Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

«Ὁ Θεοπάτωρ μέν Δαβίδ, πρό τῆς σκιώδους κιβωτοῦ...


« Θεοπάτωρ μέν Δαβίδ, πρό τς σκιώδους

κιβωτο, λατο σκιρτν. λαός δέ το Θεο

γιος, τήν τν συμβόλων κβασιν,

ρντες, εφρανθμεν νθέως,

τι νέστη Χριστός ς παντοδύναμος.»

Δαβίδ μέγας βασιλεύς το σραήλ, καλεται θεοπάτωρ, διότι ξ ατο κατήγετο κατά σάρκα Χριστός (Ματθ. 1, 1. ω. 7, 42, Ρωμ. 1, 3). Καλεται δέ Δαβίδ Θεοπάτωρ (ς καί Μήτηρ το Χριστο Θεοτόκος), διά τήν ν τ νιαί προσώπ το Χριστο ποστατικήν τν φύσεων νωσιν. κατά σάρκα κ Δαβίδ καταγόμενος Χριστός δέν το ψιλός (=πλος) νθρωπος, λλ᾿ Υός καί Λόγος το Θεο, χων μεθ᾿ αυτο συνηνωμένον τό νθρώπινον φύραμα.

Δαβίδ, λοιπόν, ταν δήγησεν ν μεγαλοπρεπε πομπ τήν πό τν λλοφύλων κυριευθεσαν Κιβωτόν τς Διαθήκης κ πόλεως αρίμ ες εροσόλυμα (πόλιν Δαβίδ) (Παραλ. Α, ΙΓ, 5), χόρευε καί πήδα ξ εφροσύνου γαλλιάσεως, διά τό χαρμόσυνον κενο γεγονός ( Παραλ. Α, ΙΕ). ερός μνδός παραλληλίζει τό γεγονός κενο πρός τήν εφρόσυνον χαράν τς ναστάσεως. Μεταξύ τν δύο τούτων γεγονότων πάρχει σωτέρα μυστική σύνδεσις. Κιβωτός τς Διαθήκης το προτύπωσις τς κκλησίας. το δέ σκιώδης, διότι πετέλει μυδρόν ξεικονισμόν καί προτύπωσιν τς νέας Κιβωτο τς χάριτος. πρώτη κιβωτός περιελάμβανεν λα τά μαρτύρια (ξ. ΚΕ, 15) τς γάπης καί τς θαυματουργικς πέρ το περιουσίου λαο παρεμβάσεως το Θεο. δευτέρα κιβωτός περιλαμβάνει λα τά μαρτύρια τς λυτρωτικς νεργείας τς χάριτος, εναι μυστηριακός χρος το ργου τς θείας νανθρωπήσεως, νέα Κιβωτός τς χάριτος. λαός το Θεο γιος, ποος ποτελε τήν χριστοποιημένην σάρκα τς κκλησίας, εφραίνεται νθέως, βλέπων τήν κβασιν τν ρχαίων κείνων συμβόλων: τήν νέαν δηλαδή κιβωτόν, τήν ποίαν Σωτήρ κτισε διά το τιμίου ξύλου το Σταυρο του καί περιεποιήσατο διά το τιμίου του αματος (Πράξ. 20, 28). Εναι δέ λαός το Θεο γιος, διότι τήν γιότητά του λκει κ τς γιότητος τς Κιβωτο, ες τήν ποίαν τόν νεσωμάτωσεν πειρος χρηστότης το Θεο. Λαός γιος, πως κριβς γία εναι καί κκλησία (φ. 5, 27), ποία πάλιν λκει τήν γιότητά της κ τς πείρου γιότητος το δομήσαντος ατήν Κυρίου. Τήν περβάλλουσαν λαμπρότητα τς θείας Κιβωτο λαός το Θεο βλέπει κατ᾿ ξοχήν ν τ ζωηφόρ θαύματι τς ναστάσεως. νάστασις ποτελε τό θεμέλιον καί τήν αγλην τς κκλησίας. Τό θαμα τς γέρσεως σφραγίζει νεξιτήλως τήν νέαν τήν Χάριτος Κιβωτόν. νευ ατς κκλησία, ς χρος πνευματικς ναστάσεως καί ζως, οδένα νόημα θά εχε, θά μενε σημεον φωνον καί σκοτεινόν. νάστασις μως νοηματοδοτε τήν κκλησίαν (1 Κορ. 15, 17), ποτελε τόν σταθερόν δείκτην καί τήν γιαστικήν δύναμιν το ν τ κόσμ σωτηρίου ργου της. Πρός τήν νάστασιν σπεύδει κκλησία, ς ες τό σχατον τέλος τς ν τ στορί δυναμικς της πορείας καί νελίξεως. πί τ ναστάσει το Κυρίου ο πιστοί γάλλονται νθέως, βλέποντες ν τ κεν μνημεί το ωσήφ τήν κβασιν τν παλαιν προτυπώσεων καί τήν παραγύμνωσιν τν ρχαίων συμβόλων, τήν νέαν τς σωτηρίας Κιβωτόν, στράπτουσν καί κτινοβόλον!


νδρέου Θεοδώρου


πό τό βιβλίο:Πάσχα Κυρίου Πάσχα

κδ. ποστολικς Διακονίας
Πηγή: www.imaik.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου