Τρίτη 26 Απριλίου 2022

"Σωτέρ μου τό ζῶν τε καί ἄθυτον, ἱερεῖον..."


 

 «Σωτέρ μου τό ζν τε καί θυτον, ερεον,

 ς Θεός, σεαυτόν κουσίως, προσαγαγών

τ Πατρί, συνανέστησας, παγγεν τόν

δάμ, ναστάς κ το τάφου.»

Λόγ τς ντιδόσεως τν διωμάτων τν δύο φύσεων ν τ νιαί προσώπ το Χριστο, Κύριος δέχεται τά διώματα τατα, καί λλοτε μέν ποκαλεται Θεός κ τς πτικς γωνίας τς νθρωπότητος, λλοτε δέ νθρωπος κ τς πτικς γωνίας τς Θεότητος. Ες τό παρόν τροπάριον μνδός ποβλέπων ες τήν θείαν φύσιν το Σωτρος, ρθς χαρακτηρίζει ατόν ς ζν καί θυτον ερεον. θεία φύσις το Χριστο εναι παθής. Θεός, ς πειρον καί πόλυτον πνεμα, δέν δύναται νά ποστ πάθος καί θάνατον, καταστάσεις ρμοζούσας σαφς ες τόν κτιστόν καί πεπερασμένον νθρωπον. ποβλέπων μως ες τήν νθρωπίνην φύσιν το Χριστο, ποία το φύσις κτιστή καί παθητή, ποδίδει τό πάθος ες τόν νιαον Κύριον, ς Θεόν μα καί νθρωπον τόν ατόν. φιστάμενος τό πάθος δέν το νθρωπος ψιλός, ς φλυάρει τν χριστομάχων κακόνοια, λλ᾿ Θεός ν τ χράντ σαρκί ατο, τήν ποίαν συγχύτως καί διαιρέτως προσέλαβεν κ τν γνν λαγόνων τς Παρθενομήτορος.

Χριστός, λοιπόν, ς ζν καί θυτον ερεον (ς Θεός), ς νθρωπος ατός ναλαμβάνει κουσίως τό πάθος, διά νά προσαγάγ μς πρός τόν Πατέρα, πό τόν ποον πεμακρύνθημεν διά τς ες τήν μαρτίαν πτώσεώς μας. Χριστός διά το πάθους του ξιλέωσε τόν μαρτωλόν νθρωπον ναντι το γίου καί δικαίου Θεο, ερήνευσε τήν παναστατήσασαν φύσιν, συνήνωσε τά τό πρίν διεσττα, κατήργησε τήν χθραν (φ. 2, 14) καί συνεφιλίωσε τόν νθρωπον μετά το Θεο. Τέλος διά τς ναστάσεώς του συνανέστησε παγγεν τόν δάμ. καθολική νάστασις το γένους εναι γενικός καρπός τς ζωηφόρου ναστάσεως το Χριστο. Διά τς ναστάσεώς του Κύριος κατεπάτησε τόν θάνατον καί νοιξε τάς πύλας τς αωνιότητος ες λόκληρον τό ξ δάμ καταγόμενον νθρώπινον γένος. δυνατότης τς κ νεκρν ναστάσεως χει ναφοράν καί σχύν δι᾿ λους νεξαιρέτως τούς νθρώπους. Τοτο βεβαίως δέν σημαίνει καί νδοξον τν πάντων νάστασιν, δηλαδή μετοχήν λων διακρίτως τν νθρώπων ες τήν χαράν το ορανο. Κατά τήν δευτέραν παρουσίαν το Χριστο θά ναστηθον μέν κ τν μνημείων λοι νεξαιρέτως ο νθρωποι, δέν θά εσέλθουν μως καί λοι ες τήν χαράν τς Βασιλείας το Θεο. Οτως, λλοι μέν θά ναστον ες νάστασιν ζως, λλοι δέ ες νάστασιν κρίσεως (ω. 5, 29). Τό μέτρον τς τοιαύτης διακρίσεως τν νθρώπων θά εναι λευθέρα τοποθέτησις ατν ναντι τς χάριτος καί το σωτηρίου ργου το Χριστο. Κατά τατα, τό τι Σωτήρ διά τς ναστάσεώς του συνεγείρει παγγεν τόν δάμ δέν σημαίνει τι καί συνεισάγει τοτον παγγεν ες τό κράτος τς θείας Βασιλείας. Σημαίνει μόνον τι διά τς νίκης του κατήργησεν παξ διά παντός τόν θάνατον, δίδων τήν δυνατότητα τς κ νεκρν ναστάσεως ες λους νεξαιρέτως τούς νθρώπους. εσοδος ες τήν Βασιλείαν το Θεο θά ξαρτηθ κ το βαθμο τς πό το νθρώπου λευθέρας προσοικειώσεως το σωτηρίου ργου το Χριστο. σωτηρία δέν σημαίνει τεραρχικόν ατοματισμόν. Εναι ργον λεύθερον τς χάριτος, λευθέρως πό το νθρώπου οκειούμενον καί τελειούμενον!

νδρέου Θεοδώρου

πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας

Πηγή: www.imaik.gr


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου