καθολική ἀνάστασις τοῦ
γένους εἶναι
ὁ
γενικός καρπός τῆς ζωηφόρου Ἀναστάσεως
τοῦ
Χριστοῦ.
Διά τῆς
Ἀναστάσεώς
του ὁ
Κύριος κατεπάτησε τόν θάνατον καί ἤνοιξε
τάς πύλας τῆς αἰωνιότητος
εἰς
ὁλόκληρον
τό ἐξ
Ἀδάμ
καταγόμενον ἀνθρώπινον γένος. Ἡ
δυνατότης τῆς ἐκ
νεκρῶν
ἀναστάσεως
ἔχει
ἀναφοράν
καί ἰσχύν
δι᾿
ὅλους
ἀνεξαιρέτως
τούς ἀνθρώπους.
Τοῦτο
βεβαίως δέν σημαίνει καί ἔνδοξον τῶν
πάντων ἀνάστασιν,
δηλαδή μετοχήν ὅλων ἀδιακρίτως
τῶν
ἀνθρώπων
εἰς
τήν χαράν τοῦ οὐρανοῦ.
Κατά τήν δευτέραν παρουσίαν τοῦ Χριστοῦ
θά ἀναστηθοῦν
μέν ἐκ
τῶν
μνημείων ὅλοι ἀνεξαιρέτως
οἱ
ἄνθρωποι,
δέν θά εἰσέλθουν
ὅμως
καί ὅλοι
εἰς
τήν χαράν τῆς Βασιλείας τοῦ
Θεοῦ.
Οὕτως,
ἄλλοι
μέν θά ἀναστοῦν
εἰς
ἀνάστασιν
ζωῆς,
ἄλλοι
δέ εἰς
ἀνάστασιν
κρίσεως (Ἰω. 5, 29). Τό μέτρον τῆς
τοιαύτης διακρίσεως τῶν ἀνθρώπων
θά εἶναι
ἡ
ἐλευθέρα
τοποθέτησις αὐτῶν
ἔναντι
τῆς
χάριτος καί τοῦ σωτηρίου ἔργου
τοῦ
Χριστοῦ.
Κατά ταῦτα,
τό ὅτι
ὁ
Σωτήρ διά τῆς Ἀναστάσεώς
του συνεγείρει παγγενῆ τόν Ἀδάμ
δέν σημαίνει ὅτι καί συνεισάγει τοῦτον
παγγενῆ
εἰς
τό κράτος τῆς θείας Βασιλείας. Σημαίνει μόνον ὅτι
διά τῆς
νίκης του κατήργησεν ἅπαξ διά παντός τόν
θάνατον, δίδων τήν δυνατότητα τῆς ἐκ
νεκρῶν
ἀναστάσεως
εἰς
ὅλους
ἀνεξαιρέτως
τούς ἀνθρώπους.
Ἡ
εἴσοδος
εἰς
τήν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ
θά ἐξαρτηθῇ
ἐκ
τοῦ
βαθμοῦ
τῆς
ὑπό
τοῦ
ἀνθρώπου
ἐλευθέρας
προσοικειώσεως τοῦ σωτηρίου ἔργου
τοῦ
Χριστοῦ.
Ἡ
σωτηρία δέν σημαίνει ἑτεραρχικόν αὐτοματισμόν.
Εἶναι
ἔργον
ἐλεύθερον
τῆς
χάριτος, ἐλευθέρως ὑπό
τοῦ
ἀνθρώπου
οἰκειούμενον
καί τελειούμενον!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου