Κυριακή 12 Απριλίου 2020

ΤΟ ΩΣΑΝΝΑ… ΚΑΙ Ο ΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ



Τό Εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα (Ἰωάν. 12, 1-18) 3.

Πρωτ. Βασιλείου Ἰ. Καλλιακμάνη

Θεολογική καί κοινωνική προσέγγιση

α) Κυριακή τν Βαΐων σήμερα καί δεύουμε βαθμηδόν πρός τή μεγάλη ορτή το Πάσχα. κκλησία μέ πολλούς τρόπους μς μυσταγωγε στό μυστήριο τς ρθόδοξης πίστης, εσάγοντάς μας στή Μεγάλη βδομάδα. Λόγος βιβλικός καί πατερικός, εκόνα ναγωγική, ποίηση λυρική, μνος κατανυκτικός, μέλος ναρμόνιο, χρωματικό καί διατονικό, φος συσταλτικό καί διασταλτικό, συμβολισμοί καί παραβολές γιά τή βασιλεία το Θεο, τήν νεστσα καί τήν ναμενόμενη, μπλουτίζουν τή λατρεία μας.

β) Καί στό κέντρο τς ερς σύναξης Νυμφίος τς κκλησίας, Σωτήρας Χριστός, ποος μπορε νά εσέρχεται μέ πευφημίες σήμερα στά εροσόλυμα, λλά δέ θά ρνηθε σέ λίγες μέρες τή χλεύη καί θά δεύσει κουσίως πρός τό πάθος. Χρειάζεται μως καί δική μας μικρή συμβολή, στε νά μήν παρέλθει καί φετινός γιορτασμός σάν να καλό θιμο, χωρίς γεύση καί μπειρία πνευματική. Καί ελογα τίθεται τό ρώτημα: Τί γιορτάζουμε σήμερα; Διότι φαινομενικά χουμε μία θριαμβευτική εσοδο στήν πόλη τν εροσολύμων νός πικείμενου βασιλιά, ποος ποτέ δέ θά νθρονισθε. μάλλον θρόνος πού τόν περιμένει, εναι Σταυρός.

γ) Στή σημερινή εαγγελική περικοπή (ωάν. 12, 1- 18) περιγράφεται φενός λειψη το Κυρίου μέ κριβό μύρο πό τή Μαρία, δελφή το Λαζάρου, καί πανηγυρική εσοδός Του στά εροσόλυμα. Πράγματι, μετά τήν νάσταση το Λαζάρου νθουσιασμός το σραηλιτικο λαο μεγάλωνε, ν παράλληλα νισχυόταν φθόνος τν θρησκευτικν ρχόντων κατά το ησο. Τό ξέσπασμα το λαο κορυφώνεται ξι μέρες πρίν πό τό βραϊκό Πάσχα. Χριστός εσέρχεται στά εροσόλυμα καί πολλοί νθρωποι, ταν κατάλαβαν τήν παρουσία του, πραν κλαδιά φοινικις καί βγκαν πό τήν πόλη νά τόν προϋπαντήσουν κραυγάζοντας: «Δόξα στό Θεό! Ελογημένος ατός πού ρχεται σταλμένος πό τόν Κύριο! Ελογημέος βασιλιάς το σραήλ!».

δ) Τό παράδοξο μως εναι, τι Βασιλέας – Χριστός δέν ππεύει μεγαλοπρεπές λογο καί δέν κολουθεται πό πλισμένους στρατιτες. Κάθεται πάνω σέ γαϊδουράκι καί συνοδεύεται πό μικρά παιδιά, πού κι κενα φωνάζουν «σαννά», σσε μας. Κι χουν μπιστοσύνη τά παιδιά στόν Κύριο, διότι ταν κενος πού σέ λλη περίπτωση εχε πε τι: «άν δέν λλάξετε κι ν δέ γίνετε σάν τά παιδιά, δέ θά μπετε στή βασιλεία το Θεο» (Ματθ. 18, 3).

ε) πότε, γιά σους βλέπουν μέ διάκριση καί σοφία, κι ατοί εναι λάχιστοι, βασιλεία πού εσάγει Χριστός στόν κόσμο δέν εναι βασιλεία γκόσμια, λλά οράνια. Δέ στηρίζεται στή δύναμη καί τό ξίφος, λλά στήν γάπη καί τό Σταυρό. Δέν πηρετεται καί δέν κατοικεται πό σκληροτράχηλους στρατιτες καί μοχθηρούς νθρώπους, λλά πό παιδιά μέ καθαρή καί δολη καρδιά καί σους μοιάζουν μέ ατά. Τίς λήθειες ατές στήν ρχή δέν μπόρεσαν νά καταλάβουν οτε ο μαθητές Του· ταν μως νυψώθηκε στή θεία δόξα, τότε τίς θυμήθηκαν.

στ) Εναι πίσης ξιοπρόσεκτο τό φαινόμενο το εμετάβολου λαο, πού ν σήμερα νθουσιωδς ποδέχεται τόν Χριστό ς Μεσσία, σέ λίγες μέρες θά κραυγάζει: «ρον ρον σταύρωσον ατόν». Καί ατό συμβαίνει γιά δύο κυρίως λόγους: Πρτον, σραηλιτικός λαός περίμενε τόν Χριστό ς γκόσμιο βασιλέα, πού θά τόν πάλλασσε πό τή δουλεία τν Ρωμαίων. ταν μως ρχισαν νά διαψεύδονται ο προσδοκίες του, τόν νθουσιασμό ντικατέστησε πογοήτευση καί τήν πογοήτευση διαδέχθηκε ργή. Δεύτερον, λαός εχε πιφανειακή θρησκευτικότητα. ταν γκλωβισμένος στήν τυπική τήρηση το μωσαϊκο νόμου καί δέν μποροσε νά διακρίνει τό βάθος το εαγγελικο μηνύματος. πρξε οσιαστικά ποίμαντος καί πνευματικά παίδευτος. πάρχει μως κι νας τρίτος καί σημαντικότερος λόγος, πού συνέβαλε στήν λλαγή το κλίματος.

ζ) πογοήτευση καί ξωτερική θρησκευτικότητα το λαο διευκόλυναν τή στοχοθεσία τν Γραμματέων καί Φαρισαίων. Ατοί μόλις διαπίστωσαν τι κόσμος τρεξε πίσω πό τόν Χριστό, θεσαν σέ φαρμογή τό σχέδιό τους. Διαβάλλοντας τό ργο Του καί διαστρέφοντας τήν λήθεια, κατόρθωσαν σέ λίγες μόνο μέρες νά τόν παρασύρουν μέ τό μέρος τους. Γι’ ατό σέ κάθε ποχή χρειάζεται λαός νά χει μόρφωση «κατά Θεόν», γυμνασμένες πνευματικές ασθήσεις, καθαρή καρδιά καί φωτισμένο νο. Τότε «δέ θά γεται καί δέ θά φέρεται» πό διεφθαρμένους πολιτικούς γέτες καί κκλησιαστικούς ποιμένες μέ γκόσμιες βλέψεις. Θά κολουθε τόν Χριστό μέ κλάδους βαΐων (τίς ρετές) μέχρι τό Σταυρό καί τσι θά μετέχει καί στή χαρά τς ναστάσεως. Θά ναγνωρίζει τή δύναμη τς γάπης το Σταυρωμένου Βασιλιά καί θά τόν μιμεται στή ζωή του, μέ ,τι ατό συνεπάγεται.

Ἀπό τό βιβλίο:Μαθητεύοντας στό Εὐαγγέλιο τῆς Κυριακῆς
ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου