Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2019

ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΕΓΚΡΑΤΕΙΑΣ



 ββς Βαρσανούφος

Το ββ ωννου το προφτου

 Ο Πατρες χαρακτηρζουν ς μτρο γκρτειας «τ παραμικρν», τ ν παρνει κανες πντα «λιγτερο» π᾿ σο χρειζεται ετε γι ν φει ετε γι ν πιε, δηλαδ ν μν χει ποτ τν κοιλι του γεμτη ντελς. Ατ σημανει τι πρπει ν χει μτρο κα στ φαγητ κα στ ποτ. δως δ τ χειμνα πο πνουν ο νθρωποι πολ κρασ κα ττε φελει μοναχς ν πνει λιγτερο π τ κανονικ. Τ διο κα στ τραπζι ταν τρει. Κα δν φαρμζεται μνο σ᾿ ατ τ μτρο τς γκρτειας, λλ κα στ πσο θ κουβεντισει, πσο θ κοιμηθε κα στ νδματα κα γενικς σ λα σα χουν σχση μ τς ασθσεις. Σ᾿ λα ατ μπορε ν φαρμσει κανες τ μτρο τς γκρατεας.

          ΣΧΟΛΙΟ π π.Αντωνου Ρωμαου:

  Εναι ξιοπρσεκτο τι τ πνεμα το ββ, καθς κα λων τν Γερντων τς ρμου σχετικ μ τ μτρο τς γκρτειας, δν εναι κραα σκηση. λλ εναι μμετρη πο μπνεται π τ νψη κα τ δικριση κα κρατει τ μοναχ μακρι π τν κενοδοξα, στν σφλεια τς ταπενωσης.

Κα ββς ωννης, προφτης, στν παροσα πκριση, λλ κα ο λοιπο Πατρες, συνιστον ς μτρο γκρτειας «τ εναι παραμικρν». Δηλαδ τ ν κβει κανες λγο π τ φαγητ του, λγο π τ ποτ του κα π τν νπαυσ του. λα συνετ μ μτρο, χωρς θεαματικς πρμετρες σκσεις πο κουρζουν τν γωνιστ κα δημιουργον συμπλγματα περηφανεας. «Τ πρμετρα πντα τν δαιμνων εσν».

Ρτησαν κποτε τν ββ Ποιμνα «πς χρ νηστεειν», πς πρπει ν νηστεουμε. Κα δωσε τν ξς πντηση: «γ θλω τν σθοντα καθ᾿ μραν, παρ μικρν σθειν, να μ χορτζηται».. Δηλαδ : γ κρνω σκπιμο ατς πο τρει κθε μρα, ν τρει λγο λιγτερο, στε ν μ χορτανει. Κα ταν ββς ωσφ τν ρτησε γιατ, ταν ταν στν κσμο, τρωγε κθε δο μρες, σιος επε : «Τατα πντα δοκμασαν ο Πατρες ς δυνατο· κα ερον τι καλν στιν τ καθ᾿ μραν σθειν, παραμικρν δ». Δηλαδ λα ατ τ δοκμασαν ο Πατρες ς δυνατο κα κατληξαν τι εναι καλ ν τρει κανες κθε μρα λλ ν κβει λγο π τ φαγητ του γι τν γκρτεια.

σκοπς δηλαδ κα πιδωξη τς μμετρης γκρτειας κα σκησης εναι τελικ λλαγ τς καρδις κα χι πλς συμμρφωση σ κποια φανταχτερ κα θεαματικ «κατορθματα». Γι᾿ ατ χρειζεται συνεχς νψη κα δικριση. στε φαρμζοντας τ μτρο τς γκρτειας πο ταιριζει στν παρξ μας, ν μπορσουμε ν δρομολογηθομε πρς τν πρβαση το αυτο μας. Κα τελικ πρς τ μεταμρφωσ μας, ποφεγοντας «τν παροξυσμ» τν κροττων, πο εναι σατανικ κμετλευση τς προαρεσς μας.

ΝΗΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΑΡΡΩΣΤΙΑ

 πκριση το Μεγλου Γροντα ββ Βαρσανουφου πρς τν ρρωστο Γροντα νδρα

 Γι τ νηστεα ν μ στενοχωρισαι, πως δη σο επα, γιατ δν παιτε Θες π κανναν τποτε παραπνω π τ δναμ του. Διτι τ εναι νηστεα; Δν εναι παιδεα πο γνεται στ σμα, γι ν ποταχθε, ν εναι γις κα ν ξασθενσει ς πρς τ πθη; Διτι λει, «ταν σθεν, ττε εμαι δυνατς» (Β’ Κορ. 12, 10). Πργματι, σθνεια εναι πι καρποφρα κα π τν παιδεα πο γνεται μ τ νηστεα κα πολογζεται περισστερο κα π τν σκηση σ᾿ ατν πο τ σηκνει μ πομον κα εχαριστε τν Θε. Διτι σθενς τρυγ καρπος σωτηρας, κνοντας πομον στν ρρστια του. ντ λοιπν ν γωνζεσαι ν ξασθενσεις τ σμα σου μ τ νηστεα, μνο του μ τν ρρστια ξασθενε. Εχαρστησε τν Θε πο παλλχθηκες π τν κπο τς σκσεως. Γι᾿ ατ ν φς, κα δκα φορς τν μρα, μ λυπηθες. Δν θ κατακριθες, διτι δν γνεται π νργεια τν δαιμνων, οτε π κηδα, λλ γνεται πρς δοκιμασα κα φλεια ψυχς.

———————

ΣΧΟΛΙΟ π π.ντωνου Ρωμαου.

σωματικ σθνεια, πολλς φορς, μπορε ν νκει στς μικρς παραχωρσεις πο κνει Θες, ς παιδεα, γι ν μς παναφρει π τν πνευματικ δη, τν κλαση τς γωπαθεας, στ ζω τς Χριτος, τς ταπεινσεως κα τς γπης. Θ λεγε κανες, μ μεγλη πιθαντητα πιτυχας, τι βωση τς εχαριστας μσα στς θλψεις εναι προπαδεια γι ν μυηθομε στ βωση τς γπης πρς τος χθρος.

ΠΗΓΗ: Ἀπ τ βιβλο «Βαρσανουφου κα ωννου,

Κεμενα Διακριτικ κα συχαστικ»,

τμ. Α’ κδ. «τοιμασα» ερς Μονς γου ωννου Καρα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου