Τετάρτη 28 Αυγούστου 2019

Ἡ κοίμησή της Θεοτόκου





Γεώργιος Ι. Μαντζαρίδης

μότιμος Καθηγητς Θεολογικς Σχολς ΠΘ





« πηγ τς ζως ν μνημείω τίθεται

κα κλίμαξ πρς ορανν τάφος γίνεται».

(Προσόμοιον Μ.σπερινο Κοιμήσεως Θεοτόκου).

Σήμερα, πως κα σ κάθε γιορτ γίου τς κκλησίας μας, κάνουμε κάτι πού φαίνεται παράδοξο·γιορτάζουμε τν θάνατο. Κα τ κάνουμε ατό, χι γιατί χαιρόμαστε γι τν θάνατο, λλ γιατί χαιρόμαστε γι τν δύναμη πού μς παρέχει κκλησία ν περνικήσουμε τν θάνατο.

Γιορτάζουμε τν θάνατο ς πρόσκαιρη κοίμηση. Τν γιορτάζουμε χι ς κάθοδο στν δη, λλ ς νοδο στν ορανό. Κα λοι μας χουμε τν δωρε το Θεο ν ζήσουμε ς κοίμηση τν θάνατο· δωρε πού πρώτη δέχθηκε Παναγία μ τν πρόθυμη ατοπροσφορά της στν πρόσκληση το Θεο κατ τν Εαγγελισμό, ν δεχθε ν γεννηθε π ατν Χριστός: «δο δούλη Κυρίου· γένοιτό μοι κατ τ ρμα σου» (Λουκ. 1, 38). Κα μ τν πόλυτη ατ πακοή της Παναγία κανε προσιτ σ λους μας τν δωρε τς νίκης ναντίον το θανάτου. λλ Χριστός, πού γεννήθηκε «φάπαξ κατ σάρκα» π τν Παναγία, γεννιέται κτοτε διαρκς «κατ πνεμα» π γάπη πρς τν καθένα πού εναι πρόθυμος ν τν δεχθε· γίνεται βρέφος κα μορφοποιεται μέσα του μ τς ρετς (βλ. Μαξίμου μολογητο, Κεφάλαια διάφορα 1,8, PG 90,1181AB).

ντίστοιχα κα πιστς παίρνει πνευματικ τν θέση τς Παναγίας κα γίνεται μ τν χάρη το Θεο μητέρα το Χριστο, πως γίνεται κα δελφός του κα μέλος το διου το σώματός του μ τν εσοδό του στν κκλησία κα τν συμμετοχή του στ Βάπτισμα κα τν Θεία Εχαριστία. διος Χριστς μς επε: «Μήτηρ μου κα δελφοί μου οτοι εσιν ο τν λόγον το Θεο κούοντες κα ποιοντες ατν» (Λουκ. 8,21). Μητέρα μου κα δελφοί μου εναι ατο πού κούουν τν λόγο το Θεο κα τν φαρμόζουν.

πως γι τν Χριστό, τσι κα γι τν Παναγία κα γι τν κάθε πιστό, θάνατος δν εναι τ τέλος τς ζως του, δν εναι φανισμός του· εναι κοίμηση κα παρχ μις νέας ζως· ζως ληθινς, ζως αώνιας. Γι’ ατ κα Παναγία, πως λέγεται κα σ μνο της πού ψάλλεται σήμερα στν κκλησία, «θνήσκουσα, σν τ Υἱῷ γείρεται διαιωνίζουσα»(Κοσμ Μελωδο, Κανών, δ α΄). Πεθαίνοντας δηλαδή, νασταίνεται κα ζε αώνια μ τν Υό της. ς μητέρα τς Ζως ζε τν αώνια ζω μ τν ρχηγ τς Ζως.

τσι κα πιστς πού ζε μ πίστη στν Χριστ μπαίνει μ τν θάνατό του σ μία νέα προοπτικ θάνατης κα οράνιας ζως. Ατ λοιπν πού σχυσε γι τν Παναγία, ατ σχύει κα γι κάθε πιστ πού δέχεται κα φαρμόζει τν λόγο το Θεο· σχύει γι κάθε πιστ πού σαρκώνει στ ζω του τ θέλημα το Θεο κα μιμεται τν ταπείνωση τς Παναγίας. λλ κα πως μ τν Παναγία πραγματοποιήθηκε «φάπαξ» κατ σάρκα γέννηση το Χριστο, γι ν κολουθήσει σ κάθε νθρωπο κατ πνεμα γέννησή του, τσι συντελέσθηκε μ ατν μετάστασή της στος ορανούς, γι ν κολουθήσει γι κάθε νθρωπο νάσταση κα μετάστασή του στν αώνια Βασιλεία το Υο της.

θεώρηση το θανάτου ς κοιμήσεως ς φαινομένου πού μεταφέρει τν νθρωπο π τν παροσα πραγματικότητα στν μέλλουσα, π ατν τν ζω σ μιν λλη ζωή, κα μάλιστα σ μι ζω νώτερη κα πι ληθινή, πως πιστεύει κράδαντα κα διδάσκει κκλησία μας, πρχε ς ποψία στον καθημερινς ζως. Εναι μπειρία τς χριστιανικς γάπης. Εαγγελιστς ωάννης στν πρώτη πιστολ του γράφει: «μες ξέρουμε τι χουμε περάσει π τν θάνατο στν ζωή, γιατί γαπμε τος δελφος μας·ποιος δν γαπ τν δελφό του παραμένει στν θάνατο» (Α΄ ω.3, 14).

Μ τν γάπη νασταίνουμε τούς λλους μέσα μας, στω κα ν ατο χουν π καιρ πεθάνει. πως κα ατο πού μς γαπον μς χουν μέσα τους ζωντανος χι μόνο πρν λλ κα μετ τν θάνατό μας.

γιορτ λοιπν τς Κοιμήσεως τς Παναγίας εναι γιορτ τς ναστάσεώς της κα προάγγελός τς δικς μας ναστάσεως. Κα δν εναι τυχαο τι λας μας χαρακτηρίζει τν σημεριν γιορτ ς «καλοκαιριν Πάσχα». Μ τ «νοιξιάτικο Πάσχα» γιορτάζουμε τν νάσταση το Χριστο, τν νίκη του ναντίον το θανάτου, πού νοιξε στν κόσμο τν δ γι τν αώνια ζωή.

Μ τ «καλοκαιριν Πάσχα» γιορτάζουμε τν πορεία τς Μητέρας το Χριστο μας, τς Παναγίας, πάνω στν δ πού νοιξε Υός της, Χριστός, γι’ ατν κα γι λόκληρο τν κόσμο.

Μ τ νοιξιάτικο κα τ καλοκαιριν Πάσχα θεμελιώνεται κα ποδηλώνεται στν κάθε Χριστιαν τ αώνιο Πάσχα, αώνια νάσταση, πού προσφέρεται στν καθένα κα μπορε ν βιωθε π τν καθένα χι μόνο ς προσδοκία, λλ κα ς καθημεριν μπειρία ζως, ς μπειρία γάπης.

ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου