Δευτέρα 20 Απριλίου 2020

«Ἄρσεν μέν, ὡς διανοῖξαν, τήν παρθενεύουσαν νηδύν...


Φωτογραφία από την Ι.Μ. Χιλανδαρίου



«ρσεν μέν, ς διανοξαν, τήν παρθενεύουσαν

νηδύν, πέφηνε Χριστός.ς βρωτός δέ,

 μνός προσηγόρευται.μωμος δέ, ς

ψευστος κηλδος, τό μέτερον Πάσχα.καί

ς Θεός ληθής, τέλειος λέλεκται.»

ς ν τ Παλαι Διαθήκ, κατά διάταξιν θείαν, πν ρσεν διανογον τήν παρθενεύουσαν νηδύν θεωρετο γιον (δηλαδή καθιεροτο ες τόν Θεόν) (ξ. ΙΓ, 1 ξ. Λουκ. 2, 23), οτω καί Χριστός φανερώθη πί τς γς ς τό πειροδύναμον ρσεν, τό διανοξαν τήν παρθενεύουσαν νηδύν τς πειράνδρου του Μητρός. Τά θαυμάσια μως τς διανοίξεως τς παρθενευούσης νηδύος τς Πανάγνου σαν πρωτοφαν καί νεπανάληπτα. Διότι τό νέον ρσεν δέν το ν οονδήποτε κοινόν ρσεν διανογον μητραν παρθενικήν νηδύν. το μέν Υός νθρώπου (Ματθ. 8, 20. Λουκ. 9, 58. ω. 5, 27), μως δέν προήρχετο ξ νθρώπων. το πάτωρ κ μητρός, δηλαδή εχε μέν φυσικήν μητέρα, χι μως καί πατέρα. Δέν το βρέφος ψιλόν, κυοφορούμενον ν τ νηδύϊ τς Παρθένου, λλ᾿ νθρωπος ποστατικς συνηνωμένος μετά το Θεο, Θεός νδεδυμένος τήν νθρωπίνην φύσιν το δάμ (μή ν ξ δάμ). ς πατέρα ατο εχε τήν δημιουργικήν νέργειαν το παναγίου Πνεύματος (Ματθ. 1, 18. Λουκ. 1, 35). λλ᾿ καινότης το Νέου ρσενος θεωρεται καί ν τ καινότητι το τρόπου τς συλλήψεως καί τς γεννήσεώς Του. Οτω συνελήφθη νευ συνεργείας νδρικς, διά τοτο καί τά σήμαντρα τς παρθενίας τς Μητρός του οδόλως κατελύθησαν. σύλληψις του το σύλληψις νέα, περφυής καί ρρητος. Τά ατά μως παρθενικά σήμαντρα παρέμειναν νέπαφα καί κατά τήν φραστον γέννησίν Του. Παρθένος γεννήσασα τόν περινόητον Υόν της παρέμεινεν ες τό διηνεκές παρθένος, γνή καί διάφθορος. Χριστός, ς νέον, καινόν, καί διάφθορον ρσεν, δέν το πλς φιερωμένον ες τόν Θεόν, λλ᾿ ποστατικς συνηνωμένον μετά το Θεο, χον ς ποκλειστικόν σκοπόν τήν νακαίνισιν τς παλαιωθείσης φύσεως το δάμ. το τό αώνιον ρσεν τό διανοξαν, παραλλήλως πρός τήν παρθενικήν νηδύν, καί τάς κεκλεισμένας πύλας τς δέμ, τόν νυμφνα τς θείας Βασιλείας!

Παραλλήλως Χριστός προσαγορεύεται ν τ τροπαρί καί ς μνός, ν τ διότητι ατο ς βρωτο (=δωδίμου). προσηγορία ατη το Χριστο σχετίζεται πρός τόν πασχάλιον τς Π. Διαθήκης μνόν. Τοτον διέταξεν Θεός νά φάγουν ο βραοι πτόν πυρί κατά τό σπέρας τς προτεραίας τς φυγς των κ τς γς τς Αγύπτου (ξ. ΙΒ, 1 ξ.). πασχάλιος κενος μνός το προτύπωσις το μνο τς Κ. Διαθήκης. βρσίς του προετύπωνε μυστικς τό μυστηρίον τς Θ. Εχαριστίας. Καί μέν μνός τς Π. Διαθήκης θύετο καί τρώγετο πό το περιουσίου λαο ες νάμνησιν τς θαυματουργικς διασώσεως ατο κ τς πικρς γς τς δουλείας (τς Αγύπτου). δέ νέος μνός το Θεο θυσιάσθη πέρ τς το κόσμου ζως, δέ βρσίς του συνιστ τό μυστήριον τς κκλησίας, τήν μέθεξιν τς ζως, τό καινόν καί αώνιον Πάσχα. θεία Εχαριστία ποτελε νάμνησιν τς σταυρικς θυσίας το Χριστο (Λουκ. 22, 19 καί 11, 24-25), τήν ποίαν μυστηριακς καί ναιμάκτως κείνη παναλαμβάνει. Χριστός ς μνός το Θεο εναι βρωτός (κ το βιβρώσκω), δέ σάρξ καί τό αμα ατο τρέφουν καί κτρέφουν τήν κκλησίαν (ω. 6, 51-55). Χριστός εναι μυστική καί ζωογόνος εωχία τς θείας Βασιλείας!

Πο μως φείλεται δραστική δύναμις καί σωτήριος σχύς το νέου μνο τς κκλησίας; φείλεται ες τό γεγονός, τι οτος εναι γνός καί μωμος. Πρόβατον τέλειον, ρσεν καί νιαύσιον θελε τόν Πασχάλιον μνόν Π. Δ. (ξ. ΙΒ, 5), νάλογον δηλαδή πρός τήν μεγαλωσύνην τς θαυμαστς κείνης διασώσεως. Κατά μείζονα λόγον νέος μνός το Θεο, αρων τάς μαρτίας το κόσμου (ω. 1, 29), ν τ αματι το ποίου, ς μώμου καί σπίλου, λυτρώθημεν κ τς ματαίας μν ναστροφς (1 Πετρ. 1, 18), πρεπε νά το πό πάσης πλευρς ψογος καί νεπίληπτος. Πράγματι δέ Χριστός, ς λογικός τς νέας διαθήκης μνός, πρξεν πολύτως μωμος, λεύθερος πάσης κηλδος καί παντός θικο μολυσμο, τά ποα προσάπτει ες τόν νθρωπον μαρτία. Χριστός πρξεν μόνος νθρωπος πί τς γς, ποος οδεμίαν ναφοράν εχε πρός τήν μαρτίαν. ν ατ ρχων το αἰῶνος τούτου ερεν οδέν (ω. 14, 30). προγονικός ύπος, ν τ ποί πρχε συγκεκλεισμένη λόκληρος φύσις το δάμ πό τς πρώτης κείνης ν τ δέμ παρακος, οδόλως μόλυνεν ατόν (Λουκ. 1, 35), ς συλληφθέντα νευ τς συνεργείας το νδρός καί πέρ τούς νόμους τς φυσικς συλλήψεως. λλά καί προσωπικάς μαρτίας δέν εχεν Σωτήρ, τόν ποον ς ναμάρτητον γνώρισαν καί μολόγησαν ο μαθηταί του (1 Πετρ. 1, 18). Χριστός χι μόνον τηρήθη κτός πάσης μαρτίας, λλ᾿ οτε καί τήν δυνατότητα εχε πρός τήν μαρτίαν. Τό τελευταον τοτο το πόρροια τς συνθέσεως το λου χριστολογικο μυστηρίου, συνέπεια καί κολουθία τς ποστατικς τν δύο φύσεων νώσεως. ν τ προσώπ το Χριστο πρχε μέν πλρες καί τέλειον τό νθρώπινον θέλημα ατο.μως, λόγ τς ποστατικς νώσεως τν φύσεων, τό θέλημα τοτο, θεωθέν, επετο καί κολούθει ες τό θεον ατο θέλημα (Βλ. ρον ΣΤ Οκουμ. Συνόδου). ν δύνατο νά μαρτήσ ς νθρωπος Χριστός, δέν θά πραττεν σφαλς τοτο παρά μόνον καί ς Θεάνθρωπος, φ᾿ σον κοινός φορεύς λων τν νεργειν τν φύσεων το τό νιαον πρόσωπον ατο. πρχε δηλαδή ν τ περιπτώσει ταύτ δυνατότης νά μαρτήσ καί ς Θεός! Τό νά μαρτήσ δέ μόνον ς νθρωπος, το δέα σαφς νεστοριανική. Διά τοτο καί ερός μνδός χαρακτηρίζει τόν Χριστόν ς μνόν τέλειον, διότι οτος το χι μόνον νθρωπος, λλά καί Θεός ληθής.«καί ς Θεός ληθής τέλειος λέλεκται». Τήν τελειότητα, λοιπόν, το Κυρίου παρεγγυται οσία το λου χριστολογικο θαύματος, σύνθεσις το νιαίου προσώπου το Χριστο, σύγχυτος νωσις τν φύσεων καί α κολουθίαι τς ν τ Σωτρι ποστατικς νώσεως ατν (τν φύσεων).

νδρέου Θεοδώρου


πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου