Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

Ποιὰ εἶναι ἡ συκιὰ τοῦ Εὐαγγελίου πού, φαινομενικὰ, ξεράθηκε παράλογα;



συκι το Εαγγελίου
γιος Μάξιμος μολογητής

ΕΡΩΤΗΣΗ

Ποι εναι συκι το Εαγγελίου πού, φαινομενικ, ξεράθηκε παράλογα; Κα ποι εναι κρότατη πείνα πού ζητοσε καρπ πρν π τν ρα; Κα τί σημαίνει, γι να ναίσθητο πράγμα, κατάρα; (Μάρκ. 11, 12-14, Ματθ. 21, 18)

ΑΠΟΚΡΙΣΗ

Θες Λόγος πο οκονομε τ πάντα γι χάρη τς σωτηρίας τν νθρώπων, παιδαγώγησε πρτα τ φύση μας μ τ νόμο πο περιέχει σωματικότερη λατρεία. Γιατί νθρώπινη φύση δν μποροσε ν δεχτε τν λήθεια γυμν π τυπικ προκαλύμματα, ξαιτίας τς γνοιας κα τς λλοτρίωσης πο τς εχε προκληθε σέ σχέση μέ τ ρχέτυπα Θεία πράγματα. ταν λοιπόν, γεννήθηκε στόν κόσμο ς νθρωπος καί προσέλαβε κούσια σάρκα ‒ἡ ποία εχε νοερή κα λογικ ψυχή καί ς Λόγος μετέφερε τ φύση μας στν υλη, γνωστική, πνευματικ λατρεία, δν θελε ‒ἐφόσον πλέον φάνηκε στ ζω λήθεια ν ξουσιάζει τόν κόσμο τό σκοτάδι, πο τύπος του ταν συκιά.

Γι’ ατ, λέει, πιστρέφοντας π τ Βηθανία στ εροσόλυμα, (Ματθ. 21,18· Μάρκ. 11, 11.) δηλαδ, μετ τν τυπικ κα σκιώδη κα πο ταν κρυμμένη μέσα στ νόμο παρουσία Του, ρχόμενος ξαν στος νθρώπους μ τ σάρκα γιατί τσι πρέπει ν κληφθε τ πιστρέφοντας εδε στ δρόμο μία συκι πο εχε μόνο φύλλα, (Ματθ. 21,18· Μρκ 11,13) πο πρχε στ σκι κα στος τύπους, δηλαδ τ σωματικ λατρεία το νόμου κατ τν στατη κα παροδικ παράδοση ‒ἐπειδ ταν δίπλα στ δρόμο τ λατρεία τν τύπων μόνο κα τν θεσμν πο περνον.

ταν Λόγος τν εδε σν συκι ραία κα μεγαλοπρεπ κα στολισμένη, σν μ φύλλα, μ τ ξωτερικ περιβλήματα τν σωματικν παραγγελμάτων το νόμου κα μ βρίσκοντας καρπό, δηλαδ δικαιοσύνη, τν καταράστηκε πειδ δν δινε τροφ στ Λόγο, καλύτερα, πρόσταξε ν μ καλύπτει πι δυναστεύοντας τν λήθεια μ τος νομικος τύπους, πράγμα πο ποδείχτηκε στ συνέχεια μ τ ργα, φο καταξεράθηκε ντελς νομικ ραιότητα πο εχε τν παρξή της, στ σχήματα μόνο κα σβησε παρση τν ουδαίων γι’ ατή.

Γιατί δν ταν ελογο λλ οτε κι πίκαιρο, φο πι εχε φανε λαμπρ λήθεια τν καρπν τς δικαιοσύνης ν παρασύρεται κα ν ξεγελιέται π τ φύλλα ρεξη, σων παράτρεχαν σν δρόμο τν παροσα ζω, κα ν φήνουν τος πλούσιους φαγώσιμους καρπος το Λόγου. Γι’ ατ λέει δν ταν καιρς τν σύκων·(Μάρκ. 11,13) χρόνος δηλαδ κατ τν ποο κυριαρχοσε στν νθρώπινη φύση νόμος, δν ταν καιρς καρπν τς δικαιοσύνης, λλ εκόνιζε τος καρπος τς δικαιοσύνης κα μυοσε κατ κάποιο τρόπο τ μέλλουσα Θεία κι πόρρητη κα σωτήρια λων Χάρη, στν ποία δν εχε φτάσει π τν πιστία του παλαις λας κα γι’ ατ χάθηκε. Γιατί σραήλ, λέει θεος πόστολος, μ τ ν πιδιώκει τ νόμο τς δικαιοσύνης, δηλαδ τ νόμο τς σκις κα τν τύπων, δν φτασε στ νόμο τς δικαιοσύνης, (Ρωμ. 9, 31), δηλαδ τ νόμο πο λοκληρώνεται μ τ Πνεμα το Χριστο.

πάλι: πειδ τ πλθος τν ερέων κα γραμματέων κα νομικν κα Φαρισαίων, ρρωστοι π τν κεν δόξα μ τν πίδειξη τς πλαστς ελάβειας τν θν, φαινόμενοι τι σκοσαν δικαιοσύνη, τρεφαν τν παρση τς οησης, Λόγος λέει τι οηση ατν πο ναφέρθηκαν εναι συκι καρπη πλούσια μόνο σ φύλλα, τν ποία, ατς πο πιθυμε τ σωτηρία λων τν νθρώπων κα πειν τ θέωσή τους, τν καταριέται ς καρπη κα τν ξεραίνει, στε, προκρίνοντας τ ν εναι δίκαιοι π τ ν φαίνονται δίκαιοι, φο ξεντυθον τ χιτώνα τς θικς πόκρισης κα φορέσουν τ γνήσιο χιτώνα τς ρετς, πως θέλει Θεος Λόγος, ν περάσουν μ’ εσέβεια τ ζω τους, παρουσιάζοντας στν Θε τς ψυχς μλλον τ διάθεση, παρ τν πλαστότητα τν θν στος νθρώπους.

ν τώρα κα μερικο π τος Χριστιανος εμαστε τέτοιοι, πλάθοντας τν ελάβειά μας μ τος τρόπους χωρς ργα δικαιοσύνης, ν δεχτομε τ Λόγο ς φιλάνθρωπο πο πειν τ σωτηρία μας, ποξηραίνει τ σπέρμα τς κακίας μέσα στν ψυχή, τν οηση, γι ν μ μς δίνει πι τν νθρωπαρέσκεια, καρπ τς φθορς.

χετε, σύμφωνα μ τς δικές μου πενιχρς δυνάμεις, τ νόημα το λόγου, πο κατ τν φήγηση πο κανα δειξε τν Κύριο ν πειν ρθ κα χρήσιμα ν καταριέται τ συκι κα ν τν ξεραίνει σ κατάλληλη ρα, γιατί ταν μπόδιο στν λήθεια, κα πο ταν ετε σύμφωνη μ τ νόμο παλαι παράδοση τν σωματικν τύπων ετε κα παρμένη συμπεριφορ τν Φαρισαίων κα δική μας.

ΠΡΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΟΝ, ΠΕΡΙ ΑΠΟΡΩΝ-(ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Α’ – ΝΓ’)
ΠΗΓΗ: https://www.imaik.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου