Κυριακή 28 Απριλίου 2019

«Ἀναστάσεως ἡμέρα...»


ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΝ ΣΧΟΛΙΟΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ

  δή α. Ερμός.

«ναστάσεως μέρα, λαμπρυνθμεν Λαοί.

 Πάσχα Κυρίου, Πάσχα. κ γάρ θανάτου

πρός ζωήν, καί κ γς πρός ορανόν, Χριστός

Θεός μς διεβίβασεν, πινίκιον δοντας.»

Διά τήν ρθόδοξον εσέβειαν καί πίστιν μέρα τς ναστάσεως, παρ᾿ λον τι ντάσσεται ν τ φυσικ το χρόνου ο ς χρονική διαδοχή εκοσιτεσσάρων ρν, ν τούτοις δέν εναι μία συνήθης μέρα χρονική. Εναι μέρα προαιωνία, διάδοχος καί τελεύτητος. Πρός ατήν συγκλίνεται ἀΐδιος δημιουργική βουλή το Θεο, τό σχέδιον τς θείας περί τν ντων καί τόν νθρωπον οκονομίας. ,τι προαιωνίως συνέλαβεν ν αυτ πειρόσοφος βουλή το Θεο ς τριαδικήν νέργειαν ν τος κτός, ν τ μέρα τς ναστάσεως καθορται πλρες καί τέλειον. Κτίσις καί νθρωπος ν φιλί καί γάπ μεταξύ των φιλιονται καί μετά το πειροσόφου Πλαστουργο των. Τό ξωτερικόν ποίημα θεωρεται ν τ γνησί καί αθεντικ του διαστάσει, φέρει καθαρόν καί ταυτίζεται μετά το λόγου του ν τ πείρ Λόγ το Θεο. ν τ ναστάσει θεία νέργεια, πορρέουσα ϊδίως κ τς τριαδικς οσίας το Θεο, ποκαλύπτεται κτυπώτερον καί τρανότερον, φανερώνουσα ν χρόν τό πειρον μέγεθος τς θείας χρηστότητος καί πανσοφίας. μέρα τς ναστάσεως ποτελε τήν χρυσν κείνην στιγμήν, ν τ ποί πειρος αών το Θεο νοται διαστάτως μετά το στορικο χρόνου, τό κέντρον ν τ ποί ξ νός μέν συστέλλεται αωνιότης, ξ τέρου δέ διαστέλλεται χρόνος, ναλυόμενος ες τήν αωνιότητα. Δέν πρόκειται σφαλς περί μυστικς ψευδαισθήσεως καί μαγείας! Ες τούς φθαλμούς τς πίστεως μέρα τς ναστάσεως φέρει τό συντριπτικόν βάρος μις πορρήτου μυστηριακς τελεσιουργίας. Τό στορικόν τς ναστάσεως γεγονός (Ματθ. 28, 1 ξ. Μάρκ. 16, 1 ξ. Λουκ. 24, 1 ξ. ω. 20, 1 ξ.) εναι τό θαμα το Θεο, τό κατ᾿ ξοχήν σημεον τς θείας ποκαλύψεως. ν ατ θεία περί τόν νθρωπον οκονομία καί κατ᾿ πέκτασιν τό λον δημιουργικόν ργον το Θεο —κτίσις, νθρωποι, πνεύματα—ερίσκουν θαυμασίως τήν πλήρωσιν καί τό πιστέγασμά των. μέρα τς ναστάσεως ποτελε τόν αώνιον σαββατισμόν, τήν μέραν τήν γδόην, ς παρχή το μυστηριακο χρόνου τς Βασιλείας, ς φετηρία τς νακαινώσεως το σύμπαντος. ν τ ναστάσει ρχή συμπίπτει μετά το τέλους.,τι πρχε σεσιγημένον π᾿ αἰῶνος ν τ Θε (ο δημιουργικοί ν τ Λόγ λόγοι), ,τι λαβεν ν χρόν ρχήν (δημιουργία καί πολύτρωσις) καί ,τι μέλλει νά πάρχ ν δόξ τελευτήτως (σχατολογική διάστασις τς Βασιλείας), συνάγονται ες μίαν ναρμόνιον περιχώρησιν, ες μίαν ἄῤῥηκτον μυστηριακήν σύγκρασιν. νάστασις φέρει ἀῤῥήκτως συνδεδεμένα τό θεον καί τό νθρώπινον, τό πεπερασμένον καί τό πειρον, τό αώνιον καί τό γχρονον. Οδέν κ τν στοιχείων τούτων δύναται νά ποσπασθ κ τς στιγμς τς ναστάσεως χωρίς νά καταρρεύσ μυστική το εναι καί το ντος λήθεια!

ς τοιαύτη νάστασις εναι ατία λαμπρύνσεως τν νθρώπων. Τοτο δέ, διότι δία συνιστ γεγονός λαμπροφόρον καί νδοξον. Διά τς κ τν νεκρν ναστάσεως το Χριστο κατεπόθη σκοτασμός το θανάτου καί νέτειλε τό ἀΐδιον φέγγος τς θείας μεγαλωσύνης. στραπή τς κλάμψεως, γγενής ν τ πείρ οσί το Θεο, διά τς ναστάσεως καί ν τ ναστάσει περιβάλλει σπασίως τό καινόν δημιούργημα. νέα πνευματική κτίσις νατέλλει κ το τάφου λελαμπρυσμένη καί νδοξος. θεία κτίς σφραγίζει νεξιτήλως τό π᾿ ατς πλαστουργηθέν, ν ατ συνεχόμενον καί π᾿ ατς κ το θανάτου λυτρωθέν λογικόν δημιούργημα. ερός μνδός καλε τούς λαούς νά λθουν καί νά λαμπρυνθον ν τ γεγονότι τς θείας το Σωτρος ναστάσεως. καταλάμπρυνσις τν λαν εναι πνευματική καί ς πόβαθρον ατς χει τήν πίστιν ες τόν Σωτρα Κύριον. πιστία οδέν φελεται ξ ατς. γκεκλεισμένη ες τά σκοτεινά συνειδησιακά διαμερίσματα το θανάτου δυνατε νά γγίσ τό φς τς ζως. λαμπρότης τς θείας μέρας τήν φήνει παθ καί νεπηρέαστον!

πνευματική καταλάμπρυνσις το νθρώπου τελεται διά τς ναστάσεως, διότι ατη εναι Κυρίου Πάσχα! Εναι Πάσχα ερόν, καινόν, μωμον, τερπνόν. Εναι Πάσχα πανσεβάσμιον Πάσχα μέγα, Πάσχα μυστικόν.

λέξις Πάσχα ν τ βραϊκ διαλέκτ σημαίνει διάβασιν. ν δέ τ Παλαι Διαθήκ ο βραοι ς Πάσχα ώρταζον τήν διά θαυματουργικς παρεμβάσεως το Θεο διάσωσιν ατν κ τς δουλείας το Φαραώ (ξ. ΙΒ, 1 ξ.), τήν φυγήν των κ τς πικρς αγυπτιακς γς καί τήν περαίωσίν των ες τήν εφρόσυνον γν τς παγγελίας, τήν έουσαν μέλι καί γάλα. Τό Πάσχα μως κενο το προτύπωσις το νέου Πάσχα τς ζως. ν τ Πάσχ τς Χάριτος Κύριος διά το ζωηφόρου Πάθους Του καί τς λαμπροφόρου κ νεκρν γέρσεώς Του, λευθέρωσε τό νθρώπινον κ τς πικρς δουλείας το νοητο Φαραώ, το ρχαίου δράκοντος καί νθρωποκτόνου (ω. 8, 44). Κατέκοψε τόν δόλον καί τάς μηχανάς το χθρο, διά τν ποίων πλάνος κατεκράτει δέσμιον ες τά φεγγ διαμερίσματα το θανάτου τό ες τήν μαρτίαν λόγως κατενεχθέν δημιούργημα. Ες τό πέλαγος τς φάτου χρηστότητος καί φιλανθρωπίας Του νσαρκος Λόγος το Θεο κατέπνιξε τά ρματα καί τάς μηχανάς το τυράννου, τόν φθόνον καί φόνον το λάστορος, τό θεομάχον καί νθρωποκτόνον μένος το Σατάν. Διεπεραίωσε δέ τό νθρώπινον κ τς δουλείας το θανάτου καί τς ρς ες τόν εφρόσυνον χρον τς θείας Βασιλείας, μετέθεσεν κ τς γς ες τόν ορανόν τούς σεσωσμένους. Καί πως τότε ο κ τς δουλείας το Φαραώ λυτρωθέντες ν χορ ψαλλον τά πινίκια δοξάζοντες τόν πειρον καί παντοδύναμον Θεόν (ξ. ΙΕ, 1 ξ.), οτω καί τώρα σεσωσμένος τς χάριτος λαός, λαός τς ναστάσεως καί περίσεμνος το Πάσχα συγκομιδή, περαιωθείς ες τήν νέαν γν το Θεο, τήν νω ερουσαλήμ, δει τήν πινίκιον δήν τήν δονοσαν τά σύμπαντα, τόν μνον τς θείας μεγαλωσύνης, τόν θρίαμβον τς χάριτος καί γάπης το Θεο, διά τν ποίων πειρόσοφος τριαδική νέργεια θριάμβευσεν πί τν ρχν καί ξουσιν το σκότους (Κολ. 2, 15), πί το σιδηροπαγος κράτους τς μαρτίας καί τς φθορς.

Τό Πάσχα μως το Χριστο, τό πύλας μν το Παραδείσου νοξαν, εναι Πάσχα μόνον τν πιστν. Θλιβερά τ ντι διαπίστωσις! Παρά τήν καθολικότητα καί τό πειρον βάθος του τό καινόν Πάσχα τς χάριτος γίαζει μόνον τούς πιστούς. Ες τό περισκόπιόν του συλλαμβάνονται μόνον ο πίστει ναβαίνοντες. Ες τήν λόλαμπρον δαδουχίαν του φωταγωγονται μόνο τά ν πίστει φωτόμορφα πνεύματα. Παρ᾿ λον τι θεος το Πάσχα προβολεύς νέκρωσε τά σκότη καί πήλειψε τάς σκιερότητας το θανάτου, ν τούτοις δέν φωτίζει τούς σκοτεινούς μυχούς καί τά σκιερά βάθη τς νθρωπίνης συνειδήσεως, ποία, παρά τό μέγα θαμα το Θεο, παρά τήν φρικίασιν καί τόν συγκλονισμόν τς θείας Νυκτός, ξακολουθε θελοκάκως νά πιμέν ες τόν λήθαργον καί τήν πονάρκωσιν το θανάτου! Τοτο δέ, διότι τά ργα ατς εναι πονηρά (ω. 3, 19). γκεκλεισμένη ες τήν παγερότητα το θανάτου καί περιβεβλημένη τόν ζόφον τς μαρτίας, μισε τό φς (ω. 3, 20). Βυθίζεται ες τήν πώλειαν, ν γύρω της πλοται φωτεινός ρίζων τς ζως!

 νδρέου Θεοδώρου


πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου