«Ὡς ἐνιαύσιος
ἀμνός,
ὁ
εὐλογούμενος
ἡμῖν
στέφανος χρηστός ἑκουσίως
, ὑπέρ
πάντων
τέθυται, Πάσχα τό καθαρτήριον.
καί αὖθις
ἐκ
τοῦ
τάφου ὡραῖος,
δικαιοσύνης ἡμῖν
ἔλαμψεν
ἥλιος.»
Ὁ πασχάλιος ἀμνός,
τόν ὁποῖον
οἱ
Ἑβραῖοι
ἐθυσίαζον
εἰς
ἀνάμνησιν
τῆς
σωτηρίας αὐτῶν
ἐκ
τῆς
δουλείας τῆς Αἰγύπτου,
ἦτο
ἐνιαύσιος
(ἑνός
ἔτους)
(Ἐξ.
ΙΒ´,
5). Ὡς
ἄλλος
ἐνιαύσιος
ἀμνός
καί ὁ
Χριστός, ὁ εὐλογούμενος
καί δοξαζόμενος ὑπό ὁλοκλήρου
τοῦ
σώματος τῶν πιστευόντων, ὁ
ὁποῖος
ἐν
τῷ
ἀῤῥήτῳ
μυστηρίῳ
του φέρεται ὡς στέφανος τῆς
ἀπ᾿
αἰῶνος
σωτηριώδους βουλῆς τῆς
θείας χρηστότητος καί εὐδοκίας—τήν ὁποίαν
ἐν
χρόνῳ
πραγματοποιεῖ—ἐθυσιάσθη
ὑπέρ
πάντων ἡμῶν.
Ἡ λυτρωτική θυσία τοῦ
Χριστοῦ
ἦτο
ἑκούσιος.
Εἰς
τό σωτήριον πάθος του ὁ Κύριος ἀνῆλθεν
ἐλευθέρως
(Ἰω.
10, 18). Ἡ ἐλευθερία
αὕτη
ἦτο
ὁμόλογος
πρός τόν ἐλεύθερον χαρακτῆρα
τοῦ
ὅλου
ἔργου
τῆς
θείας ἐνανθρωπήσεως
τοῦ
ἀπ᾿
αἰῶνος
σχεδίου τῆς θείας περί τόν ἄνθρωπον
οἰκονομίας
καί τῆς
ἀϊδίου
ἐσωτερικῆς
ἐν
τῇ
Τριάδι ζωῆς. Ἡ
ζωή τῆς
μακαρίας Τριάδος εἶναι ἐλευθέρα
ἀγαπητική
περιχώρησις τῶν ἀϊδίων
ὑποστάσεων
αὐτῆς.
Ἐν
τῇ
Τριάδι οὐδείς
καταναγκασμός ὑπάρχει, ἐφ᾿
ὅσον
ἄλλωστε
ἐκτός
αὐτῆς
φύσει οὐδέν
ἕτερον
ὑπάρχει.
Καί ὑπάρχει
μέν ἀϊδίως
ἐν
αὐτῇ
(τῇ
βουλῇ
τοῦ
Θεοῦ)
τό περί τῶν ὄντων
καί τόν ἄνθρωπον
σχέδιον τῆς θείας οἰκονομίας.
Τό σχέδιον ὅμως τοῦτο
ὡς
καί ἡ
ἐν
τοῖς
ἐκτός
ἔγχρονος
πραγματοποίησις αὐτοῦ,
δέν ἀποτελοῦν
οὐσιῶδες
καί ἀναγκαῖον
μέρος τῆς
οὐσίας
τοῦ
Θεοῦ.
Οὕτω
τόσον ἡ
νόησις, ὅσον
καί ἡ
πραγματοποίησις τοῦ σχεδίου τῶν
ὄντων
οὐδέν
κατ᾿
οὐσίαν
προσφέρουν εἰς συμπλήρωσιν τῆς
θείας φύσεως. Αὕτη εἶναι
ἐν
ἑαυτῇ
ἀνεπιδεής
καί ἀπειροτέλειος.
Καί ὁ
μέν κόσμος φέρει τόν λόγον καί τήν αἰτίαν
τῆς
ὑπάρξεώς
του ἐν
τῷ
Θεῷ
(Ἰω.
10, 18). Ὁ Θεός ὅμως
οὐδέν
ὀφείλει
εἰς
τόν κόσμον. Εἰς τήν δημιουργίαν τούτου φέρεται ἐξ
ἀγάπης
καί ἐν
ἐλευθερίᾳ.
Ἡ
δόξα τοῦ
Θεοῦ,
ἥτις
φέρεται ὡς
ὁ
τελικός τῆς δημιουργίας σκοπός, δέν εἶναι
ἡ
γενεσιουργός αἰτία τῆς
πλάσεως τῶν ὄντων,
ἀλλ᾿
ἡ
φυσική ἀπόῤῥοια
τῆς
μακαριότητος αὐτῶν.
Ἡ
δόξα τοῦ
Θεοῦ
ὑπῆρχεν
(ὡς
ἐγγενής
πλοῦτος
τῆς
θεότητος) καί δύναται νά ὑπάρχῃ
καί ἄνευ
τῆς
ἐξωτερικῆς
τῶν
ὄντων
παρουσίας.
Οὕτω
καί τό ὅλον
ἔργον
τῆς
θείας περί τόν ἄνθρωπον οἰκονομίας
καί ἰδιαιτέρως
τό σωτήριον πάθος τοῦ Χριστοῦ
εἶναι
ἀπόῤῥοια
τῆς
ἐλευθέρας
χρηστότητος καί ἀγάπης τοῦ
Θεοῦ.
Ὁ
Χριστός, ὄχι μόνον ὡς
ἄπειρος
Θεός, ἀλλά
καί ὡς
ἄνθρωπος
ὁ
αὐτός
προχωρεῖ
ἑκουσίως
πρός τό πάθος (Ἰω. 10, 18), διά νά σώσῃ
τόν ἄνθρωπον
ἐκ
τῆς
ἀνελευθερίας
τῆς
ἁμαρτίας
καί ἐκ
τῆς
δουλείας τῆς φθορᾶς.
Ἡ
θυσία τοῦ
Κυρίου, ὡς
ἐλευθέρα
ἔκφρασις
τῆς
ὑπακοῆς
του εἰς
τόν Θεόν καί τῆς ἀγάπης
του πρός τόν ἄνθρωπον, εἶναι
Πάσχα καθαρτήριον. Δι᾿ αὐτῆς
καθαίρεται ἡ φύσις ἐκ
τοῦ
ῥύπου
καί τῆς
ἐνοχῆς
τῆς
ἁμαρτίας.
Καθαίρεται ἐκ τῆς
κακομορφίας τῆς φθορᾶς
καί ἐκ
τῆς
ἀσχημίας
καί τοῦ
αἴσχους
τοῦ
θανάτου. Ἡ θυσία τοῦ
Κυρίου εἶναι
Πάσχα σταυρώσιμον, ἤτοι διά τοῦ
Σταυροῦ
εἰσβιβάζει
τήν πεπτωκυῖαν φύσιν ἐκ
τῆς
δουλείας τοῦ ἐχθροῦ,
εἰς
τήν ἐλευθερίαν
τῶν
τέκνων τῆς
δόξης τοῦ
Θεοῦ.
Παραλλήλως ἡ Ἔγερσις
εἶναι
Πάσχα ἀναστάσιμον,
ἐν
τῷ
ὁποίῳ
ἡ
φύσις ἀναθάλλει
εἰς
τήν ἀρχαίαν
λαμπρότητα, εἰς τήν δόξα καί ἀφθαρσίαν
τῆς
ἀρχεγόνου
παρά τῷ
Θεῷ
μακαριότητος. Ἐκ τοῦ
τάφου ὁ
Κύριος ἀνατέλλει
ὡραῖος,
δεικνύων τόν ἄνθρωπον καθαρόν καί ἀστράπτοντα
καί ὅπως
ἠθέλησεν
αὐτόν
ἡ
δημιουργική θεία ἐνέργεια. Σταυρός καί Ἀνάστασις
ἀποτελοῦν
δύο στιγμάς ἑνός καί τοῦ
αὐτοῦ
λυτρωτικοῦ θαύματος. Ὁ
Σταυρός ὁδηγεῖ
εἰς
τήν Ἀνάστασιν,
ἡ
Ἀνάστασις
σφραγίζει τόν Σταυρόν. Ἕν καί τό αὐτό
ἀπειροδύναμον
μυστήριον, συνάπτον ἀπερινοήτως γῆν
καί οὐρανούς.
Ἡ
φανέρωσις τῆς θείας δικαιοσύνης ἐν
ὅλῃ
τῇ
ἀπειροκάλῳ
αἴγλῃ
καί τῇ
ἀκτινοβολίᾳ
της!
Ἀνδρέου Θεοδώρου
Ἀπό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα
ἔκδ. Ἀποστολικῆς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου